خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نقش وکلا و کانون‌ها در نظام دادرسی عادلانه نباید نادیده گرفته شود/ انتظار داریم اژه‌ای از این استقلال، حفاظت و حمایت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۳۵۰

نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: یکی از موضوعاتی که در زمان رییس جدید قوه قضاییه نباید نادیده گرفته شود، به رسمیت شناختن نقش وکلا و کانون‌ها در نظام دادرسی عادلانه است. انتظار داریم که مفهوم استقلال را مطابق آنچه که در ماهیت این مفهوم وجود دارد، محقق کنند تا وکلا نیز بتوانند در کنار دستگاه قضا نقش خود را در جهت دفاع از حقوق مردم و تحقق عدالت به خوبی ایفا کنند.

کارن روحانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص انتظارات از رییس جدید قوه قضاییه، اظهار کرد:جناب آقای محسنی اژه‌ای مانند جناب آقای رئیسی سابقه و تجارب قضایی دارند یعنی در دستگاه قضا حضور داشتند و از بدنه دستگاه قضایی بوده‌اند بنابراین با ساختار و نقاط قوت و مشکلات دستگاه قضا آشنا هستند. آنچه امروز بیشتر از همه به عنوان یک امر مستمر مورد انتظار است، محوریت قانون است. اگر حاکمیت قانون، ملاک عمل قرار بگیرد، قطعا ما شاهد تحول مثبت در قوه قضاییه خواهیم بود.

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص نحوه برخورد با منتقدان گفت: گاهی اوقات جایگاه‌ها در رویکرد‌ها تاثیرگذار است؛ امروز جایگاه آقای محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه با جایگاه‌های پیشین متفاوت است. طبعاً سعه صدر ایشان و پذیرش انتقادها و پیشنهادات باید بیش از پیش باشد. امیدواریم ایشان هم با  رویکرد حقوقی و نگرشی تعاملی، به سمتی بروند که فرصت بیشتری در برابر نظرات دیگران قرار دهند. 

وی با بیان اینکه همه اشخاصی که نظر می‌دهند، دلسوز هستند، افزود: اعتقاد ما این است که هر کسی از سر دلسوزی و تعصب برای نظام قضایی و سرنوشت حقوقی جامعه نظری می‌دهد، می‌توان آن نظر را شنید. البته نظرات، انتقادات و پیشنهادات باید در محک نقد و بررسی قرار بگیرد و شاید در تصمیم‌گیری نهایی شنیدن آن خالی از لطف نباشد. 

روحانی بیان کرد: باید محور ما حاکمیت قانون باشد، بنابراین زمانی که قانون حاکم‌ باشد و تمامی دادرسی‌ها براساس قانون صورت بگیرد، طبعاً انتظارات خلاف قانون شکل نمی‌گیرد. 

نایب رییس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به یکدست شدن سه قوه اشاره کرد و افزود: کسانی که موافق یکدست شدن هستند، معتقدند که می‌توان تحولات مثبت را در بستر یکدست شدن پیگیری کرد؛ اما این امر نباید مانع از تأمل و اندیشه در نظرات دیگران شود، نظرات متفاوت باید شنیده شود، چون تحول در مباحث و نگرش تعاملی است و در مباحث دیالکتیکی توسعه شکل می‌گیرد.

این حقوقدان ادامه داد: اگر نظر متفاوتی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به نواقص و عیوب پی برد. بنابراین یکدست شدن از جهتی خوب است که نظرات متفاوت را بشنوند و آنچه که خیر و صلاح جامعه است را در نظر بگیرند. البته به نظر من یکدستی به این معنا نیست که همه مسئولان نظری یکسان داشته باشند. طبع کار در رشته‌های علوم انسانی به این صورت است که دو برادر نیز ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند. اما وقتی پس از بررسی و تبادل نظر به نتیجه مطلوب برسند، آن یکدست شدن به تحقق و اجرای آن تصمیم مقرون به خیر کمک می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که نباید نادیده گرفته شود، به رسمیت شناختن نقش وکلا و کانون‌ها در نظام دادرسی عادلانه است. ما توقع داریم که وکلا را به عنوان یکی از بازوان اجرای عدالت به رسمیت بشناسند و همچنین این انتظار را داریم که مفهوم استقلال را مطابق آنچه که در ماهیت این مفهوم وجود دارد، محقق کنند. استقلال کانون‌ها برای کمک به دادرسی عادلانه است؛ وکیل مستقل وکیلی است که می‌تواند به نظام دادرسی عادلانه کمک کند. مفهومی که در طول تاریخ شکل گرفته و مورد رسمیت بین‌المللی است؛ بنابراین انتظار داریم ریاست محترم قوه قضاییه از این استقلال که به آن اعتقاد دارند، حفاظت و حمایت کند تا وکلا هم بتوانند در کنار دستگاه قضا نقش خود را در جهت دفاع از حقوق مردم و تحقق عدالت به خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام/
آناهیتا یاوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز