خبرگزاری کار ایران

در برنامه «قلمرو فرهنگ»؛

رادیو فرهنگ در آیین دیپلماسی هنر روایتگر داستان فرش شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۸۶۹

آیین دیپلماسی هنر در برنامه « قلمرو فرهنگ» شنبه ۹ مردادماه با موضوع روایت فرش از زندگی تا بافندگی در رادیو فرهنگ برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این برنامه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا  ، عابد اکبری مدیر عامل موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر ، مهندس بهروز فروتن ( کارآفرین)،دکتر  نیرومند(نویسنده و پژوهشگر ) ، مهندس  مختاری(کارآفرین)، دکتر محمدرضا پاکروان عضو‌کمیته راهبردی دانشکاه های مجازی جهان و جمعی از هنرمندان برجسته و کارآفرینان در استودیو شماره یک معاونت صدا برگزار شد.

رادیو فرهنگ با برگزاری این آیین  در صدد تشریح و تببین نقش و اهمیت فرش دستباف ، بعنوان ابزار دیپلماتیکی موثر، در ایجاد یا ارتقاء روابط بین المللی با سایر ملل بوده است ، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ معتقد است که فرش ابزاری است که با اتکا به وجوه صنعتی ، هنری ، فرهنگی و اقتصادی ، تاکنون نیز نقش خود را در حوزه های مختلف ایفا کرده است و امروزه با توجه به مطرح بودن دیپلماسی عمومی بعنوان ابزاری کار آمد در صحنه جهانی ، دیپلماسی هنر با محوریت فرش بعنوان برنامه ای راهبردی، جامع و کار آمد  در  تعاملات بین المللی است  

هنر ابزاری اثرگذار در دیپلماسی کشورهاست 

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در ابتدای این مراسم  با بیان اینکه با توجه به شعار سال که جهش تولید است ما باید بتوانیم بین هنر و اقتصاد یا فرهنگ و اقتصاد پلی بزنیم که هم در عرصه فرهنگ و هم در عرصه بین المللی بتوانیم یک سرمایه گذاری داشته باشیم، گفت: یکی از مقوله ها و مولفه های بحث برانگیز در جامعه اقتصاد جهانی بحث اقتصاد هنر و فرهنگ است . به خصوص هنر که اگر زلفش با اقتصاد گره بخورد، هم پر پرواز هنر را در دست دارد و هم اقتصاد را.

وی ادامه داد: شاید عنوان دیپلماسی هنر زیبنده باشد برای اینکه بتواند دربرگیرنده رونق هنرمندان باشد. و از طرفی هم یک محصولی که نمایه هنر را دارد بتواند خوب معرفی کند و جلوه گر هنر به واسطه اقتصاد باشد.

حبیببی با اشاره به اینکه همایش دیپلماسی هنر اگر در این شرایط بیماری کرونا قرار نداشتیم می توانست شاهد حضور کارآفرینان و علاقمندان عرصه هنر باشد، تصریح کرد:وقتی می بینیم که صنایع دستی ما تا انسوی آفریقا صادر می شود و در منازل و اماکن فرهنگی می نشیند، این معرف فرهنگ ماست. و هم می تواند بسته فرهنگی و سوغات باشد برای سایر ملل و این تبادل فرهنگ و هنر را در قالب اقتصاد می توانیم به عنوان رونق اقتصادی نگاه کنیم و که این اقدام کار پسندیده و ضروری است. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه این فضا ایجاد شده و ما افرادی را دراین جمع داریم که همچون جناب  برمکی؛ سفیر محترم از مشوقان این امر هستند، گفت: به طور مثال ما رونمایی فرش را داریم که این رونمایی شامل هنر فرش، قصه فرش، تاریخ فرش می شود که داستانی عالمگیر است. و ما صنایع دستی بسیاری داریم که شاخص فرهنگ و تمدن هستند و باید معرف فرهنگ و تاریخ و کمک کننده اقتصاد ما باشند.

حبیبی خاطرنشان کرد: کتاب "داستان فرش"  دکتر نیرومند در این مراسم رونمایی می شود   و هم کتاب "دیپلماسی مهارت" که در موسسه بین المللی ابرار معاصر تدوین شده معرفی می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه بتواند سرآغازی باشد برای انگیزه بخشی برای دیگرانی باشد که می شنوند و روزی باشد که بیماری کرونا دست از سر ما بردارد تا بتوانیم شاهد معرفی جمعیت بیشتری از این کارآفرینان و هنرمندان به عرصه حضور بوده تا شرکتهای صنعتی و حوزه های هنری را حاضر داشته باشیم تا بتوانند این کارآفرینان و هنرمندان را در تولید با ذائقه هنری همراهی کنند و تولیداتشان را به فروش برسانند.

فرهنگ یکی از ابعاد مهم روابط بین المللی است 

در ادامه عابد اکبری، مدیرعامل موسسه بین المللی ابرار معاصر ضمن تسلیت درگذشت سرور رجایی؛ رئیس خانه ادبیات افغانستان گفت: ایشان از فعالین مهاجر در تهران و نویسنده کتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون" بودند که قرار بود این کتاب به زودی رونمایی شود اما پنج شنبه  در روز عید غدیر ایشان را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم. 

وی با بیان اینکه فرهنگ را بعد سوم روابط بین الملل می دانند، افزود: دیپلماسی فرهنگی مجموعه ای از فعالیت هایی به شمار می رود که در قالبهای مختلف بین دو با چند دولت صورت می پذیرد. که البته منظور از دولت، حکومتها هستند و روابط بین الملل درنظر گرفته می شود. 

اکبری با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی کارکردهای بسیاری دارد که یکی از عمده ترین آنها صلح، مفاهمه بین المللی و همچنین ابزار تسهیلگر برای تجارت بین الملل است، گفت: روش چهارمی نیز در دیپلماسی بین الملل در رابطه با فرهنگ درنظر گرفته می شود  که استفاده از فرهنگ و هنر در دیپلماسی می باشد. دیپلماسی هنر به عنوان یک زیرمجموعه از دیپلماسی فرهنگی می تواند به عنوان نقطه پر رنگی در روابط بین الملل تاثیر بسیاری داشته باشد و کمک کند تا ایده ها و ارزشها را بدون مرز به خصوص در این فضای مجازی بدون مرزتر ترویج دهند.

وی با اشاره به اینکه هنر به واسطه ویژگیهایی که در ذات خود همچون نفوذ نرم دارد، تاثیر بسزایی در شناساندن فرهنگ دارد، تصریح کرد: هنر؛ منبع کسب پرستیژ و دارایی ارزشمند برای فرهنگ کشورهاست. با کمک دیپلماسی هنر می توانیم تصویری ملی از خودمان به دنیا ارائه بدهیم.

فرانسویها می گویند دیپلماسی هنر، اثر انگشت هر کشور است و شاید بتوان هنر فرش را اثر انگشت فرهنگ ایرانی در جهان تلقی کرد.

اکبری افزود: کشورها می توانند با دیپلماسی هنر، روابط خودشان را با کشورهای دیگر ترمیم کنند و هنر می تواند تسکین دهنده آلام و جنگها و ابزار آشتی باشد.  مهمترین کارکرد دیپلماسی هنر، پاسخ به این پرسش است که ما در نظر دیگران چطور هستیم؟ و دیگران درمورد ما چگونه فکر می کنند؟ چگونه تصویرسازی و براساس آن با ما مواجهه می کنند؟

این هنر است که در ابعاد، رنگها و لعاب و اندازه خودش، یک تصویر روشن و واضح در کشور را برای مخاطبینمان عرضه کند. و براساس آن، مخاطبین ما با ما گفت و گو می کنند. این بحث، چارچوبی کلی بود در رابطه با موضوع امروز که عرضه شد.

فرش ،ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگهاست

دکتر پوراندخت نیرومند در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ گفت : دیپلمات های ما می توانند از فرش ایرانی به عنوان ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگها بهره ببرند .

دکتر پوراندخت نیرومند؛ مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران ونویسنده هفت جلد کتاب فرش نیز با بیان اینکه با توجه به تجربه ها و مطالعاتی که ۳۰سال است در حوزه فرش دارم و از ۵سالگی با تولید فرش و از ۸سالگی با استادشاگردی درکنار مادرم بوده ام، فرش هنری صنعتی و تکنولوژی بنیان است، گفت: فرش را می‌توان هنری اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک دانست.ما نمونه هایی از فرش قالی بنی آدم در سازمان ملل تا فرش شیخ صفی یا ۴۰*۳۰ در موزه ویکتوریا لندن و قدیمی ترین فرش دنیا در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ تا فرش مسجد قابوس عمان و توپکاپی در ترکیه داریم که همگی نشاندهنده دیپلماتیک بودن این کالای ایرانی دارد. 

وی ادامه داد: امیدوارم وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی در این مهم بکوشد و از فرش ایرانی به عنوان ابزار دیپلماسی در زمینه گفتگوی فرهنگها استفاده کند.

نیرومند با بیان اینکه پژوهشگران بسیاری در موزه فرش مطالعه  و پژوهشهایی ارزشمندی را عرضه کرده‌اند که میراث ملموس و ناملموس ایران می تواند باشد، و با استفاده از انها میتوانیم تعاملات بهتری با دنیا داشته باشیم، ادامه داد:در نگاره فرشها با بسیاری از  کشورها تشابهاتی داریم و تا چندسال پیش بدون توجه به قومیت و جنسیت همه اقوام در کنار هم به بافت و تولید فرش می پرداختند.ما فرشهایی داریم که از چند نوع گره و چند نوع ساختار در پودکشی تشکیل شده اند که نشاندهنده هوش بالای بافندگان انها است.

وی با اشاره به اینکه فرش، آفرینشی اجتماعی است، گفت: شاید بخاطر شهرنشینی اندکی کمرنگ شده باشد.  از پنبه چینی و پشم چینی تا قالیشویی که بصورت جمعی انجام می‌شد، تا وجود بیش از ۵۰ نهاد بین المللی در حوزه فرش دستباف ، نشان می دهد که این هنر از لحاظ تاثیرگذاری اجتماعی می تواند ارزشمند باشد.

نیرومند با بیان اینکه فرش، هنر_صنعتی و تکنولوژی بنیان است، افزود: در پژوهشایی که انجام دادم توانستیم با مدل بین الملل اطلس تکنولوژی ؛ جایگاه فناوریهای بومی و فناوریهای نوین ازجمله واقعیت مجازی را در این صنعت ثابت و استخراج کنیم.

و اولین گام برداشته شده که امیدواریم ادامه پیدا کند.

ما بالاترین نرخ اشتغال را علی رغم تلاطمهای بازار ایران ، هجوم فناوری و مشکلات مهمی از جمله تحریم ها؛ در این حوزه داریم.

این صنعت بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

علیر غم محدودیتهای صادراتی، از مهمترین کالاهای صادراتی بوده 

است.

دیپلماسی فرهنگی از دغدغه های مقام معظم رهبری است 

دکتر محمدرضا پاکروان در مراسم آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ  که با محوریت فرش برکزار شد  توجه به دیپلماسی فرهنگی را بکی از دغدغه های مهم رهبری دانست و گفت :دیپلماسی فرهنگی و هنری می‌تواند برای دستیابی، بسط و گسترش تعاملات فرهنگی با کشورها موثر باشد 

دکتر محمدرضا پاکروان؛ دیپلمات فرهنگی بین المللی سابق ایران در آتن و جمهوری آذربایجان و عضو مجمع خیرین کارافرین و اشتغال کشور نیز در ادامه این مراسم سخنرانی داشت و ضمن گرامیداشت هفته مهارت گفت: توفیق داریم که امروز کتابی که حاصل ۲۳ سال تلاش و فعالیت  دکتر پوراندخت نیرومند است را رونمایی کنیم ،همچنین کتاب ارزشمند دیپلماسی مهارت که توسط دکتر سمیه مروتی از موسسه مطالعاتی  بین المللی ابرار معاصر که انهم رونمایی خواهد شد و جا دارد خسته نباشید و خداقوت به این دو بانوی گرامی گفت و این نشان می دهد که در جمهوری اسلامی بانوان تا چه حد به دیپلماسی هنر توجه و عنایت دارند.

وی ادامه داد :دیپلماسی فن و هنر تعامل با کشورهای خارجی است که توسط دولتها مدیریت و برنامه ریزی می شود، در دیپلماسی، ما یک رویکرد ملی و در نهایت بین المللی داریم که به فرموده  مقام معظم رهبری، هر اندیشه ای که در قالب هنر نگنجد، جاودانه نمی ماند.

پاکروان تصریح کرد :فعالیت های  ما در دیپلماسی هنر باید رنگ و بویی از هنر داشته باشد تا بتواند در عرصه گیتی جاودان بماند.

وی بزرگترین کارافرین جهان اسلام در این حیطه را مولا امیرالمونین علی (ع) عنوان کرد و گفت : مولا علی ع در حوزه کاشت درخت و کندن چاه و... فعال بودند و حقیقتا در اموزه های دینی برای بهره گیری و آموزش ما الگوهای مهمی هستند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه  در کتاب منشور دیپلماسی، مقام معظم رهبری  ۳۳۰۰صفحه مطلب درباره مباحث دیپلماسی فرهنگی و فرهنگ بین الملل مطرح کردند این امر را بیانگر  اهمیت موضوع  از دیدگاه ایشان دانست و خاطر نشان کرد :صنایع دستی در هنر کشور ما به نوعی مرجع است. در این حوزه ۲۹۵ رشته فعالیت می کنند. و فقط صنایع دستی ما در زمان تحریم می تواند به تنهایی بعنوان فرصت زیبایی جهت فصل  جدیدی در روابط بین الملل ما باشد. 

وی افزود :در رابطه با تفاهم نامه ایران و چین مبادلات فرهنگی که توفیق داشتم با یکی از مسئولین در چین حضور داشته باشم در طی سه ساعت با ابزار دیپلماسی هنر ما را با تاریخ و فرهنگ چین اشنا کردند. 

که نشاندهنده اینست که می توانیم با دیپلماسی فرهنگی و هنری،  برای دستیابی، بسط و گسترش تعاملات فرهنگی با کشورها استفاده کنیم.

پاکروان ادامه داد :دیپلماسی هنر به مثابه ابزار تصویرسازی فرهنگی کشورهاست و میتواند الگویی باشد در این عرصه و به امید اینکه همه فعالان در این زمینه حضور داشته 

باشند

برای فرش دستبافت هیچ جایگزینی وجود ندارد

مجید اخشابی در آیین دیپلماسی هنر در رادیو فرهنگ عنوان کرد:زیبایی هنر فرش ماشینی هرگز نتوانسته از حس آمیزی و ارزش هنر خرج شده در هنر فرش دست باف ایرانی بکاهد 

دکتر مجید اخشابی؛ مدیر موسسه همراز هنر و کارافرین در عرصه هنر نیز در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان حوزه فرش و مینیاتور گفت : هرچقدر درباره دیپلماسی هنری و گفتمان هنر با این سابقه فرهنگی هنری بسیاری که در ایران داریم صحبت شود ، قطعا حق مطلب ادا نمی شود .

وی طرح دو موضوع را در این گفتمان مهم دانست و تصریح کرد :کارافرینی توانایی انجام کاری در مدت زمان معین است پس در کار هنری  کیفیت و کمیت هر دو مهم است درحالیکه عنصر زمان نیز در این میان بسیار قابل توجه است.

این هنرمند عرصه موسیقی در ادامه به ویژگی مهم خلق اثر هنری یعنی زمان مناسب اشاره داشت و گفت : در زمینه هنر  استادی را استادتر می دانیم که بتواند در مدت زمان کمتر و شناسایی زمان مناسب اثر هنری خود را ارائه دهد و تولید فرش هم سعی در رسیدن به این خواسته را داشته و با صنعتی شدن، سعی در تسریع در روند کار داشته است که این صنعتی شدن به هیچ عنوان نتوانسته است جایگزین  کار دست و هنر دست  شود.

اخشابی توضیح داد : دیدگاه فتوریستی به اهمیت زمان در ظهور و بروز اثار هنری تکیه دارد، هنر امروز ما باید هنری باشد که زمان و سرعت در ان نمایان باشد که در حوزه همر فرش هم مصداق دارد .

وی اظهار امیدواری کرد در این راستا بتوانیم شاهد تولیداتی باشیم که زمان را درهم بنوردد چراکه  شاید مهمترین مساله در جهان دست و پنجه نرم کردن با زمان باشد. اینکه چگونه می توان در زمان کمتری آثار بیشتری را تولید کرد. 

وی در پایان گفت : امیدوارم این مراسم گامی باشد تا  در عرصه هنر فرش شاهد پیشرفتهای بیشتری باشیم که بتواند زمان را بهتر مدیریت کند.

برگزاری نمایشگاه و معرفی هنر ایرانی در عرصه بین الملل رونق اقتصادی به دنبال دارد

یک کارآفرین و هنرمند برجسته کشورمان در آیین دیپلماسی هنر رادیو فرهنگ گفت: برگزاری نمایشگاه های بین المللی برای معرفی صنایع دستی ایرانی حلقه اتصال هنر و اقتصاد است.

مهندس منیژه مختاری؛ مدیرعامل انجمن عقیق نیز ضمن تبریک هفته ملی مهارت به تلاشگران این عرصه به ویژه فعالان حوزه تربیت نیروی انسانی گفت :انجمن زنان کارافرین و هنرمند عقیق تلاش و هدف خود را به گونه ای تعریف کرده تا  بتواند از هنرمندان صنایع دستی در کشور  با درنظر گرفتن دو مقوله فروش و معرفی صنایع دستی هنرمندان در کشورهای مختلف و معرفی  توانمندیهای بانوان حمایت کند .

وی ادامه داد : امیدوارم همگی بتوانیم در این زمینه یاری رسان این عرصه هنری باشیم به خصوص سفرای محترم در دیگر کشورها  با برگزاری نمایشگاههای مختلف  این حلقه مفقوده بین هنر و اقتصاد را ایجاد کرده و از  این طریق به فروش صنایع دستی کمک کرده 

باشند .

هنرمند فرش باف هنر را به یک هویت ملی تبدیل کرده است 

بهروز فروتن؛ مدیرعامل موسسه بهروز و کار آفرین در برنامه قلمرو فرهنگ ، دیپلماسی هنر فرش رادیو فرهنگ گفت :من در اینجا در نقش ارزش آفرینی و کار افرینی و با پیشینه ۷۶سال عمر از خداوند و ۶۸سال کارکردن و عشق ورزیدن می گویم که سر تعظیم فرود می آورم در مقابل این هنری که در ایران باستان ما بوده و امروز مغفول مانده است. 

وی ادامه داد :می بینم که حرمت و عزت این فرشبافان ما چقدر می تواند تاریخ و فرهنگ را احیا کند و این لقب کارافرین شایسته من نیست چون میبینم که این فعالان و قالیبافان کارافرین هستند.

فروتن تصریح کرد :در هنر فرش ایرانی هنرمندان ما عرش را به فرش اورده اند، فرش تاریخ است. نویسندگی و  ریاضی و مهندسی و هنر دارد و امروز طی سخنان خانم نیرومند متوجه شدم که ۵۰موسسه پژوهشی در رابطه با فرش فعال هستند پس بخش بزرگی از جامعه ما با این هنر سروکار دارد .

این  کار آفرین فرش را نه تنها یک   بلکه  یک باور و اعتقاد دانست و افزود: فرش کالایی است که از کمترین ارزش می تواند به بهترین ارزش تبدیل شود. فرش نماد طبیعت است. فرش یعنی شوق یک نگاه. یعنی دیدگاه انسانی به عرش اعلا. پنجه ای که هنرمند به دار قالی می زند یعنی دارد به کائنات سلام می کند. و با این هنر و تبدیل ان، هویت ملی را نشان دهد. 

فروتن خاطرنشان کرد :خوشبختانه در ایران فرش نمادی از فرهنگ است. یک شخصیت، یک اشتغال و ارزش افزوده و ارتباط اجتماعی و‌یک گفتار معنوی است. 

وی ادامه داد : انواع فرشها با نوع بافت متفاوت و ملزومات متفاوت از پشم و ابریشم و... نمادی از سلامتی را به همراه دارند و فرش در خانه ها نمادی از عاطفه است ،یعنی اینکه طبیعت عاشق توست و عرش را در زیرپای تو نهاده است.

بهروز فروتن گفت :اگر به عنوان یک کارافرین قابل باشم در حضور مقدس ترین افراد  هنرمند در این زمینه، به همه فرش بافان درود میفرستم، نگاه مهربانانه و عاطفی که میتواند الگوی روابط انسانی را پیوند بزند به فرش است و مهربانی کائنات را در فرش می بینیم. هنر، ارزش و قدرت فعالیت ذهن را می بینیم. 

وی عنوان کرد :هنرهای مختلفی که امروزه داریم، همگی به سنت ما برمی گرددکه ریشه در فرهنگ و باور ملی ما دارد و باید افتخار کنیم در ایران زمین هنری داریم که در جهان کم نظیر است‌.

فروتن رابطه فرهنگی، عاطفی، دیپلماسی، هنر را  رابطه ای که می تواند نگاه ها را منسوج کند و به یک طرف سوق دهد عنوان کرد و گفت :هنر فرش یکی از سرامدترین هنرها در صنعت کشور ماست، چراکه بیش یک میلیون و سیصدهزار نفر در این هنر بطور رسمی و عیر رسمی مشغول هستند و ما با توجه به همین هنر و صنایع دستی می توانیم ایران را بیش از پیش اباد کنیم.

دیپلماسی هنر بخشی از دیپلماسی عمومی است که باید به ان توجه شود

جعفر برمکی ؛ سفیر کشورمان  در کنیا نیز در این مراسم ضمن  تبریک ولادت امام موسی کاظم (ع)  بیان داشت : از رادیو فرهنگ و از دکتر حبیبی که چنین برنامه ای  ترتیب دادند تا دیپلماسی هنر که زیر مجموعه دیپلماسی عمومی است معرفی شود سپاسگزارم .

وی در توضیح  مصادیق دیپلماسی هنر در کنیا گفت :طی یک سال گدشته در کنیا موفق به برگزاری  چهار برنامه مهم را در حوزه هنر بودیم که اولین برنامه ، جشنواره افریقا و کووبد۱۹ بود که ابتدای سال گذشته همزمان با پاندمی کرونا آغاز شد.

برمکی افزود : احساس کردیم که عده ای از مردم به دلیل شیوع کرونا به ویژه  جوانان در خانه هستند پس فرصتی مغتنم است تا علاوه بر ایجاد سرگرمی، پیامهای هنرمندان این عرصه را  به سمع و نظر دیگران برسانیم و بسیاری از جوانان در جشنواره کاریکاتور شرکت کردند و برنامه بعدی ما جشنواره هنری کارافرینی صنایع دستی بود که با هماهنگی با خانم مهندس مختاری مدیر انجمن عقیق رقم زده شد که ۳ماه پیش در نایروبی انجام شد و قرار بر برپایی نمایشگاه در شهرهای دیگر کنیا به خصوص مومباسا شد که قرابت ویزه ای با فرهنگ ما دارند.

برمکی خاطر نشان کرد :از جانب کشورهای امریکای لاتین، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسیایی درخواستهایی مبنی بر برپایی نمایشگاهی اینچنین را داشتیم در برای ان برنامه ریزی می شود .

سفیر کشورمان در کنیا برگزاری  برنامه جشنواره کاریکاتور خاموشی سلاحها در افریقارا اقدامی دیگر در این زمینه برشمرد و گفت :برنامه ای را اتحادیه  افریقا در ۲۰۲۰ برگزار کرده بود با عنوان خاموشی سلاحها برای جلوگیری استفاده از سلاحها در درگیریهای قومی و درگیریهای بین گروههای مختلف در کشورها بود که ما از این فرصت استفاده کردیم و یک جشنواره بین المللی را رقم زدیم و موفق به شروع ان در انتهای سال گذشته میلادی شدیم و تاکنون بیش از ۱۰۰۰اثر را از هنرمندان برجسته ای در حوزه کاریکاتور دریافت کردیم که انشاا... به زودی در دو ماه اینده اختتامیه ان در کنیا برگزار خواهد شد و نمایشگاهی از اثار را در کنیا و در ایران نیز خواهیم داشت و این نمایشگاه به کشورهای افریقایی دیگر سفر کند و پیام این نمایشگاه به سمع و نظر بازدیدکنندگان در کشورهای آفریقایی دیگر نیز برسد.

این برنامه در حوزه خلع سلاح و مبارزه با تروریزم و خشونت گرایی بسیار مهم است. همان روشی که در  سیاست خارجی داریم و در منطقه خاورمیانه با ان روبرو هستیم و در افریقا هم در راه مبارزه با تروریسم قدم برمیداریم.

وی افزود :ما در این برنامه پرهیز ازحل  اختلافات با استفاده از هرگونه سلاح را تبلیغ می کنیم و سعی کردیم از هنر برای رساندن این پیام استفاده کنیم.

وی در توضیح چهارمین ایران در کنیا توضیح داد :۲۰۰سال پیش تعدادی از هموطنان بلوچ ما به افریقا مهاجرت کرده اند و به نوعی الان خودشان را ایرانی_ کنیایی می دانند و فرهنگی داشته اند که خوب است در رابطه با مردم سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار بگیرد پس در همکاری با مردم بلوچ ساکن در مومباسا موفق شدیم فضایی را در قلعه مسیح که بیش از ۷۰۰سال سابقه دارد و از جادبه های گردشگری کنیا ست را از وزارت فرهنگ ان کشور بگیریم که موزه دائمی در رابطه با بلوچهای ساکن در کنیا راه اندازی کنیم. چراکه قوم بلوچ در ان کشور همراه با مردم محلی در مسیر مبارزه با استعمار پرتغال توانستند پیروز شوند و موجب رهایی ان بخش از کنیا از زیربار استعمار شدند و این برای دولت کنیا بسیار مهم است که از این بخش قدردانی کند م با توجه به اینکه سالانه صدها هزارنفر از ان منطقه بازدید می کنند و ما میتوانیم پیام کشورمان را به راحتی به گوش مردم دنیا برسانیم. در اصل از انها دعوت می کنیم که به مهد همین تمدن برای اشنایی با ان سفر کنند.

به دلیل کرونا نتوانستیم بیشتر برنامه هایمان را اجرا کنیم یا به اتمام برسانیم و امیدواریم بتوانیم با رفع این مشکل برنامه های فرهنگی مان را اجرا کنیم.

وی در پایان گفت:مقوله هنر مثل اقتصاد جاده دوطرفه است . همانطور که علاقمند به ارایه فرهنگ خودمان هستیم، باید شنوای پیام دیگران نیز باشیم و در کشور این امکان فراهم شود که هنرمندان کنیایی هم بتوانند هنرشان را در اینجا به نمایش بگذارند و مانیز این پیامها را بشنویم چون ممکن است چیزهای با ارزشی در ان برای ما باشد و هنر ما هم بتواند در این جهت بیشتر گام بردارد‌.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از  معصومه کریمی (مینیاتور) ،ستاره نظری (نقاش)و همچنین دکتر نیرومند، مهندس مختاری و مهندس بهروز فروتن به عنوان کارآفرین و اثرگذاران حوزه فرهنگ و هنر ،از هفت جلد کتاب آموزشی و پژوهشی درباره فرش ایران همچنین از بانک زنان کارآفرین ایران در این برنامه رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز