خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

نام افغانستان همیشه همراه با درگیری است/ قربانیان واقعی افغانستان، مردم هستند/ هر کشوری که برای امنیت درازمدت به آمریکا وابسته باشد، پشیمان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۱۶۸

استاد روابط بین الملل تاکید کرد: هرکشوری که برای امنیت خود به آمریکا وابسته باشد در نهایت پشیمان خواهد شد.

بیلویر سینگ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر در افغانستان و مذاکرات برجامی  مطرح کرد.

 نام  افغانستان همواره همراه با درگیری است

قربانیان واقعی افغانستان، مردم هستند

بیلویر سینگ در ابتدا در مورد تنش در افغانستان گفت: این تنش یا به عبارت بهتر درگیری از سال ۱۹۷۹-۸۰ در جریان است و در واقع متوقف نشده است، در حالیکه بازیگران و نیروهای سیاسی مختلف در زمان‌های مختلف فعالیت کردند. اما درگیری همچنان یک عامل دائمی در افغانستان است. این بیشتر به دلیل عدم انسجام و اجماع داخلی و به ویژه نقش قدرت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ خارجی است. از این رو، نام دوم افغانستان همواره همراه با درگیری است و قربانیان واقعی مردم آن هستند و یک کشور ناکارآمد در حال ظهور است، برخی می‌گویند، با یک یک کشور شکست خورده مواجهیم.

درگیری‌های افغانستان به پاکستان سرایت خواهد کرد

درگیری افغانستان بعد منطقه‌ای دارد 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: درگیری‌های افغانستان به پاکستان و برخی از کشورهای آسیای‌میانه سرایت خواهد کرد. این امر همچنین منجر به وارد شدن قدرت‌های منطقه‌ای مانند هند و پاکستان و ایران در درگیری‌ها شده است و این امر احتمالاً ادامه خواهد داشت. از این رو درگیری افغانستان بعد منطقه‌ای دارد، چه به دلیل همسویی سیاسی، تهدید رادیکالیسم و ​​تروریسم، خروج پناهندگان و حتی مشکلات اقتصاد از جمله مسئله خطوط لوله نفت و گاز، همین امر می‌تواند درگیری در افغانستان را برای همسایگان مهم کند.

ایالات متحده هرگز نمی‌تواند متحد مورد اعتماد کشوری باشد

ملاحظات داخلی آمریکا موجب مداخلات جهانی این کشور شده است

بیلیویر سینگ در ادامه در مورد تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان گفت: این یک تصمیم ساده بود ایالات متحده هرگز نمی‌تواند متحد مورد اعتماد کسی باشد. نگاه کنید به آنچه آنها در هند و چین و اکنون در افغانستان انجام دادند. همه آنها مداخلات ناموفق ایالات متحده است باعث خسارت و آسیب در جوامعی شده که آمریکا به آنها حمله کرده و آسیب‌های زیادی را برای ده‌ها سال ایجاد کرده است. بایدن از این خط پیروی می‌کند و ملاحظات سیاسی داخلی آمریکا همچنان مداخلات ایالات متحده در سراسر جهان را موجب می‌شود.

ایران و پاکستان، نقش مهمی در صلح در افغانستان دارند

این استاد دانشگاه در مورد نقش ایران و پاکستان در روند صلح افغانستان گفت: به عنوان همسایگان جدانشدنی، هر دو کشور باید نقش مستقیمی داشته باشند؛ زیرا همسایه افغانستان هستند و در آنجا ارتباط مستقیمی بین جمعیت افغانستان و این ۲ کشور وجود دارد. همچنین مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی شامل افغانستان و ۲ کشور است. این سوال که کابل چقدر اجازه می‌دهد اسلام آباد و تهران درگیر این فرایند شود، بحث دیگری است.

هر کشوری که برای امنیت درازمدت به آمریکا وابسته باشد، پشیمان می‌شود

آمریکایی‌ها برای مداخله در امور کشورها  از انواع بهانه‌های حقوق بشری استفاده می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که چرا گروه‌های حقوق بشری مردم افغانستان را تنها گذاشتند گفت: آن‌ها در واقع همان ایالات متحده و غرب هستند. وقتی آنها مداخله می‌کنند، از انواع بهانه‌های حقوق بشر استفاده می‌کنند، در حالی که دلیل اصلی آن واقعاً استراتژیک و اقتصادی است. ایالات متحده یک شریک کوتاه‌مدت مفید است اما هر کشوری که برای امنیت طولانی‌مدت به آمریکا وابسته باشد‌، سرانجام پشیمان می‌شود  زیرا ایالات متحده یک شریک امنیتی و استراتژیک غیرقابل اعتماد است.

مداخلات آمریکا در کشورهای مختلف بی‌نتیجه بوده است 

وی در مورد عملکرد آمریکا در افغانستان، سوریه و عراق گفت: شکست‌های بد و بازیکن کوتاه‌مدت، این موضوع در هند و چین و سومالی صادق بود و در سوریه، عراق و افغانستان نیز صادق است. در جنگ علیه داعش، ایران و سوریه به پیروزی رسیدند ، نه ایالات متحده یا غرب. اسد پس از ۱۰ سال مداخله غرب هنوز در آنجا است. مداخله غرب در لیبی فقط برای کشتن قذافی خوب بود. پس از آن موفق به ایجاد یک کشور شکست خورده شد. تقریباً در عراق  پس از سرنگونی صدام نیز همین طور است.

احیای برجام زمان‌بر است

در وین بیشتر حرف زده می‌شود و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نشست‌های برجامی پرداخت و گفت: این یک نشست در حال انجام است و بایدن برای نشان دادن فاصله خود از ترامپ متعهد به این نشست‌ها است. در این نشست بیشتر حرف زده می‌شود و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. از طرفی هم این امریکا بود که برجام را رها کرد نه ایران بنابراین باید ایران به آمریکا بی‌اعتماد باشد. من فکر می‌کنم که برجام احیا می‌شود  ولی  زمان می‌برد و در این صورت توافقی برد برد خواهد بود. 

یک توافق هسته‌ای جدید  در دولت جدید ایران منعقد خواهد شد

مذاکره‌کنندگان غربی منتظر چراغ سبز ایالات متحده هستند.

وی افزود: من فکر می‌کنم بایدن می‌خواهد پیشرفتی نسبت به ترامپ داشته باشد برای همین یک توافق هسته‌ای جدید در دولت جدید ایران انجام خواهد شد.

بیلور سینگ در مورد توقف مذاکرات وین گفت: فکر می‌کنم مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود فکر می‌کنم مذاکره‌کنندگان غربی منتظر چراغ سبز ایالات متحده هستند.

دولت جدید ایران  مایل است تحریم‌ها برای بهره‌مندی از تجارت بین‌المللی لغو شود

این استاد دانشگاه در مورد تغییر دولت در ایران و تاثیر آن بر روند مذاکرات وین و احیای برجام گفت:  رئیس‌جمهور جدید جدی ظاهر شده و این برای موقعیت مذاکره ایران خوب است. سرانجام دولت جدید ایران مایل است تحریم‌ها را برای بهره‌مندی از تجارت بین‌المللی و غیره لغو کند. از این رو، به نفع ایران است که شاهد نوعی توافق برای دستیابی به  ثروت گسترده ایران در خارج از کشور و افزایش صادرات  باشد که به نفع مردم آن باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز