خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض به عنوان حق اولیه شهروندان موجب اصلاح امور می‌شود/ نباید به بهانه‌ تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام از برگزاری تمجعات مسالمات آمیز ممانعت شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۸۷۰

یک فعال سیاسی تاکید کرد: اعتراض حق اولیه شهروندی است موجب اصلاح امور می‌شود و جلوی اشتباهات و خیانت‌ها را می‌گیرد و موجب سلامت محیط کار، اداره کشور و جامعه خواهد شد.

علی محمدنمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره داشتن حق از سوی شهروندان در خصوص مسائل اجتماعی و به رسمیت شناختن این حق از سوی تصمیم‌گیران و مسئولان کشور گفت: اصل اعتراض، یک اصل طبیعی است و از حداقل‌های حقوق شهروندی است. طبق این اصل هر فردی این حق را دارد که اگر با موردی مواجه می‌شود که مورد انتقادش قرار دارد و به آن اعتراض کند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به این که اصل اعتراض موجب اصلاح امور می‌شود، ادامه داد: انسان جائز الخطا است و مدیران و مجریان هم انسان هستند و قطعا مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند. البته اگر در خطاها، اشتباهات و یا خدایی نکرده خیانت‌ها عمدی وجود نداشته باشد و مورد اعتراض زیردستان و همکاران قرار گیرد آن مسئول رفتارش را جبران می‌کند اما اگر از روی قصد و غرضی باشد و عمدی در کاری باشد، فرد به خیانت خودش ادامه می‌دهد و باید مورد نهی از منکر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در دین ما امر به معروف و نهی از منکر بسیار مورد سفارش قرار گرفته است و بنابراین هنگامی که فردی مشاهده می‌کند شخصی در حال اشتباه است وی را از آن کار نهی کند، از همین رو اعتراض حق اولیه شهروندی است که موجب اصلاح امور می‌شود و جلوی اشتباهات و خیانت‌ها را می‌گیرد و موجب سلامت محیط کار، اداره کشور و جامعه  خواهند شد.

در نظام‌های دموکراتیک حق اعتراض شهروندان پاس داشته می‌شود

نمازی خاطرنشان کرد:  در نظام‌های دموکراتیک و نظام‌های مردمی حق اعتراض به عنوان یک حقوق شهروندی مهم بسیار پاس داشته می‌شود و هیچ کس حق ندارد اگر اعتراض و تجمعی در جایی رخ می‌دهد بخواهد با خشونت با آن برخورد کند. بنابراین توصیه و تاکید می‌شود و قانون هم اجبار می‌کند که اجازه دهیم اعتراضات مردمی نسبت به موضوعی  صورت گیرد و مسئولان امر هم اگر این اعتراضات را وارد می‌دانند حتما نسبت به جبران خطا و یا اشتباهات خودشان اقدام کنند. 

وی یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی ایران در فصل هفتم قانون اساسی که فصل حقوق شهروندی است، در اصل بیست و هفتم می‌گوید « تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است» که باید توجه داشته باشیم به  این استثنایی که قرار داده است؛ چراکه بسیار مهم است، یعنی کمتر اتفاق می‌افتد افراد بخواهند در کشور مسلمان ایران اعتراضی داشته باشند که مخل مبانی اسلام باشد و چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. دقت داشته باشید کسانی که قانون اساسی را می نوشتند نیامدند اعلام کنند که مخل مبانی نظام جمهوری اسلامی نباشد، بلکه گفته‌اند مخل مبانی اسلام نباشد.

در یک نظام سالم و درست حق اعتراض محفوظ است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همیشه مشخص نیست اعتراضات درست باشد چه بسا که در شبکه‌های مجازی مشاهده می‌کنیم روایت‌هایی بیان می‌شود که درست نیست، اظهار داشت: در یک نظام دموکراتیک و آزاد، حق اعتراض محفوظ است و اعتراض‌کننده باید بتواند حرف خودش را بزند.

وی خاطرنشان کرد: شخصی مورد اعتراض اگر اعتراضاتی که به وی وارد شده درست باشد باید خود را اصلاح کند اما اگر این اعتراضات درست نباشد به اعتبار وی آسیب می‌زند و می‌تواند با ابزار مناسب آن را جبران کند. به طور مثال هنگامی که نماینده مجلس بودم اگر کسی مورد اعتراض یک نماینده و یا چند نماینده قرار می‌گرفت؛ حال فرقی هم نمی‌کرد این اعتراضات درست بودند و یا غلط آن شخص حق داشت طبق آئین نامه مجلس وقت بگیرد و توضیح مناسب دهد و یا اگر در مطبوعات، چه نشریات مکتوب بود و چه تلویزیون و رادیو، مطلبی درباره مقام و مسئولی بیان شود، آن مقام مسئول می‌تواند در همان صفحه و برنامه وقت بگیرد و توضیحات لازم را ارائه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که متاسفانه ما هرچه جلوتر آمدیم هم اشتباهات‌مان زیاد شد هم این که حق اعتراض را ندادیم و این کارها موجب تضعیف نظام می‌شود، اظهار داشت: یک عده‌ای آمد‌ه‌اند جمله‌ای را  از امام نقل می‌کنند که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» در صورتی منظور امام (ره) حفظ نظام به معنا و مفهومی که این افراد نقل می‌کنند نیست،  حفظ نظام زمانی اتفاق می‌افتد که بتواند کارش را به خوبی انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر نظام کار خودش را اشتباه انجام دهد و با این شعار بخواهیم جلوی معترض و منتقد را بگیریم و اشتباهات باقی بماند، موجب تعضیف نظام می‌شود. امام اگر چنین مطلبی را  فرموده است، معنا و مفهومش این است که اجازه ندهیم دشمنی به نظام آسیب بزند، نه این که بخواهیم با رفتارهای خود نظام را عمداً تضعیف کنیم. حضرت امام بارها تاکید کردند که باید اشکالات گفته شود تا برطرف شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: در سنت امام علی (ع) داریم که مسلمان عرب ساده و مستضعف با وضع بسیار ساده‌ای که داشت، جلوی ایشان که معصوم بود ایستاد و گفت که علی اگر اشتباه کنی با شمشیر جلوی تو را خواهم گرفت توجه داشته باشید، مشی و الگویی بهتر از این می‌شود پیدا کرد ؟ و یا جای حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید اگر کسانی خواستند تملق بگویند و چاپلوسی کنند، خاک در دهان این‌ها بپاش.

متاسفانه در مقابل اعتراض و تجمع اعتراض‌آمیز تملق و چاپلوسی  وجود دارد

وی ادامه داد: متاسفانه در مقابل اعتراض و تجمع اعتراض‌آمیز، تملق و چاپلوسی وجود دارد و ابزار کار یک عده است که این خطرناک‌ترین اتفاق برای یک مسئول و یک حاکمی است که دور و برش آدم‌های منتقدی وجود نداشته باشند و آدم‌های جای آنها را بگیرند که نگذارند وی متوجه اشتباهاتش شود.

نمازی با تاکید بر اینکه از نظر مبانی دینی اعتراض و انتقاد و تجمع اعتراض‌آمیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: از نظر حقوق شهروندی در نظام‌های دموکراتیک و هم از نظر قانون اساسی حق اعتراض برای شهروندان مورد تائید است و معتقدم در هر نظامی باید اجازه داده شود که تشکل‌های صنفی راه بیافتد تا اگر در فلان وزارتخانه اشتباهی صورت گرفت و حق مردم ضایع شد، کارکنان آن‌جا بتوانند تشکلی داشته باشند که صحت آزمایی کند و اگر اشکالی وجود داشت اعتراض درست و حسابی بدون این که کسی آسیب ببیند راه بیندازند تا مقامات متوجه اشتباه خودشان شوند.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی هم تجمعات اعتراض‌آمیز و اعتصاب به رسمیت شناخته شده است و تشکل‌های صنفی وجود دارد، منتها نباید با بهانه‌هایی مثلا تضعیف نظام یا تشویش اذهان عمومی و یا تبلیغ علیه نظام جلوی اعتراضات درست بگیریم در صورتی که خود قرآن هم در تعریف و تمجید از انجام امر به معروف و نهی از منکر بسیار تاکید دارد؛ که ما مسلمانان باید در مقابل منکرات بایستیم و راهنمایی کنیم و نهی از منکر انجام دهیم و کسی که کار بدی انجام می‌دهد را از آن بازداریم و در مقابلش وی را به کار خوب سفارش کنیم.

نمازی تاکید کرد: در باب انتقاد گفته شده است اگر می‌خواهید این کار موثر باشد مخصوصا هنگامی که قرار است به صورت رو در رو انتقاد کنید، ابتدا از طرف تعریف کنید تا اعتمادش جلب شود و متوجه شود آن مطلبی که عنوان می‌کنید از سر دشمنی نیست بلکه از سر خیرخواهی است، بعد هم که انتقاد کردیم بازهم تعریف کنیم که بداند رابطه شما با وی رابطه حسنه باقی مانده است و به اختلاف نکشیده است 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم باید زمینه اعتراض و انتقاد را فراهم کنیم و هیچ فردی حق ندارد با هر بهانه‌ای مانند تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و با شعار حفظ نظام از اوجب واجبات است جلوی اعتراضات و تمجعات مسالمات آمیز را بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات در استان خوزستان گفت: مسئولان امر تا جایی که در اخبار شنیده می‌شود در موضوع خوزستان و یا جاهای دیگر این ملایمت به خرج دادند و به وظیفه‌شان عمل کردند و حق اعتراض مردم را به رسمیت شناختند و مشاهده هم کردیم مقام رهبری هم اعتراض مردم این استان را به رسمیت شناختند و ماموران امنیتی و انتظامی، صحنه را به خشونت نکشیدند و اجازه دادند این تجمعات اتفاق بیفتد و انتظار داریم بیشتر هم مراعات شود تا تحمیل هزینه‌ها به  نظام و کشور کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز