خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان تهران:

باید از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد بهره کافی را بگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۲۳۲

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت مهم و موثر شورا‌های حل اختلاف در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد بهره کافی را بگیریم، گفت: ظرفیت دیگری که باید به آن‌ها توجه داشت بحث سمن‌ها هستند که در حوزه مددکاری نیز برخی از آن‌ها مجوز دارند که می‌توانند مددکار مددجویان باشند.

به گزارش ایلنا، آیین آزادی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه تهران بزرگ به مناسبت عید غدیر خم با حضور محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری تهران، حشمت اله حیات الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران و مهدوی رئیس شورای حل اختلاف تهران برگزار شد.

محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران با عرض تبریک اعیاد قربان و غدیر بیان کرد: ظرفیت‌های قانونی و خوبی در اختیار نظام داریم که باید از آن‌ها بهره جست، انسان‌های خیری که پا پیش می‌گذارند و کار‌های بزرگی به یاد ائمه (ع) و در راه خدا انجام می‌دهند و حماسه می‌آفرینند که نمونه‌ای از آن آزادی ۱۱۰ نفر از مددجویان به همت خیرین است.

وی افزود: امیدواریم که این روند استمرار داشته باشد و از ظرفیت مهم خیرین به خوبی بهره ببریم و ان شالله خداوند متعال به عمر و سرمایه خیرین برکت دهد تا در راه خیر هزینه کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: ظرفیت دیگر مددکاران اجتماعی هستند. در زندان‌ها، دادگستری ها، کمیته امداد، بهزیستی با توجه به تخصص و تجربه‌ این افراد می توان از تمامی مددجویان به عنوان ظرفیت قانونی استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید هم افزایی موثری از تمامی ظرفیت‌ها در جهت کاهش جمعیت زندانیان در استان صورت گیرد، وظیفه ما به عنوان متولیان امر این است که از این ظرفیت‌ها با همه ابعاد و اجزایش استفاده کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: بحث اعسار معضلی شده است که از قبل آن چندین پرونده دیگر تشکیل می‌شود، در بحث زندان‌ها نظر مددکاران باید فصل خطاب باشد و ما باید این را نهادینه کنیم.

وی افزود: ظرفیت شورای حل اختلاف یکی از محور‌هایی است که در این حوزه به صورت فوق العاده مثمرثمر بوده است، نمونه‌ای از آن تشکیل شعب شورای حل اختلاف در زندان‌ها است که قطعا تقویت و بیشتر خواهد شد و همچنین باید این ظرفیت کیفی سازی شود.

رئیس کل دادگستری تهران در پایان یادآور شد: باید از ظرفیت مهم و موثر شورا‌های حل اختلاف در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد بهره کافی را بگیریم، همچنین ظرفیت دیگری که باید به آن‌ها توجه داشت بحث سمن‌ها هستند که در حوزه مددکاری نیز برخی از آن‌ها مجوز دارند که می‌توانند مددکار مددجویان باشند.

مهدوی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان تهران نیز در این مراسم بیان کرد:خدا را شاکر و سپاسگزاریم که شعب ویژه‌ی شورای حل اختلافی که در زندان‌ها هستند انصافا کار‌های خوبی در زمینه صلح و سازش برای آزادی زندانیان، اعم از جرائم عمد و غیر عمد انجام داده اند و سه شعبه ویژه صلح و سازش در زندان‌های استان مستقر شده است و دو شعبه دیگر طبق دستور رئیس دادگستری تهران از امروز مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: قبل از این که شعب ویژه شورای حل اختلاف در زندان‌ها مستقر شوند در سال ۹۸ در مجموع ۱۱ نفر در ارتباط با قصاص، رضایت از اولیای دم اخذ شده بود در حالی که در سال ۹۹، ۳۶ فقره بوده است و در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۲۹ نفر رضایت گرفته شده و زندانیان آزاد شده اند.

وی افزود: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴٠٠ ورودی پرونده هایمان در استان تهران ۱۵۴۶ پرونده بوده است که از این تعداد ۷۷۵ فقره با سازش قطعی مختومه و از این تعداد پرونده ۲۴۱ زندانی هم آزاد شده است و در حال حاضر مجموع میزان صلح و سازش در استان ۴۳/۵ درصد است.

حیات الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در این مراسم از همکاری صمیمانه دادگستری و شورای حل اختلاف استان قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز