خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح اهداف سفر برهم صالح به ایران؛ از ماجرای یادداشت بایدن تا تداوم میناجی‌گری میان تهران و ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۹۶۳

یک کارشناس منطقه با بیان اینکه سفر قریب‌الوقوع برهم صالح به تهران با چند هدف صورت خواهد گرفت، به تشریح اهداف این سفر پرداخت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران در روزهای آینده در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سفر اخیر نخست وزیر این کشور به آمریکا این امکان وجود دارد که برهم صالح حامل پیامی از سوی واشنگتن به تهران باشد، گفت: سفر قریب‌الوقوع آقای برهم صالح به تهران با چند هدف صورت خواهد گرفت که نخست در نتیجه سفر آقای مصطفی الکاظمی به ایالات متحده و مذاکرات وی با آقای جو بایدن خواهد بود. همچنین از آنجاییکه رئیس‌جمهور عراق بارها اعلام کرده که آماده است تا در نقش میانجی میان تهران و واشنگتن حاضر شود، این سفر می‌تواند مباحثی از این دست را نیز در خود داشته باشد.

وی افزود: همچنین به اعتبار اینکه آمریکا قصد دارد طی ماه‌های آینده به تدریج نیروهای خود را از عراق خارج کند و این خروج نباید یک خلا امنیتی در عراق ایجاد کند همچنان که خروج غیرمسئولانه و شتاب‌زده ایالات متحده از این کشور باعث بروز مشکلات متعددامنیتی شد؛ خروج نیروهای آمریکایی باید تدریجی باشد تا امنیت به نیروهای بومی سپرده شود و طبیعتاً در این مسیر نقش تهران قابل توجه است و باید کمک کند تا پای گروه‌های تروریستی مانند داعش بار دیگر به عراق باز نشود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مذاکراتی است که بین ایران و عربستان سعودی در عراق از سه ماه گذشته تاکنون در جریان است و به نظر می‌رسد دو طرف موفق شده‌اند تا به راه حل‌های مناسبی دست پیدا کنند و احتمال دارد آقای برهم صالح حامل آخرین دیدگاه‌های طرف سعودی به تهران باشد. شرکت در مراسم تحلیف هم از اهدافی است که با این موارد همزمان شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص امکان مطرح شدن مسأله اجرای کامل قرارداد الجزایر در سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور آبی این کشور مبنی بر اینکه عراق قرارداد الجزایر را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: باید تاکید کنم که این قرارداد یک قرارداد بین‌المللی است که در سال ١٩٧۵ میان تهران و بغداد به امضا رسیده و در دبیرخانه سازمان ملل متحد نیز به ثبت رسیده است. هیچ مقام عراقی این حق را ندارد که یکسویه در خصوص این قرارداد اظهار نظر کند. تاکنون شاهد بودیم که برخی مقامات عراقی تحت تاثیر لابی صهیونیست، عربستان سعودی و آمریکا سعی در مخدوش کردن این قرارداد داشته‌اند. 

وی افزود: ایران به هیچ عنوان حاضر به مذاکره در خصوص این قرارداد نیست و حتی صدام حسین که در زمان آغاز جنگ با ایران آن را پاره کرد نیز پس از پایان جنگ اعلام کرد که به قرارداد ١٩٧۵ پایبند خواهد بود. هر اظهارنظری از سوی مقامات عراقی در این رابطه شخصی و فاقد اعتبار است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز