خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

مذاکره بدون پشتوانه درونی و هدایت‌های رهبری بی‌نتیجه است/ فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند/ به مردم حرف راست و واقعی بزنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۹۵۸

رئیس جمهور گفت: برای دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بسیار مهم احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن و تجارت و اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود؛ این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم به نحوی در دولت دوزادهم هم تکرار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفت: با تبریک ماه ذی‌الحجه ماه ولایت، ماه عید غدیر و همچنین عید قربان ماه ایثار و فداکاری و برنامه عبادی حج، امروز ۲۳ تیرماه است و روز ۲۳ تیرماه در تقویم ما به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان‌ آمده است. پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت انجام داد. درواقع روز ۲۳ تیرماه سال ۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم و به همین دلیل روز ۲۳ تیرماه به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: برای دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بسیار مهم احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن و تجارت و اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود؛ این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم به نحوی در دولت دوزادهم هم تکرار شد. برخی از مسائل بود که در جامعه ما در سال‌های قبل که در ذهن مردم این چنین آمده بود که به هر حال قطعنامه‌هایی علیه ما تصویب شده و هفت قطعنامه علیه ما تصویب شده و ذیل فصل هفت بوده و کاری نمی‌توان انجام داد. معمولا کشوری را که در شورای امنیت ذیل فصل هفت قطعنامه صادر می‌کنند یا کشور مجبور به اجرا است یا یه جنگ منجر می‌شود اما اینکه در تاریخ آمده باشد کشوری مقاومت کرده باشد و آن قطعنامه‌ها بدون یک لحظه اجرا شدن لغو شود جزو موارد نادر است.

وی افزود: همچنین ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مساله پی ام دی درگیر بودیم که دوستان می گفتند به این سادگی حل نمی شود. کسی که تخصص داشت می‌گفت تا صد سال دیگر هم حل نمی‌شود و این حل شدنی نیست یا مساله غنی سازی ایران که دنیا قبول کند ایران فعالیت غنی سازی داشته باشد سخت و مشکل بود و نمی شود سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را قانع کرد که ما می‌توانیم غنی سازی داشته باشیم و می‌گفتند تحریم‌ها به سادگی قابل رفع نیست و افراد باتجربه‌ای بودند که می گفتند اینکه ما می‌خواهیم با ۶ قدرت بزرگ مذاکره کنیم شدنی نیست. کاری که دولت یازدهم انجام داد که در تاریخ کشور ما به عنوان فعالیت ارزشمند و حرکت مهم ثبت است این است که ما در ۱۰۰ روز اول توانستیم به توافق موقتی برسیم و با این توافق ادامه تحریم‌ها متوقف شد. برنامه این بود که فروش نفت ما که کمتر از یک میلیون بشکه بود را به صفر برسانند. بنا بود در پایان سال ۹۳ دیگر فروش نفت نداشته باشیم و تحریم‌ها متوقف شد و دست ما و منابع بانک مرکزی آزاد شد و در قرارداد موقت پذیرفته شد که ایران غنی‌سازی داشته باشد. 

روحانی یادآورشد: از سال ۹۴ به یک توافق کلی با شش کشور رسیدیم و در نهایت در ۲۳ تیر سال ۹۴ با ۵+۱ به توافقی رسیدیم تحت عنوان برجام.

وی با اشاره به روندهای این توافقنامه در کشورهای عضو برجام اظهار داشت: در تیرماه ۹۴ برجام اجرایی شد و تحریم برداشته شد، البته برخی از قدم‌ها آنی بود و برخی از قدم‌ها نیز یک روند تشریفاتی داشت، اما به هر حال همه دستورالعمل‌هایی که لازم بود از سوی اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها اعلام و اعمال شود، اعلام و اعمال شد.

روحانی تصریح کرد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که از طریق گفت‌وگو و از طریق تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که بین کشورهای بزرگ و یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد را حل و فصل کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فکری وجود داشت که می‌گفت که پی‌ام‌دی و گره‌ها با مذاکره باز نمی‌شود و ما باید در آخر زورآزمایی کنیم و در میدان زورآزمایی به جایی برسیم؛ چر که با میز مذاکره نه هیچ وقت پی‌ام‌دی و حق غنی‌سازی ایران به دست می‌آید و نه هیچ وقت تحریم برداشته می‌شود، اما هر سه شد و در عمل همه مردم دیدند که نفتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیم تبدیل شد به فروش دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه، که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت ما بود که توانست در زمان کوتاهی این حرکت سریع را انجام دهد.

وی ادامه داد: توانستیم در بازار نفت حق خودمان را به دست بیاوریم؛ در حالیکه گفته می‌شد شما در بازار نبوده‌ای و دیگران جای شما را گرفته‌اند و نمی‌توانید به بازار برگردید، اما ما حق خودمان را دوباره به دست آوردیم. از سویی سرمایه‌گذاری‌ها در برق، آب، شیمی و فولاد و همه این‌هایی که بعدا در جنگ اقتصادی کمک کرد، شروع شد؛ ریشه این مقاومت در سال ۹۴ تا ۹۶ بود در این سه سال بود که تحریم برداشته شد و توانستیم سرمایه‌ای جذب و خودمان را تقویت کنیم، توانستیم پالایشگاه‌هایمان را تکمیل کنیم، توانستیم در پتروشیمی و در صنایع معدنی حرکت بزرگی ایجاد کنیم. باعث شد که توانستیم وقتی در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم بایستیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: هواپیما، توپ، تانک و هر چیزی که به تناسب جنگ اقتصادی نیاز داشتیم یعنی پتروشیمی، مواد و صنایع معدنی، تحرکات در بخش‌های دیگر را فراهم کردیم و توانستیم در همین مدت انجام دهیم. یعنیاز اواخر ۹۴ تا ۹۶ شرایط کشور عوض شد. ما می‌گفتیم می‌توانیم کاری کنیم که هم سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، برخی می‌گفتند این‌ها شعار است. در سال ۹۴ و ۹۵ تورم ما تک‌رقمی شد و در شش ماه آخر ۹۴ حتی تک رقمی شد و تا فصل اول ۹۷ نیز تک رقمی بود، در سه سال نرخ تورم زیر ده درصد در تاریخ کشور سابقه نداشته است. از طرفی رشد اقتصادی ما نیز از همان سه ماهه نخست سال ۹۴ مثبت شد.

روحانی اظهار کرد: پیغمبر نیز با شخصی توافق می‌کرد و توافق ظرف مدتی می‌شکست؛ قرآن به پیغمبر می‌گوید هر وقت تو با کفار عهد بستی آنها عهد خود را شکستند. بنابراین این موضوع طبیعی است اما در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این عهد باقی ماند و ۹۷ هم چند ماه باقی ماند. اما سپس آدمی که مجنون سیاسی بود روی کار آمد و تحت فشار اسراییل و عربستان و ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا عمل کرد.

 وی ادامه داد: این افراد به ترامپ گفتند تو اگر از برجام خارج شوی، برجام باقی نمی‌ماند و پس از خروج تو از برجام خارج می‌شود. این محاسبه‌شان اشتباه از آب در آمد. هرروز تحت فشار بودند و به هیچ یک از اهداف اصلی نیز نرسید.

رییس دولت دوازدهم بیان کرد: از سویی نیز در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که با برجام صنعت هسته‌ای را فروختند درست است که تحریم برداشته شد اما صنعت هسته‌ای نداریم. صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی ما با چه توانمندی و قدرتی می‌تواند ۲۰ درصد و یا ۶۰ درصد تولید کند. حتی اگر نیاز باشد برای راکتوری ۹۰ درصد تولید خواهیم کرد. در مسیر صلح‌آمیز هرکاری که لازم باشد را انجام می‌دهیم.

وی گفت: اینها فکر نمی‌کردند که فوردو باز بماند. راکتور آب سنگین اراک باقی بماند و با همان ویژگی آب سنگین کار کند که این موضوع در مخیله آنها نمی‌گنجید. همه در سایه ایستادگی و‌ مقاومت ملت بود. مذاکره بدون پشتوانه درونی و هدایت‌های رهبری و ایستادگی مردم بی‌نتیجه خواهد بود. بنابراین آنچه که ما در سایه مذاکره باید به دست بیاوریم، به دست آوردیم.

روحانی ادامه داد: مردم کار بزرگی انجام دادند. سه سال و نیم است که مردم زیر فشار هستند. این کار، کار سهلی نیست. ۵۰ میلیارد دلار از درآمد دولت حذف شده است؛ امروز برخی می‌گویند شما به خارج از کشور چه کار دارید؟ اگر شما می‌بینید در مرغ مشکل داریم، چون واردات به موقع انجام نشده است، واردات اگر به موقع انجام نشود، زندگی مردم مختل می‌شود.

رییس‌جمهور اظهار کرد: ما حتی در خشکسالی در گندم نیز خودکفا نیستیم؛ در ترسالی همکاری کردیم که در شرایط عادی در گندم برای چند سال خودکفا باشیم اما در خشکسالی خودکفا نیستیم. با مردم شوخی نکنید و حرف راست و واقعی بزنید.

وی تأکید کرد: شما در سال باید ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار جنس وارد کنید و همین‌قدر نیز باید درآمد به دست بیاورید که این حداقل است؛ اگر قصد داشته باشید که به نقطه مطلوب برسید و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام بگیرد، باید سالانه ۵۰ و ۶۰ میلیارد در کشور سرمایه‌گذاری شود.

روحانی افزود: بایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که اگر من رای بیاورم، به برجام باز خواهم گشت اما در عمل این اقدام را نکرد. اولین اقدامی که او نسبت به مسئله برجام انجام داد این بود که نامه‌ای که ترامپ نوشته بود تحت عنوان «اسنپ بک» را پس گرفت و این اقدامی بود که در ماه اول انجام داد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به اجرای دقیق قانون اساسی، بیان کرد: یک کار مهم و درستی که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که اصل ۶۰ قانون اساسی را اجرا کرده و همه به آن احترام می‌گذاشتیم، اگر این امر انجام می‌شد شرایط ما شرایط دیگری بود. ما در اسفند مذاکره می‌کردیم و در همان زمان به همین نقطه می‌رسیدیم که اخیراً وزیر امور خاجه ما در گزارشی ۴۴ صفحه‌ای به مجلس اعلام کرده و مردم خوب است که این را بخوانند و ببیند که شرایط به چه صورت بوده و چگونه است.

وی افزود: در مسابقات ورزشی یک وقتی پیروزی ۳ بر ۱ است، برخی می‌گویند چرا آن یک گل را خوردید یا بیشتر گل نزدید، باید توجه داشته باشیم که علیرغم دریافت آن ۱ گل، پیروزی یک پیروزی خوبی بوده و این فرق دارد مثلا با پیروزی در لحظه آخر یا با پنالتی اما سوال این است که چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات گل می‌زند و پیروز می‌شود، سختمان است که دست بزنیم و آن‌ها را تشویق کنیم؟ آن هم پیروزی در برابر قدرت‌های بزرگ، تفاوتی ندارد این خط و آن خط، مهم این است که تیم ملی ما پیروز شده است.

روحانی همچنین ابراز داشت: اما در رابطه با زمان این پیروزی اگر اصل ۶۰ قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد؛ اگر ۱۱ آذر نداشتیم و اصل ۶۰ جاری بود، در ماه اسفند تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم نتیجه آن را مشاهده کرده و از ماه‌های قبل مردم فروردین و اردیبهشت و خرداد دیگری را می‌دیدند.

وی ادامه داد: امروز یک سفره آماده‌ای است و باید در باز شود که مردم کنار آن قرار بگیرند، سفره آماده است و کار آماده شده است، فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این را به نتیجه برسانند و ما هم خوشحال می‌شویم این دولت بتواند نتیجه بگیرد. برای ما فرقی نمی‌کند که این دولت موفق شود یا دولت بعدی، مهم پیروزی نهایی و برداشتن تحریم‌ها علیه ملت است. البته ۵-۶ ماه فرصت ما را گرفتند. در همین گزارش وزارت خارجه مردم اگر بخوانند کاملا می‌بینند که ما در کجا بودیم و کجا هستیم وکار چطور انجام شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین بیان داشت: در بحث «تعامل سازنده» اگر من فقط مساله برجام را مطرح کردم این به عنوان یک مثال و مصداق بود؛ وگرنه کارهای زیادی در این زمینه توسط دولت انجام شد. روند آستانه هم مال این دولت است، آنچه در دریای خزر به نتیجه رسیدیم در همین دولت انجام شد. سه جانبه هایی که در آن حضور داشتیم میان ایران و روسیه و آذربایجان یا ایران و روسیه و ترکیه و ایران و ترکیه و قطر هم در همین دسته بود. طرح صلح هرمز و طرح اوراسیا و هم از همین دسته بودند. حتی در مساله FATF  ما در همین دولت به نتیجه رسیدیم و از لیست سیاه درآمدیم اما بعد ناشی‌گری کردند و دوباره در لیست سیاه قرار گرفتیم. تعامل سازنده دنیای وسیعی است این ها گوشه ای از آن بود.

روحانی با اشاره به مشکلات اخیر شیوع کرونا و مشکلات استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: درباره مشکلات استان سیستان و بلوچستان عده‌ای گفتند تخت نداریم یا امکانات داده نشده است، درست است که به دلیل شیوع کرونای دلتا مشکلات شدیدی به وجود آمده است اما اینکه سیاه‌نمایی می شود که در سیستان و بلوچستان تخت ندارند، اصلا برای آن ها هیچ کاری صورت نگرفته است، درست نیست.

وی ادامه داد: براساس گزارشی که دیروز سازمان برنامه و بودجه به من داد در استان سیستان در حال حاضر ۵۲۷۲ تخت وجود دارد که بر مبنای سرانه به ازای ۱۰۰۰ نفر ۱.۷۵ است، برخی به مردم دروغ نگویند که دولت های برای این منطقه کاری نکرده است، حداقل درباره این دولت که دروغ آن‌ها مشخص است ما به آنجا گاز و راه آهن و جاده بردیم. حتی لازم است اشاره کنم که ۵۴۰ تخت از این عددی که اشاره کردم در همین یکسال اخیر اضافه شد، این کار بزرگی است. البته شرایط مردم سخت است و همه باید به هم کمک کنیم، نیروهای مسلح هم آماده کمک هستند؛ همچنین واکسیناسیون هم در سطح وسیعی در این استان ها برنامه ریزی شده است. در مجموع مردم مشکلات دارند و شرایط سخت اما نباید برخی درباره نظام دروغ بگویند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات برقی اخیر کشور، گفت: مشکلات اخیر کشور در مساله برق چند عامل دارد، از یکسو وارد دوره خشکسالی شدیم، بارش‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه آب پشت سد ما کم شده است، وقتی آب کم می‌شود، تولید برق هم کاهش می‌یابند. در سوی دیگر علیرغم این همه تبلیغات منفی که می‌کنند با افتتاح‌هایی که صورت گرفته مصرف برق صنعت ما ده درصد افزایش داشته است. گروهی به دروغ می‌گویند در حوزه افزایش تولید در این دولت هیچکاری صورت نگرفته است در حالیکه در این سال ها ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شد.

وی ادامه داد: همچنین ما همانطور که برخی نیروگاه ها را نیمه کاره و در حال تکمیل تحویل گرفتیم، همینطور هم تعدادی نیروگاه را به دولت آینده تحویل می‌دهیم که عدد این نیروگاه ها بیش از سه برابر شده است.از سوی دیگری ۱۷۹۲۵ مگاوات برقی است که همه مجوز ها و کارهای آن انجام شده و تنها پول می خواهد تامین شود اجرایی می شود؛ باید واقعیت ها را به مردم بگوییم. البته چند روز مردم مشکلاتی در برق پیدا کردند و من خودم هم عذرخواهی کردم که به هماهنگی دستگاه‌ها قرار شد برق قطع نشود و اگر هم لازم بود نظام و نسق مشخصی داشته باشد که مردم اذیت نشود یا کمتر اذیت شوند.

روحانی با بیان اینکه ۲۵ تیرماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی است، گفت:‌ این دولت در زمینه بهزیستی و تامین اجتماعی کار عظیم و بزرگی انجام داده است. دو دهه بود بازنشستگان ما در انتظار همسان‌سازی بودند و این همسان‌سازی در سخت‌ترین شرایط و در جنگ اقتصادی و کرونا در سال ۹۲ انجام گرفت. یکی از افتخارات دولت این است که همسان‌سازی که در این شرایط بسیار سخت توانست انجام شود.

وی افزود: این دولت بود که توانست همه را تحت بیمه درمانی سلامت قرار دهد، ۱۰ میلیون نفر را در عرض چند سال تحت پوشش بیمه قرار دادیم. این کاری بود که نظیر نداشت. همچنین کاری که برای پرونده الکترونیکی  سلامت مردم در حال نهایی شدن و تکمیل شدن است نیز کار بزرگی است. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر تحت بیمه بازنشستگی قرار گرفتند همه اینها در این دولت انجام گرفت در این زمینه دولت کار عظیم و بزرگ انجام داد. همه اینها علاوه بر آن است که عده زیادی نیز صاحب سهام شدند، قرار گرفتن شستا در بورس قدم دیگری بود که برداشته شد. در مجموع کار بزرگی انجام شد.

رئیس جمهور در گفت: در زمینه بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی هنوز باید کارهای زیادی انجام شود، اما در این دولت کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و یکی از نقاط درخشان دولت بهزیستی و رفاه اجتماعی است که وزیر باید آن را بیشتر برای مردم توضیح دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز