خبرگزاری کار ایران

تاکید رئیس دادگستری شهرستان راور کرمان بر توجه به مسائل معیشتی و حقوق کارگران معدن

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۷۶۷

رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان گفت: کارگران به عنوان سرمایه و محور اصلی جهش تولید در کشور هستند و رونق تولید بدون توجه به کارگر و حقوق کارگران بی‌معناست.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل فرح بخش، رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان در نشست هم اندیشی با رئیس معدن منطقه همکار راور بر ضرورت و اهمیت توجه به مسائل معیشت و حقوق کارگران تاکید کرد و بیان کرد: کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آور است و بر همین اساس کارگری در معدن طبق نظر کارشناسان بازار کار، جزو سخت‌ترین و زیان آورترین شغل‌های دنیا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که مشاغل سخت و زیان آور در هر کشوری دارای ضوابط خاص است، گفت: کارگران نیازمند حمایت بیشترند و نباید اجازه داد حق و حقوق آنان توسط کارفرمایان تضییع گردد.

فرح بخش به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر «احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.» استناد کرد و در همین راستا پیگیری مطالبات کارگران و استیفای حقوق آنان را از وظایف مهم قوه‌ی قضائیه برشمرد.

رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان ضمن بیان اینکه معدن کاری از جمله قدیمی‌ترین مشاغل است که همواره طاقت فرسا و پر مشقت بوده و معدنکاران همواره در معرض خطرات ناشی از کار در معادن و جراحات ناشی از آن و حتی مرگ قرار دارند، افزود: حمایت از کارگران به عنوان بازوان اصلی اقتصاد، مولفه‌ای مهم برای تحقق رونق تولید است.

وی ضمن بیان فراز‌هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری" در خصوص رسیدگی به مطالبات این قشر معزز و رفع موانع از پیش پای تولید کنندگان" بیان کرد: حذف بروکراسی زائد اداری، تخصیص ارز یارانه‌ای و انتقال تکنولوژی روز باعث دلگرمی بیشتر تولید کنندگان و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد که اجرای این سیاست به معنای اجرای منویات مقام معظم رهبری همان رونق تولید است.

رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان در ادامه افزود: جامعه کارگری به عنوان سنگربانان خط مقدم جنگ با سلاح کار و تلاش و افزایش تولید داخلی با همکاری مدیران عرصه تولید و صنعت می‌تواند حماسه اقتصادی را بوجود آورد.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن این دو قشر یعنی کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر، سود خود را در سود دیگری دانستن، رفاه و آسایش خانواده خود را در رفاه و آسایش دیگری دیدن و امنیت شغلی خود را در حفظ سرمایه تولید کننده دانستن می‌تواند نقش بسزایی را در حوزه تولید و کارگری ایفا کند.

فرح بخش، در ادامه نقش آموزش را در بهبود کیفیت تولید (سرمایه انسانی کار) بعنوان یکی از مولفه‌های پیشرفت و توسعه پایدار کشور عنوان و اضافه کرد:کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آورمی باشد و در قانون کار آمده است: «کار در معادن اعم از تحت الارضی یا سطح الارضی که ایجاب می‌کند، کارگران در تونل‌ها و راهروهای سر پوشیده به استخراج بپردازند. کار استخراج شامل جدا کردن یا منفجر ساختن مواد از سطح کار، حمل مواد عملیات مربوط به انفجار، اداره تأسیسات آب و برق در داخل معدن و به طور کلی هر گونه مباشرت و نظارتی که ایجاب نماید کارگر در تونل‌ها یا راهروهای معدن انجام وظیفه نماید، است.»

وی بیان کرد: وضعیت سلامت کارگران تا حد زیادی متاثر از شرایط کاری و نوع شغل آنان است و کار در معادن از جمله مشاغل تهدید کننده سلامتی کارگران محسوب می‌گردد.

رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان عنوان کرد: آنچه که جامعه کارگری را به عنوان پیشتازان خط مقدم تولید در شرایط سخت اقتصادی مورد توجه و اهمیت قرار داده، دستان با اراده آن‌ها در چرخاندن نظام اقتصادی و تولیدی کشور است که بیش از هر زمان دیگر می‌تواند خوداتکایی را به خوبی رقم بزند.

وی تصریح کرد: بالندگی اقتصاد کشور امروز در دستان کارگران و کارفرمایان خدومی است که با همدلی هم سعی می‌کنند با گذر از شرایط سخت کرونایی و تحریم با آرامش روحی و روانی به تقویت جبهه اقتصادی کشور کمک کنند.

رئیس دادگستری درحوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره عواقب بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما، اظهار کرد: بخش جرائم سازمان تامین اجتماعی متولی رسیدگی به این تخلفات است و کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده ۱۴۸ قانون کار از بیمه کردن کارگران خود خودداری می‌کنند، در صورت شکایت کارگر و احراز این موضوع بعد از بررسی بازرسان سازمان تامین اجتماعی، کارفرما علاوه بر پرداخت تمامی حقوق متعلق به کارگر، باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مرتکب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان راور در استان کرمان ادامه داد: مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی نیز کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

فرح بخش گفت: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما موظف است که از روز اول بیمه کلیه کارگران یا کارمندان مشمول قانون کار که در آن مجموعه مشغول به کار هستند را پرداخت کند.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولین باید نهایت سعی و تلاش خود را جهت کاهش مشکلات این قشر عزیز و زحمتکش به عمل آورده و در جهت رفع موانع تولید و ایجاد انگیزه در بین کارگران و کارفرمایان همکاری لازم را داشته باشند و باید تمام تلاش خود را در جهت حل مشکلات و یا کمک به رفع مشکلات کارگران معادن شهرستان بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز