خبرگزاری کار ایران

کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاح‌طلبان باید به تشکل‌های صنفی بیشتر اهمیت بدهند/ مجلس و دولت محل کارآموزی نیست/ با مردم بیشتر صحبت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۹۶۸

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این جریان باید با مردم به گفتگو بپردازد و برای اصلاح امور به تشکل‌های صنفی اهمیت ویژه‌ای بدهد.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به جریان اصلاحات انتقادات زیادی شد و حتی عده‌ای مطرح کردند که این جریان با توجه به آنچه که نتیجه انتخابات رقم زد نمی‌تواند در عرصه سیاسی کشور کاری از پیش ببرد امروز این جریان برای پاسخ دادن به مسائلی که مطرح شده است چه باید بگوید و چه سازوکاری را باید تعبیه کند تا گفتمان اصلاحات علاوه بر بازنگری و بازسازی به عرصه اجتماعی بازگردد گفت: قبل از اینکه به بحث اصلاحات و اصلاح‌طلبان وارد شویم، باید به انتخاباتی که برگزار شد، بپردازیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در انتخاباتی که برگزار شد، مردم انتقاداتی نسبت به مجموعه نهادهای حاکمیتی اجرایی و نظارتی داشتند و با عدم شرکت در این انتخابات چه آنهایی که شرکت کردند و چه کسانی که رای سفید دادند این پیام را به حاکمیت دادند.

وی تاکید کرد: هنگامی که مردم مشاهده می‌کنند به جایگاه و خواسته‌هایشان توجهی نمی‌شود و مورد بی‌حرمتی و تحقیر قرار می‌گیرند، واکنش نشان می‌دهند.

کاشفی با بیان این‌که طبق قانون اساسی این مردم هستند که سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند و باید تصمیم‌گیر باشند، اظهار داشت: در نظر گرفتن این حق و حقوق نباید فقط در حرف و شعار باشد، بلکه ما باید آن را اجرایی کنیم. به طور مثال فرض کنید مردم می‌خواهند در انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی،  مجلس خبرگان و ریاست جمهوری بر سرنوشت خودشان اثرگذار و نماینده داشته باشند که بتوانند هرکدام از آنها را برای این نهادها انتخاب کنند، اما عملاً آنها را نهادهای نظارتی محدود می‌کنند درصورتی این حق مسلم‌شان است که به این شکل پاسخ دهند بنابراین اگر قرار است یک تغییر اصلاحی داشته باشیم، باید در رویه‌ها هم یک اصلاح صورت گیرد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: افرادی که انتخاب می‌شوند باید بدانند برآمده از رأی مردم هستند و برای اجرای عدالت نسبت به حق آنان قرار است نظارت داشته باشند نه اینکه جلوی این حق را بگیرند؛ هر چند که این اتفاق در حال رخ دادن است و امروز عده‌ای خودشان را به جای مردم که صاحبان کشور هستند می‌گذارند و برای آنها تعیین تکلیف می‌کنند که این کار نه با قانون اساسی تطابق دارد و نه برگرفته از دموکراسی است.

وی ادامه داد: هنگامی که قانون اساسی را ملاک قرار می‌دهیم در این قانون جایگاه مردم روشن و مشخص است، باید بتوانند از حقوق شهروندی برخوردار باشند، پیشنهاد دهند‌، نقد کنند و در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر باشند مانند کسی که در رابطه با خانه خودش احساس مسئولیت  می‌کند در رابطه با کشور هم باید همین گونه باشد چرا که کشور متعلق به همه مردم است و آنها باید بتوانند این اختیار را داشته باشند برای اداره هر چه بهتر کشور نظراتشان ارائه دهند.

این فعال سیاسی با اشاره به این که بحث آزادی بیان و احزاب در قانون اساسی مطرح شده است،  تاکید کرد: احزاب باید در اداره کشور نقش داشته باشند، فرقی هم نمی‌کند حزب اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب، بلکه باید این آزادی به وجود بیاید که احزاب بتوانند اظهارنظر کنند و یا گزینه‌های خودشان را برای اداره هرچه بهتر کشور معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث این نیست که مردم به اصلاحات و اصلاح‌طلبان خیر گفته‌اند، بلکه آنان یک چیزی فراتر از این مسئله بیان کردند و ناراحتی خودشان را ابراز داشتند.

این عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: اصلاح.طلبی و تفکر اصلاح.طلبان از بین نرفته است، این تفکر بیش از چندین سال است که وجود دارد اصلاً امام حسین علیه السلام برای اصلاح امور قیام کرد پس همیشه اصلاح‌طلبی بوده است و خواهد بود. عده‌ای در سال ۹۷ شعار دادند که اصلاح‌طلب اصولگرا پایان ماجرا است، اما باید بگویم تفکر اصلاح‌طلبی وجود دارد برای اینکه اصلاح.طلبی یعنی اخلاق‌گرایی قانون‌گرایی، مسئولیت پذیری، برخورد با رانت و فساد و تبعیض را در خورد دارد که اصلاح‌طلبان همیشه این نکات را مدنظر داشته‌اند.

وی ادامه داد: اما اینکه اصلاح‌طلبان امروز چه کاری باید انجام دهند و چه کنند این است که ابتدا باید با مردم بیشتر صحبت کنیم، باید به نهادهای صنفی توجه کنیم. مردم باید در تعیین سرنوشتشان دخیل باشند؛ درست است که این مورد در قانون اساسی گفته شده است اما  باید پررنگ.تر شود بنابراین احزاب باید جایگاه خودشان را در کشور پیدا کنند و به اعتقاد من تحزب در کشور باید به وجود بیاید برای اینکه ما به یک زندگی سالم نیازمندیم.

کاشفی اظهار داشت: شما حساب کنید برای یک زندگی سالم نیاز به هوای پاک و اکسیژن دارید، شما نیاز به آرامش، رفاه و ثبات اقتصادی دارید که از نیازهای اولیه جامعه است؛ بنابراین باید حزب و تحزب را هم قبول کنیم و همه این زمینه‌ها را به وجود بیاوریم .

وی ادامه داد: برای یک زندگی بهتر ما نمی‌توانیم به صورت فرد به فرد وارد شویم زیرا فرد به فرد باعث می‌شود که یک سری از مسائل حل نکرده باقی بماند، اما خردجمعی و تشکیک مساعی به اصلاح جامعه تبدیل می‌شود.

این عضو مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: معتقدم اصلاح‌طلبان بیشتر باید به تقویت تشکل‌های مردمی بپردازند و بیشتر با آنان صحبت کنند که اگر شما می‌خواهید به حقوق خودتان که اولین حقوق شهروندی طبق قانون اساسی است، باید به این امر اهتمام ورزید. در جامعه باید بحث حقوق شهروندی مطرح شود و در این مسئله باید با مردم به گفت‌وگو بپردازیم که از این حقوق برخوردارند که اگر نداشته باشند یک سری اتفاقات در حال رخ دادن است، متاسفانه در حال حاضر تقریباً در کشور این چنین است.

وی گفت: اصلاح طلبان باید شفاف با مردم سخن بگویند و از این تجربه‌ای که اتفاق افتاد درس بگیرند زیرا آنچه که  برای اصلاح طلبان و هر کسی دیگر  مهم است بهتر شدن اوضاع و احوال کشور است. همانطور که معصومان ما می‌گویند برای بهتر شدن امور امروز ما با فردای ما باید فرق داشته باشد بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که توسعه پیدا کند باید امروزمان با فردا متفاوت باشد و به دنبال تغییر و تحول باشیم نه اینکه قبول کنیم شرایط  همین است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این که وضع موجود را بپذیریم یعنی عقب گرایی، حفظ وضع موجود یعنی عقب رفتن، چرا که جامعه بشری جلو می‌رود و قطار حرکت می‌کند و ما همان جایی که هستیم می‌مانیم و این به معنای عقب افتادگی است، بنابراین اگر می‌خواهیم عقب نمانیم خودمان باید به شرایط موجود که برگرفته از این مسائل اجتماعی، نهادهای مردمی و  مدنی و  اصناف است توجه کنیم.

وی ادامه داد: منصفانه بگویید امروز نباید در این جایگاه قرار می‌گرفتیم که بعضی از سیاست‌ها، مسائل اجتماعی و فساد اینگونه باشد. این که می‌گویم ما بهترین هستیم، صادقانه بخواهیم قبول کنیم ما بهترین نیستیم چراکه امروز جوانان ما احساس امنیت نمی‌کنند و نمی‌دانند آینده‌شان چه خواهد شد؟ برای همین از کشور می‌روند در صورتی که این جوانان یک سرمایه آماده برای این آب و خاک هستند از همین رو امروز باید ببینیم چه ضرورتی وجود دارد تا این جوانان در کشور بمانند زیرا مهمترین سرمایه هر جامعه‌ای نیروهای انسانی آنها هستند. نمی‌شود که ما برای جوانان تلاش کنیم اما آنها بخواهند به دلیل شرایطی که وجود دارد به کشورهای دیگر بروند و اتفاقاتی مانند فرار مغزها و هجرت نیروهای تحصیلکرده رخ بدهد. بنابراین اگر بخواهیم به کشور سامان دهیم و جلوی آسیب‌ها را بگیریم باید به خودمان بیاییم و بررسی کنیم چرا امروز به اینجا رسیده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح.طلب با اشاره به تشکیل کابینه از سوی رئیس دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی در حال چینش کابینه است که باید به حضور جوانان و نیروهای مستعد بسیار فکر کند اگر بنا باشد برخوردهای تند صورت گیرد نتیجه‌اش حکمرانی نادرست می‌شود که امروز یکی از مشکلاتی که مطرح می‌شود بحث حکمرانی است، بنابراین ما باید کاری کنیم که حکمرانی درست صورت گیرد. امروز مردم احساس آسایش و آرامش ندارند دولت باید زمینه‌ای را برای بهتر شدن شرایط فراهم کند.

وی یادآور شد: اگر به گذشته نگاه کنیم رشد اقتصادی دوران اصلاحات را با امروز در کفه مقایسه قرار دهیم، به اختلافات بسیار زیادی دست پیدا می‌کنیم. امروز جایگاه و منزلت ایران در سطح بین‌الملل، رشد اقتصادی، بحث اشتغال و مسائل دیگر که مطرح می‌شود باید به یک ثبات برسیم و برای این امر تلاش کنیم.

کاشفی ادامه داد: دولت جدید آماده است اینکه فرد اصولگرا است یا اصلاح طلب مطرح نیست او باید از همه نیروهایی که احساس می‌کنند می‌توانند دست به دست هم دهند و کشور را به سمت و سویی بهتر ببرند، استفاده کند. آقای رئیسی در دوران انتخابات مسائلی را مطرح کردند که امروز باید عملیاتی کنند که این کار از پس نیروهای مستعد بر می‌آید.

وی بیان کرد: با آزمون و خطا نمی‌شود به حل مشکلات رسید، مانند آنچه که امروز می‌گوییم یک جوان را به مجلس راه دادیم؛ که نتیجه‌اش می‌شود قانونی را تصویب می‌کند که پایه حقوق یک فرد را از ۲۱ برابر به ۱۵ برابر می‌رساند آن هم در حساس‌ترین جاها مانند سکوها و شرکت‌های نفتی که اتفاقات بد را رقم می‌زند. کشور که عرضه آزمون و خطا نیست هر کسی را بیاوریم. مجلس که دوران کارآموزی نیست وزارت و مدیریت که دوران کارآموزی نیست فردی را بیاوریم و بگذاریم بلکه باید افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند کشور را از این وضعیت نجات دهند.

این حزب اتحاد ملت ایران در پایان تاکید کرد: بنابراین بحث فراتر از اصلاح‌طلبان و اصلاحات است، امروز این جریان هم برای بهتر شدن وضع موجود باید پیشنهاد دهد.  فرقی نمی‌کند افراد اصلاح طلب و اصولگرا باشند باید نیروهای خودشان را برای به سرمنزل رساندن کشور معرفی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز