خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفت‌‌وگو با ایلنا:

نحوه احیای برجام، عامل وقفه در مذاکرات است/ با لغو تحریم‌ها علاوه بر کنترل کرونا در ایران، دیپلماسی ممکن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۵۴۲

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو تاکید کرد: اختلاف بر سر نحوه احیای برجام، عامل وقفه در مذاکرات برجامی شده است.

رابرت اسمیت استاد علوم سیاسی دانشگاه سانفرانسیسکو است. وی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را درباره افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا و سرنوشت مذاکرات وین بیان کرد.

نحوه احیای برجام عامل وقفه در مذاکرات است

رابرت اسمیت در ابتدا در مورد نشست‌های وین گفت: فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های اصلی بایدن احیای برجام است، اما اختلاف بر سر نحوه احیای برجام بین طرف‌ها مساله برانگیز و چالش‌زا و عاملی برای وقفه مذاکرات در وین شده‌ است.

بایدن کار سختی برای احیای برجام دارد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از همه مهم‌تر، دلیل تاخیر در لغو تحریم‌ها، این است که من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور از سوی جمهوری‌خواهان و تعدادی از دموکرات‌ها تحت فشار قرار دارد و کار سختی برای احیای توافق در پیش است.

ایالات متحده باید ابتدا حسن نیت خود را نشان دهد

وی خاطرنشان کرد:  من می‌دانم که بایدن برای احیای برجام باید تحریم‌ها را لغو کند؛ چراکه ایران به توافق متعهد بود و این آمریکا بود که از توافق خارج شد و حالا باید به برجام بازگردد و تحریم‌‌ها را لغو کند و حسن نیت خود را نشان دهد، اما تصمیم بایدن با مخالفت اعضای کنگره مواجه خواهد شد؛ اعضای کنگره بارها تاکید کرده‌اند که با احیای برجام مخالفت می‌کنند.

اسرائیل نمی‌‌خواهد روابط ایران و آمریکا را در مسیر بهتری ببیند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:  اسرائیل البته در راس همه با برجام مخالفت می‌کند؛ چراکه نمی‌خواهد روابط ایران و آمریکا را در مسیر بهتری ببیند و می‌تواند اقدامات تنش‌زا انجام دهد. من توقع ندارم بایدن در روزهای آینده با ایران توافق کند؛ چراکه لغو تحریم‌ها می‌تواند متحدان آمریکا را نگران کند و خطر تنش را برای بایدن داشته باشد و بایدن تنش بیشتری را نمی‌خواهد.

با لغو تحریم‌ها علاوه بر کنترل کرونا در ایران، دیپلماسی ممکن می‌شود

وی در مورد لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت: نگرانی کمی برای ضرورت لغو تحریم‌ها وجود دارد - به جز لوازم پزشکی. من فکر می‌کنم تحریم‌ها شرایط بدی را با وجود شیوع کرونا برای مردم ایران ایجاد کرده است.

اسمیت با تاکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها با توجه به شرایط فعلی گفت: من به طور کلی مخالف تحریم‌های ایران  و خواهان لغو تحریم‌ها برای بروز امکان استفاده از دیپلماسی هستم. من خواهان تداوم دیپلماسی و گفت وگو هستم. اکنون با لغو تحریم‌ها علاوه بر کمک به ایران در کنترل همه‌گیری، شرایط دیپلماسی ممکن می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز