خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی کشورهای دوست، از تنش ایران و غرب منافع خود را تامین می‌کنند/ رویکرد دولت‌ آینده نگاه به شرق است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۵۰۴

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عاقلانه‌ترین کار این است که از برجام به سمت قرارداد جدیدی نرویم، تاکید کرد: دولت جدید با سیاست نگاه به شرق و ایجاد یک نوع توازن در سیاست خارجی می‌خواهد غرب را در موضع امتیازدهی قرار دهد و از این طریق از آن‌ها امتیاز بگیرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرنوشت برجام با بیان اینکه ما درباره برجام با دو مشکل مواجه هستیم، اظهار داشت: مشکل اول زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها است که روزبه‌روز توقعات، انتظارات و خواسته‌های خودشان را از ما بیشتر می‌کنند و می‌خواهند ما را در موضع ضعیف‌تری قرار دهند و مشکل دوم اینکه علیرغم ملی بودن، موضوع برجام را در داخل آن را به یک موضوع جناحی تبدیل کرده‌ایم. هر جناحی از زاویه دید خودش به برجام نگاه می‌کند و منافع کلان کشور و مردم را نادیده می‌گیرد. این دو لبه قیچی به منافع ما در برجام آسیب می‌زند. 

وی افزود: آمریکایی‌ها همچنین در قالب برجام حاضر نیستند بیش از پانصد مورد از تحریم‌ها را به دلایل مختلف بردارند؛ از سویی یا راستی‌آزمایی را قبول ندارند یا می‌خواهند به شیوه خاص خودشان راستی‌آزمایی انجام دهند. همچنین یک سری مطالباتی دارند که فراتر از برجام است، به ویژه سیاست‌های منطقه‌ای و توقف فعالیت‌های اتمی ما که در قالب قانون جدید مجلس اتفاق افتاده و اختلاف نظرهایی در آن حیطه داریم. 

عضوکمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر ما به یک اجماعی بین طیف‌های مختلف می‌رسیدیم، حرف واحدی را مطرح می‌کردیم و دولت با این اجماع پای میز مذاکره می‌رفت، خیلی از مشکلات کمتر بود و راحت‌تر می‌توانستیم از این شرایط استفاده کنیم. مضاف بر آن، هرچه زمان می‌گذرد به دلیل اینکه تنگناهای اقتصادی بیشتر می‌شود و در داخل روی مردم نیز فشار وجود دارد، این مسئله نیز روی مذاکرات اثرگذاری می‌کند. 

وی افزود: غربی‌ها به دو دلیل می‌خواهند این ماجرا طولانی‌تر شود، هم اینکه با دولت جدید وارد گفت‌وگو شوند و بدانند نظر آن چیست و هم اینکه مذاکرات را فرسایشی کنند تا فشار اقتصادی بر ما بیشتر شده و در کشور تنش‌های اجتماعی بیشتر شود و ما را در موضع ضعف پای میز مذاکره ملاقات کنند. 

جهان آبادی درباره نظر دولت آینده در این زمینه گفت: من از نظر دولت خبر ندارم، اما دولت جدید باید مورد حمایت همه طیف‌ها قرار بگیرد. دولت جدید زمانی می‌تواند موفق باشد که همه طیف‌ها چه آن‌هایی که به این دولت رای دادند و چه جناح‌های سیاسی رقیب، همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم به عنوان یک حرکت و تلاش ملی که متعلق به کل کشور است، کمک کنیم تا دولت راه خودش را ادامه دهد. 

وی تاکید کرد: من نمی‌دانم سیاست دولت جدید چیست، آیا به مذاکره اعتقاد دارد یا نه و یا می‌خواهد برجام را ادامه بدهد یا نه، اما عاقلانه‌ترین کار این است که از برجام به سمت قرارداد جدیدی نرویم. هرگونه خروج از برجام به سمت قرارداد جدید رفتن، در تله آمریکایی‌ها افتادن است. آن‌ها قدر مسلم در قرارداد جدید به مسائل اتمی بسنده نمی‌کنند و الان هم این چارچوب ساختاری که در برجام داریم را مورد مذاکره قرار می‌دهیم. اگر دولت جدید بتواند همین مسیر را ادامه دهد، عاقلانه‌تر است و ضرر آن برای ما کمتر است و شاید راحت‌تر هم به توافق برسیم. اما اگر این اشتباه را دولت جدید انجام دهد که بخواهد ساختار را به هم بریزد و ساختار جدید پایه‌ریزی کند، بعید می‌دانم که در ساختار جدید بشود فقط مطالبات اتمی را گنجاند و آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی‌هایشان به نحوی خواهد بود که می‌خواهند در امور دیگر نیز با ما مذاکره کنند و این به طولانی شدن مذاکره و باز شدن یک داستان جدید مذاکره ما و غربی‌ها، می‌انجامد و باعث می‌شود فشار اقتصادی بر کشور ما افزایش یابد. 

نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا دولت جدید باید مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شود و همچنین سنگ اندازی طرف‌های میانجی‌گر، بیان داشت: این مسئله به تشخیص رهبری و دولت بستگی دارد که آیا می‌خواهند مذاکره مستقیم با آمریکا را داشته باشند یا نه؛ اما فشارها و سنگ اندازی‌های کسانی که نمی‌خواهند مشکل ما با آمریکا حل شود، وجود دارد. خیلی از کشورها هستند که ممکن است با ما دوست باشند و روابط تجاری و سیاسی و امنیتی داشته باشیم. اما آن‌ها نمی‌خواهند تنش ما با غرب تمام شود تا از قِبَل این تنش درازمدت و فرسایشی بتوانند منافع خودشان را تامین کنند. 

وی ادامه داد: اگر دولت جدید بتواند این اجماع را در کشور ایجاد کرده و نظر مثبت رهبری را کسب کند که از این سنگ اندازی‌های کشورهای رقیب و قدرتمندی که در منطقه خواهان بهبود رابطه ما با غرب نیستند، فاصله بگیرند، کار خوبی است. اما دولت جدید به جای اینکه بخواهد مستقیم با غربی‌ها وارد گفت‌وگو شود با شیوه غیرمستقیم و از طریق گسترش رابطه با چین و روسیه به سمت توسعه روابط با شرق پیش خواهد رفت. دولت جدید با سیاست نگاه به شرق و ایجاد یک نوع توازن در سیاست خارجی می‌خواهد غرب را در موضع امتیازدهی قرار دهد و از این طریق از آن‌ها امتیاز بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز