خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه:

در سال ۹۹ بیش از ۱۸۰۰۰ مورد تذکر حفاظتی داده شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۳۷۱

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت: مشی ما صیانت از همکاران محترم به عنوان سرمایه اصلی این دستگاه و مبارزه با فساد است و بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۸۰۰۰ مورد تذکر حفاظتی داده شده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در جلسه شورای معاونین محاکم عمومی و انقلاب تهران، ضمن تبریک ماه ذی الحجه، این ماه مبارک را از ایام با برکت در طول زندگی بشریت خواند و اظهار داشت: در قسم الهی در سوره مبارکه فجر، می‌خوانیم "والفجر و لیال عشر"؛ حسب نظر برخی از مفسرین این ده روز، همین دهه اول ذی الحجه است که به ایام معلومات نیز تعبیر شده و انسان‌ها می‌توانند در راستای کسب فیوضات با ارتقاء معنوی به درجات عالی برسند.

وی در ادامه افزود: وجود مناسبت‌های مختلف در این ماه از شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام، تا روز عرفه، عید سعید قربان، روز حریت انسان و آزادی بشریت از طوق بندگی نفس و یوم الله بی بدیل تاریخ خلقت، عید سعید غدیر خم، روز بنیانگذاری استمرار حرکت انبیاء الهی متکی بر الوهیت، توحید و بقاء سلامت خلقت با انتصاب حضرت، ولی الله الاعظم علی ابن ابیطالب (علیه السلام) و در نهایت روز مباهله که تأثیرات بسیار گسترده‌ای در جهت هدایت بشریت آن روز و استمرار آن تا به امروز و حتی آیندگان داشته است همگی نشان از عظمت این ماه بزرگ دارد که باید آن را قدر دانست و بیشترین بهره معنوی در قرب الی الله را کسب کرد؛ ان شا الله خداوند خیرات و برکات خود را در این ماه بر کشور، نظام و مردم عزیز ما تفضل بفرماید.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبداللهی در ادامه با اشاره به آیه اول سوره مبارکه اسراء "سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ " در خصوص ارتقاء انسان متکی به آنچه بین خالق و مخلقوق اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: خداوند متعال به برنامه وسیع هدایت بشریت که در قرآن آمده است و به آن مباهات می‌کند، مکرر هل من مبارز می‌طلبد، به این دلیل که این مجموعه هدایت برای بشریت تا پایان زمانی که وعده داده شده، برنامه‌ای کامل، جامع و بی بدیل است که هیچکس نمی‌تواند بر آن خرده گرفته و یا مثل و مانند آن را بیاورد؛ که هر عقل سلیمی با شنیدن آن سر تعظیم فرود می‌آورد. این یعنی همان معرفت الی الله است و ملاک ارتقاء انسان از خاک تا ملکوت بستگی به این معرفت و شناخت دارد.

عبداللهی با اشاره به فرازهایی از دعای پر مضمون عرفه افزود: حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در این دعای پر مغز و نورانی کلمات و جملات غامضی را بکار برده که هر کدام تفسیر موسعی دارد و ساعت‌ها می‌توان بر روی آن گفتگو کرد، جملاتی که در تشریح حیات و ممات انسان‌ها و در مورد حدوث و بقاء بکار برده شده همگی در این فراز خلاصه شده است که می‌فرماید: مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَاالَّذِی فَقَدَ مَنْ‌وَجَدَک... یعنی همان معرفت، ملاک حیات انسان عرفان و ملاک عروج معرفت است، معرفت برای انسان‌ها هیچ حد یقفی ندارد و اگر کسی در هاله معرفت قرار گرفت هیچگاه دچار لغزش و خطا نخواهد شد و سقوط در وجود او رخ نخواهد داد. اگر انسان اراده کند به لاهوت و به جبروت برسد هیچ مانعی وجود ندارد او می‌تواند خیلی راحت در هر شرایطی که باشد مقرب عندالله بشود. در لیله المعراج نیز اینگونه شد پیامبر به عنوان یک انسان در شرایط قرار گرفت و به جایگاهی رسید که حتی جبرائیل ملک مقرب خدا نیز اجازه همراهی وی تا عرش الهی و سدره المنتهی را نداشت.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با بیان این مطلب که همین عنایت اعجازگونه خداوند را در خصوص حضرت امام (ره) و جمهوری اسلامی نیز مشاهده می‌کنیم خاطر نشان کرد: در برهه‌ای که انقلاب اسلامی رخ داد، شاید قبل از انقلاب در دنیا کمتر نامی از ایران شنیده شده بود و این نام در بسیاری از نقاط دنیا ناشناخته بود، این اراده ملت بود که منجر به این شد که امروز ما در این جایگاه قرار گرفتیم و باید بدانیم که آن روز در کجا قرار داشتیم و امروز چه جایگاهی در دنیا داریم. ما امروز عزتی را بدست آوردیم که حتی دشمنان ما هم نمی‌توانند آن را انکار کنند، یک دولت مدعی مانند آمریکا که ادعای آقایی بر دنیا و سودای تشکیل دهکده جهانی را دارد که شاید هیچ دولتی به اندازه آن‌ها این همه ادعا نداشته و حتی توان آن را هم نداشته باشند که خود را حاکم دنیا معرفی کنند، تنها یک جمله را بر زبان جاری کردند آن هم این بود که تنها ملت معارضی که همانند ما ادعای حاکمیت جهانی دارد ایران است. این همان جایگاهی است که خداوند به واسطه معرفت مردم نسبت به خدا و اخلاص حضرت امام (ره) به ما عنایت فرمود که شاهد مثال آن همین جمله نیکسون است که گفته بود: آیت الله خمینی در دشمنی اش با آمریکا هم اخلاص دارد.

این مقام قضایی با اشاره به سخنی از شهید بهشتی (ره) در خصوص شناخت که می‌فرمود: آنچه که در اسلام اتفاق افتاده و گستره‌ی اسلام را به این میزان که امروز دیده می‌شود رسانده، معرفت است که با معاریف کلیه مکاتب دنیا یک فرق اساسی دارد و آن هم بدلیل اتکاء به کلام نورانی قرآن که از وحی سرچشمه گرفته است خاطر نشان کرد: ما بواسطه همین امر مدعی حقیقی این هستیم که در طول تاریخ بشریت برای تمام شئون زندگی خود از قبیل ماندن، زیستن، استیلاء و حتی مقابله با دشمنان حرف برای گفتن داریم.

وی در ادامه گفت: یک روزی عنوان مسلمان و بردن نام مسلمان در دیوان بین‌المللی لاهه جرم محسوب می‌شد، ولی امروز ما می‌بینیم که در همین دیوان حقوقدانان و قضات مسلمان، به عنوان عضو اصلی حضور دارند و اظهارنظر می‌کنند، ما امروزه توانستیم علیرغم نیازهای مادی و مشکلات اقتصادی توجه دنیا را به سوی خودمان معطوف نمائیم. چرا که جایگاه حقوقی جمهوری اسلامی در دنیا خریدار دارد، بعضاً این اظهارنظرها در خصوص عدم اجرای عدالت و موضوعات حقوق بشری را که می‌شنوید از روی عناد و بغض است، یک روزی آیت الله رئیسی می‌گفتند به ما می‌گویند که شما حقوق بشر را رعایت نمی‌کنید و آن را تضییع کردید، زندان‌های شما چنان و چنین است، ما در پاسخ به آن‌ها می‌گوئیم شمایی که مدعی هستید، در هر کجای دنیا اگر خواستید زندانی را بررسی کنید به ما یک نفر اجازه حضور بدهید ما به شما ۱۰۰ نفر مجوز می‌دهیم تا به عینه ببینیم که ما توازن انسانی و حفظ کرامت انسانی را با معیارهای قانونی مجازات تطبیق دادیم یا شما، البته همه‌ی این‌ها حاصل مجاهدت، ایثار، سلامت نفس قضات و کارکنان خدوم است که با کمترین توقع با این حجم مراجعات خدمت می‌کنند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات با اشاره به حجم گسترده مراجعین به دستگاه قضایی که در بعضی مواقع به طور میانگین روزانه به دو میلیون نفر می‌رسد افزود: از اینکه در این مجموعه چند ده هزار نفری یک فردی با این حجم کار و مراجعه کننده، در گوشه‌ای دچار لغزش بشود و خطایی از او سر بزند دلیل بر این نیست که دستگاه عدلیه آسیب دارد، بنده در طول این مدتی که در این مسئولیت هستم با قاطعیت می‌گویم آنچه که بعنوان لغزش در دستگاه قضایی بیان می‌کنند زمین تا آسمان با واقعیت فاصله دارد و اصلا اینگونه نیست.

وی در ادامه افزود: همکاران قضایی و اداری ما با این حجم از پرونده که در طول روز رسیدگی می‌کنند، آن هم با کمترین دریافتی که قابل قیاس با بسیاری جاها نیست، با مجاهدت و اخلاص خدمت می‌کنند و این کار آن‌ها هیچ ما به ازای مادی ندارد، این امر به خاطر همان عرفان و تعبد الی الله و فهم صحیح از پیام غدیر است.

وی با بیان این مطلب که همواره مشی ما صیانت از همکاران محترم بعنوان سرمایه اصلی این دستگاه و مبارزه با فساد است افزود: بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۸۰۰۰ مورد تذکر حفاظتی داده شده است که بیانگر همان برنامه صیانت و حفظ شئون همکاران محترم است و یقین بدانید که هیچیک از مجموعه‌های نظارتی بدنبال خرده گیری نیستند و بنای خود را بر صیانت و اصلاح گذاشته اند لیکن در جایی که دیگر چاره‌ی نباشد و تمام راه‌ها و اقدامات صورت گرفته باشد راهی بجر جراحی و سالم سازی دستگاه نداریم.

این مقام قضایی با اشاره به آماری که رئیس قوه قضائیه در دیدار با مقام معظم رهبری (مدظلله العالی) اعلام نموند و حاکی از رضایتمندی بیش از ۷۰ % از جمعیت آماری ۳ میلیون نفره از دستگاه قضایی می‌باشد خاطر نشان کرد: هر چند در دوره‌ای به خاطر القائات نادرست منجر به قضاوت نادرست برخی افراد شده بود، ولی امروزه اینگونه نیست و مردم با یک اطمینان و طیب خاطری به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و ما باید آنچه که مورد مطالبه نظام قضایی کشور برای تسهیل امر قضا و حرکت در مسیر تحول است را با تدابیر هوشمندانه تحقق ببخشیم.

وی تکریم مراجعین و توجه به خواسته‌های مردم، ارتباط مدیران با بدنه و همکاران با شناخت از مجموعه خود همراه با انس و نظارت مستمر، کاهش سن قضا (کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها)، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی به جای اقدامات ستنی را از مهمترین راه‌های حرکت در مسیر سند تحول عنوان کرده و اظهار امیدواری کرد که استمرار این اقدامات نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه یحیی جعفری رئیس محاکم عمومی تهران به ارائه گزارشی از عملکرد دادگاه های عمومی و انقلاب تهران در ۱۵ ماه اخیر پرداخت و اظهار داشت: ما در تهران ۲۴ مجتمع قضایی داریم که با صلاحیت‌های متفاوت، با موضوعات در صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی، امور کیفری، حقوقی، خانواده، اطفال، تجاری و .. فعال و در حال خدمت رسانی بصورت ویژه به مردم عزیز هستند.

وی افزود: در بدو حضور اینجانب خیلی از شعب مجتمع‌های قضایی و حتی سرپرستی برخی مجتمع‌ها بلاتصدی بودند که به مرور اشخاص شاخص و توانمند با حمایت مدیریت محترم استان و بررسی‌های نظارتی و حفاظتی شناسایی و منصوب شدند که بحمدالله با کادر سازی صورت گرفته هم اکنون میتوانیم ادعا کنیم که در امور مدیریتی مجتمع‌ها چالش و نگرانی نداریم.

رئیس کل محاکم تهران با اشاره به کمبود نیروی قضایی درمجتمع‌های قضایی حقوقی تهران گفت: یکی از راهکارهای پیش رو جذب تعداد قابل توجهی دادرس علی‌البدل (حقوقی) با شرایط و شاخص‌های مهم مرتبط با محاکم حقوقی می‌باشد که اگر این مهم اجرایی شود محاکم تهران سالیان زیادی از لحاظ کادر قضایی در امور حقوقی بی‌نیاز می‌شود.

جعفری در ادامه افزود: در سال گذشته با وجود شیوع کرونا، معاونین ستاد از کلیه مجتمع‌های قضائی بازرسی کرده اند که عموما شکلی بوده است، ولی امسال با بکارگیری برخی از سرپرستان مجتمع‌ها، بررسی و ارزیابی قضائی نیز با دقت پرداخته می‌شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۳ موضوع بصورت تخصصی در مجتمع‌های قضائی تهران در حال رسیدگی است در جلسه سرپرستان مجتمع‌هایی قضائی تهران با رئیس قوه قضائیه یکی ازمصوبات ارزشمند، تاسیس و راه اندازی دو مجتمع قضایی، غرب تهران و شعب ویژه بوده که به صورت جدی پیگیرعملیاتی شدن این مصوبه مهم و راهگشاه هستیم و به حمدالله تشکیلاتش مصوب و ابلاغ گردیده، ولی در حال حاضر با کمبود نیرو و ساختمان روبرو می‌باشیم که انتظار داریم موانع موجود رفع گردد.

جعفری به عملکرد ۱۵ ماهه دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از لحاظ آمار عملکردی پرداخت و بیان کرد با توجه به شرایط سخت کرونا و مشکلات و مسائل مرتبط با آن؛ در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بحمداله از حیث عملکردی تقریبا در مجموع ۳۶ درصد، رشد آزادی مشروط ۲۸ درصد و تبدیل جزای نقدی ۲۲ درصد رشد داشته ایم و در موضوع بازداشت‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته ایم که این نشان از تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری در محاکم تهران بصورت جهادی می‌باشد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به تیم بررسی مالی با موضوع اجرای احکام اشاره کرد و خاطرنشان شد این مهم در سطح کشور برای اولین بار در محاکم تهران انجام شده که ضمن بازرسی، آموزش‌های لازم به دادورزان در جهت وصول هزینه‌ای اجرای احکام، نیم عشر و .. داده شد و این امر افزایش چشمگیر وصول نیم عشر را در پی داشته استن که بطور مثال در سه ماهه اول سال جاری به نسبت سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته ایم.

جعفری در پایان با اشاره به اینکه در طول سال، بازدیدهای سرزده و اعلام نشده، دوره‌ای و ملاقات‌های مردمی در حال انجام است، گفت به لطف خداوند توفیق شد ۵۲ بار توانستیم در سال گذشته با تمام محدویت‌ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا از مجتمع‌های قضائی تهران سرکشی داشته باشیم و ضمن دیدار و گفتگو با همکاران و مراجعین پیگیر مشکلات و مسائل مرتبط با آن‌ها باشیم.

در پایان این نشست از تعدادی از سرپرستان و قضات (حجت‌الاسلام و المسلمین زرگر سرپرست محترم دادگاه انقلاب اسلامی، محمد ملایی معاون قضایی و اجرایی رئیس کل محاکم، حجت الاسلام و المسلمین علی زمانی معاون امور کیفری رئیس کل محاکم، جناب آقای سید افضل حسینی سرپرست  مجتمع قضائی شهید بهشتی، حجت الاسلام و المسلمین عموزاد سرپرست مجتمع قضایی خانواده دو، محمد علی معدنی پور سرپرست مجتمع قضائی ارشاد،  محمد رضا عموزاد مهدی رجی معاون قضائی رئیس کل محاکم در دادگاه انقلاب،  سید فتح اله احمدی معاون سرپرست مجتمع قضائی شهید بهشتی، خانم حکیمه میری معاون سرپرست و دادرس اجرای احکام مجتمع قضائی خانواده دو،  مسعود معصومی سرپرست مجتمع قضایی قدس،  مهدی احمد پور رئیس شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب اسلامی و  امیر سربازیان اسفند آباد رئیس شعبه ۱۸۴ مجتمع قضائی شهید مطهری) با اهدای لوح سپاس تقدیر شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز