خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگو با نخست وزیر عراق:

امنیت عراق را امنیت خود می‌دانیم/ ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو اقتصاد مکمل همدیگر را پوشش دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۹۸۰

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق از مشترکات مستحکمی برخوردارند که دو کشور را به هم پیوند می دهد، گفت: نتایج و ثمرات پیوند استراتژیک بین ایران و عراق از دو کشور فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می کند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق، با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و مردم این کشور، اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق از جایگاه ویژه ای برخوردار است و امنیت و ثبات  عراق را امنیت خود می دانیم و از حضور این کشور مسلمان همسایه در تعاملات منطقه ای حمایت می کنیم.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه ای دارند و عملکرد آنها در مرزهای عراق و سوریه غلط و برخلاف مصالح منطقه بوده است، گفت: این روزها بازی پیچیده آمریکایی ها در عراق را شاهد هستیم  و طبیعی است که این سیاست ها کمکی به برقراری امنیت و ثبات در عراق نخواهد کرد و اوضاع را پیچیده تر می کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها همواره نقش تخریبی در منطقه داشته اند، بر مخالفت ایران با  هرگونه مداخله خارجی در امور منطقه تاکید کرد و گفت: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حل و فصل شود.

روحانی با اشاره به ظرفیت های بالای همکاری تهران  و بغداد  در زمینه های اقتصادی و تجاری و تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه مهم راه آهن شلمچه –  بصره  و همچنین تعریف نقشه راه همکاری های اقتصادی و تدوین راهبرد اقتصادی – تجاری دو کشور، تصریح کرد: ایران و عراق می توانند با توسعه همکاری های خود، به عنوان دو اقتصاد مکمل همدیگر را پوشش دهند.

"مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق نیز در این گفت و گو ضمن تبریک عید سعید قربان به دولت و مردم ایران، روابط دو کشور را بسیار دوستانه و مستحکم توصیف کرد و برتلاش برای توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط و تداوم همکاری های دو جانبه و منطقه ای دو کشور در آینده تاکید کرد.

نخست وزیر عراق افزود: در ۸ سال گذشته با تلاش و مدیریت شما شاهد افزایش سطح همکاری های، دوجانبه، منطقه ای و بین المللی  بغداد و تهران بودیم و توافقات خوبی بین دو کشور برای همکاری در زمینه طرح ها و پروژه های مشترک حاصل شد که امیدوارم این توافق ها از جمله پروژه اتصال راه آهن دو کشور که سالها راکد مانده بود، هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.

الکاظمی همچنین در این گفت و گوی تلفنی بار دیگر از حمایت های دولت و مردم ایران از دولت و مردم عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش و همچنین برقراری صلح و ثبات و امنیت در این کشور، قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز