خبرگزاری کار ایران

گزارش تایمز آو اسرائیل از مذاکرات برجامی و انتظار دیپلمات‌ها برای روی کار آمدن دولت رئیسی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۶۵۴

تایمز آو اسرائیل در تحلیلی به مذاکرات برجامی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از تایمز آو اسرائیل، مقام‌های آمریکایی به طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران بدبین هستند.

ایالات متحده به طور غیرمستقیم در مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای شرکت می‌کند.

مقامات انتظار دارند که دولت جدید تهران که قرار است روز پنجشنبه روی کار بیاید، رویکرد سخت‌تری را اتخاذ کند که می‌تواند شانس دستیابی به توافق را به خطر بیندازد.

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی گفت: " یک خطر واقعی وجود دارد که آنها با خواسته‌های غیرواقعی در مورد آنچه می‌توانند در این مذاکرات به دست آورند، بازگردند."

یکی دیگر از مسائل مهم نگرانی در واشنگتن این است که دانشمندان ایرانی پس از ماه‌ها افزایش غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به سلاح، دانش فنی مهمی را بدست می‌آورند که شرایط توافق فعلی را برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران ناکافی می‌کند.

مالی گفت: "در آن مرحله، ما باید راه پیش رو را دوباره ارزیابی کنیم. امیدواریم به اینجا نرسیم."

علاوه بر این، در حالی که ایران اصرار داشت هرگونه بازگشت آمریکا به توافق با مکانیزمی همراه باشد که مانع از خروج مجدد این کشور شود، مقامات آمریکایی معتقدند که از نظر سیاسی تصویب چنین محدودیتی از طریق کنگره غیرممکن است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران "نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد" اما واشنگتن "آمادگی کامل" برای ادامه مذاکرات را دارد.

وی گفت: "ما متعهد به دیپلماسی هستیم، اما این روند نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد ... ما به دنبال این هستیم که ببینیم ایران آماده انجام چه کاری است یا آمادگی انجام آن را ندارد و آمادگی کامل خود را برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات حفظ می‌کنیم." 

دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از ماه آوریل در وین در حال مذاکره با قدرت‌های بزرگ برای بازگرداندن واشنگتن به توافق بود. اما مذاکرات تا زمان تحویل دولت به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب متوقف شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت که تجربه نشان داده است "اعتماد به غرب بی‌نتیجه است" و اشاره‌ای به خروج آمریکا از توافق و پیامدهای آن داشت.

رئیسی گفته است که دولتش از مذاکراتی که "منافع ملی را تضمین کند" حمایت خواهد کرد. یکی از انتقادات عمده به توافق برجام توسط ترامپ، عدم رسیدگی به برنامه موشک‌های بالستیک ایران یا مداخله ادعایی آن در امور منطقه بود.

اما تهران همواره ورود موضوعات غیرهسته‌ای به توافق را رد کرده است. بایدن جانشین ترامپ، آمادگی خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرد و در کنار مذاکرات رسمی با طرف‌های باقی مانده در توافق، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه وارد مذاکرات غیرمستقیم با ایران شد.

اسرائیل مدت‌هاست با توافق هسته‌ای و قصد بایدن برای ورود مجدد به این توافق مخالف است.

بنت نخستوزیر اسرائیل ماه گذشته گفت: "ما دوست داریم جهان بفهمد که ایران خشن و متعصب است.

آینده مذاکرات برجامی فعلا نامشخص است و اعضای برجام منتظر آغاز به کار دولت جدید در ایران و رویکرد اتخاذی توسط دولت ایران هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز