خبرگزاری کار ایران

جلال‌زاده:

مذاکرات سازنده‌ای در حوزه روابط تجاری با سوریه انجام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۷۰۵

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مذاکرات و دیدارهای بسیار سازنده‌ای در حوزه مربوط به روابط تجاری و حمایت از بخش خصوصی دوکشور با مقامات سوریه انجام شد.

به گزارش ایلنا، وحید جلال‌زاده روز پنجشنبه با اشاره به نشست امروز خود با وزیر خارجه سوریه و سایر مذاکرات روزهای اخیر با مقامات ارشد این کشور گفت: هیات پارلمانی جمهوری اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس به دعوت رسمی همتای سوری خودش رییس مجلس شعب سوریه سفر خودشان را از روز سه‌شنبه به سوریه آغاز کردند.  

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مذاکرات و دیدارهای بسیار سازنده‌ای در حوزه مربوط به روابط تجاری و حمایت از بخش خصوصی دو کشور با مقامات سوریه انجام شد.  

جلال‌زاده تصریح کرد: در این سفر جلسه بسیار خوب و مهمی با بشار اسد رییس جمهوری سوریه برگزار شد که محمد باقر قالیباف و بشار اسد بر علائق و اشتراکات دو ملت و دو دولت سوریه و ایران تاکید کردند و بر اتقاء این روابط  به خصوص روابط تجاری و اقتصادی تاکید داشتند.  

وی تصریح کرد: در جلساتی که قالیباف با رییس مجلس سوریه، نخست وزیر سوریه و همچنین وزیر خارجه سوریه برگزار شد نیز بر اشتراکات و علائق دو کشور تاکید شد و هم موانع ارتقاء این روابط در حوزه تجاری بررسی شد و طرفین قول دادند مسائل را در کشورهای خودشان پیگیری کنند و برای حل آن مشکلات و روانسازی تفاهماتی که داشتند، تاکید شد.  

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما امروز با وزیر امور خارجه سوریه به صحبت و مذاکره نشستیم، آقای فیصل مقداد گزارش بسیار خوبی از اتفاقات چند سال گذشته، قطعنامه‌های سازمان ملل، حضور دولت‌های خارجی در برخی از مناطق سوریه و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کردند را ارائه کرد.  

جلال‌زاده با بیان اینکه ارتباط و علایق دو ملت و دولت سوریه و ایران ناگسستنی است و ما خار چشم دشمنان هستیم و دشمنان نسبت به این روابط اطلاع کامل دارند، گفت: انشاالله باید با افزایش و ارتقاء این رفت و آمدها، این همکاری‌ها، مخصوصا در حوزه اقتصادی و تجاری نشان دهیم که هیچ کس و هیچ دولتی نمی‌تواند بین این دو دولت خللی وارد کند و امیدواریم که هر دو ملت روزهای خوب و سازنده با بهروزی‌ها و پیشرفت‌ها پیش رو داشته باشند.  

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست هیات عالی رتبه پارلمانی ایرانی و وزیر خارجه سوریه گفت: در جلساتی که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و مقامات ارشد سوریه برگزار شد تاکید قالیباف این بود که ارتباطات تجاری دو کشور به موازات روابط سیاسی و امنیتی رشد نکرده است و تمرکز اصلی باید بر این مسئله و رفع مشکلات بخش خصوصی دو کشور برای ارتقای روابط تجاری باشد. 

جلال‌زاده با اشاره به جنگ اقتصادی که علیه مردم دو کشور جریان دارد اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بازگشت به تهران جمع‌بندی‌های این سفر برای حمایت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی را دنبال خواهد کرد.

وی اظهارکرد: امیدوارم که نتایج این سفر منافع هر دو کشور را تامین کرده و در جنگ اقتصادی که علیه ایران و سوریه در جریان است به مردم کمک کند.  

مقداد: سوریه و ایران در یک سنگر علیه تروریسم بین‌المللی مبازره می‌کنند

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار گزارشی از تحولات سوریه طی دهه گذشته و نیز تحولات نظامی و امنیتی فعلی این کشور و نیز روند مذاکرات مربوط به تدوین قانون اساسی به هیات ایرانی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه سوریه و ایران در یک سنگر علیه تروریسم بین‌المللی مبازره می‌کنند، گفت: جا دارد از جانفشانی جوانان ایرانی که در جریان مقابله با تروریست‌ها خونشان بر زمین ریخت و با خون مدافعان سوری در هم آمیخت یاد کنیم به خصوص شهید سلیمانی که هم شاهد ایستادگی مردم سوریه مقابل تروریست‌ها بود هم خود بخشی از این ایستادگی بود، کسی که در جای جای کشور ما مقابل تروریست‌ها مبارزه کرد و روایت رشادت‌های او در مناطق مختلف نظیر دیرالزور، سواحل سوریه، حلب، حمص و ... شنیدنی است.  

وزیر خارجه سوریه با اشاره به  سطح مناسب روابط سیاسی و امنیتی دو کشور و ضمن تاکید بر اینکه مردم سوریه همواره قدردان مردم ایران بوده و خواهند بود، افزود: در حوزه تجارت و مسائل مربوط به فعالان اقتصادی نیازمند توجه مجالس و دولت‌های دو کشور هستیم تا این روابط ارتقاء یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز