خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت مرحوم فیرحی:

امروز در عرصه نظر همگان جمهوریت را پذیرفته‌اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۹۴۱

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان اینکه دکتر فیرحی از پیشگامان تطبیق دین و دنیای معاصر است، گفت: گاهی یک نفر درد دین دارد، اما شناحتی از دین و نیز دنیای جدید ندارد که طالبان و داعش از نمونه‌های آن هستند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت مرحوم داود فیرحی استاد فقید علوم سیاسی که در قم برگزار شد، با تمجید از عزم برگزاری این بزرگداشت، گفت: آقای فیرحی یکی از پیشگامان انطباق دین با شرایط جدید در دوره معاصر است. او مسأله ها و اقتضائات دنیای جدید را بیش از حد متعارف میان طلبه ها می شناخت و توام با دین داری، دین را می شناخت و درد آن را داشت.

وی افزود: گاهی یک نفر درد دین دارد، اما شناحتی از دین و نیز دنیای جدید ندارد که طالبان و داعش از نمونه‌های آن هستند. عده ای هم هستند که دین را می شناسند اما درد آن را ندارند و به این فکر نمی کنند که باید در دنیای امروز برای دین کاری کرد.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: گروهی هم دنیا را نمی شناسند و شناختی از مسائل و روابط و علوم و اقتضائات جدید ندارند. اما مرحوم آقای فیرحی دنیای جدید را به صورت علمی شناخته بود و همزمان علم دین و درد دین را داشت. 

سیدحسن خمینی با اشاره به تحصیل دکتر فیرحی در رشته علوم سیاسی و کنش گری های سیاسی وی گفت: دکتر فیرحی از پیشگامان تطبیق دین و دنیای معاصر است که ناشی از ویژگی های یاد شده است.

یادگار امام در خصوص آثار به جا مانده از دکتر فیرحی گفت: آقای فیرحی می دانست که آنسوی «استبداد دینی» الزاما «بی دینی» نیست؛ بلکه «جمهوری اسلامی» است. او تلاش کرد که هرچه بیشتر از مشکلات مفهومی و مصداقی این واژه جدید کاسته شود. علاقه او به امام هم بسیار زیاد بود که بخش عمده اینکه برای این میراث امام یعنی جمهوری اسلامی کار کرده بود ناشی از همین علاقه مندی است. آن مرحوم تلاش وافری کرد تا هم پارادوکس های درونی و هم چالش های بیرونی این حقیقت جدید را بزداید و کتب مرجع بسیار خوبی هم در این زمینه نگاشته است که کم نظیر است و در برخی موارد، مشابه و مانندی ندارد.

وی با اشاره به تضعیف عملی جمهوریت در کشور، تصریح کرد: امروز در عرصه نظر همگان جمهوریت را پذیرفته‌اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است. از همین رو، می توان این بخش از دیدگاه های مرحوم دکتر فیرحی را در برهه کنونی دنبال کرد.

یادگار امام در پایان در خصوص ویژگی های شخصیتی مرحوم دکتر فیرحی گفت: در او منیت شخصی دیده نمی شد و به دنبال اثبات شخصیت خود نبود که به همین خاطر همه به او علاقه داشتند. 

در ابتدای این دیدار آقای دکتر یوسف خان محمدی دبیر ستاد نکوداشت دکتر فیرحی و حجج اسلام حسن پویا و مهدی پورحسین، گزارشی از اقدامات انجام شده در این ستاد را ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز