خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات اخیر مصر وجه تمایزش با سایر کشورهای عربی را به خوبی نشان می‌دهد/ قاهره در پی حل و فصل موارد اختلافی با تهران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۳۰۷

یک کارشناس مسائل جهان عرب گفت: بعضا برخی کشورهای عرب، مصری‌ها را علیه ایران تحریک می‌کردند و آمریکایی‌ها نیز هر از گاهی به این کشور فشار می‌آوردند که به سمت عادی سازی روابط با ایران حرکت نکند اما ثبات نظام در جمهوری اسلامی ایران و حضور و نفوذ ایران در منطقه برای مصری‌ها هم جلب توجه کرده که علی رغم فشارهای آمریکا و غرب، ایران از مواضع خود عدول نکرده و همچنان طرفدار موضوع فلسطین و مخالف اشغال‌گری است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر منتشر شده از سوی «العربی الجدید» مبنی بر دیدار هیات‌های امنیتی ایران و مصر در قاهره، در پاسخ به سوالی در خصوص علل شکل‌گیری این مذاکرات و همچنین ضرورت حل و فصل مسائل امنیتی فیمابین گفت: ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ در دو قاره آسیا و آفریقا حضور دارند و روابط این دو کشور نیز در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و در مقاطعی بسیار نزدیک و در مقاطعی دچار خصومت شده‌اند. تهران و قاهره در زمان پس از عبدالناصر به یکدیگر نزدیک شده و حتی حکومت ایران در زمان جنگ مصر و اسرائیل با ارسال نفت به این کشور کمک شایانی انجام دادند اما در مقطع انقلاب اسلامی و با خارج شدن ایران از زمره کشورهای اقمار آمریکا، این دو کشور از یکدیگر فاصله گرفتند و بعد مساله میزبانی از شاه و همچنین ارسال کمک به صدام حسین در زمان جنگ هشت ساله پیش آمد و بر فاصله دو کشور افزود.

وی ادامه داد: روابط اقتصادی دو کشور پیش از این حوادث روابطی در حال گسترش و صادرات نفت، ماشین‌آلات، اتوبوس و خودرو و سایر تجهیزات صنعتی رو به افزاش بود و کارخانه‌ها و بانک مشترک شکل گرفته بود که بانک مشترک ایران و مصر همچنان فعال است و پروژه‌های متعددی نیز در مصر با سرمایه این بانک شکل گرفته است. 

این کارشناس سیاست خارجی گفت: در فاصله این سال‌ها بعضا برخی کشورهای عرب، مصری‌ها را علیه ایران تحریک می‌کردند و آمریکایی‌ها نیز هر از گاهی به این کشور فشار می‌آوردند که به سمت عادی‌سازی روابط با ایران حرکت نکند، اما ثبات نظام در جمهوری اسلامی ایران و حضور و نفوذ ایران در منطقه برای مصری‌ها هم جلب توجه کرده که علیرغم فشارهای آمریکا و غرب، ایران از مواضع خود عدول نکرده و همچنان طرفدار موضوع فلسطین و مخالف اشغال‌گری است.

وی افزود: مصری‌ها به چشم خود دیدند که کدام کشور در کنار مردم سوریه ایستاد و از استقلال این کشور دفاع کرد و ایران و مصر در قضیه سوریه مواضع مشترکی دارند و می‌توانند بیشتر همکاری کنند. در مورد عراق نیز مصر مایل است مجددا حضور داشته باشد و از نفوذ و حضور جمهوری اسلامی در این کشور آگاه است.  در مساله یمن، مصری‌ها تجربه تلخی را پشت سر گذاشته‌اند و عملا حضور و دخالت‌شان در این کشور منجر به شکست شده است و الان هم بی‌تمایل نیستند که در حل  فصل مساله یمن نقشی ایفا کنند اما همواره نگران موضع‌گیری‌های عربستان هستند که به نظر می‌رسد، این اواخر ریاض نیز مخالف نیست که قاهره به کمکش بیاید تا از بحران و باتلاق یمن با کمترین هزینه خارج شود.

زنگنه گفت: ایران و مصر در مسائل اقتصادی و تجاری می‌توانند شرکای خوبی باشند و مصر اخیرا اقداماتی صورت داده است که وجه تمایز این کشور با سایر کشورهای عربی وابسته به آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد؛ برای مثال مصر موضوع راه‌اندازی پروژه‌های تولید برق و انرژی خود را غالبا در اختیار شرکت‌های آلمانی قرار داد، در حالی که عراق تا این لحظه نتوانسته از پیشنهادهای جذاب این شرکت‌ها برای راه‌اندازی شبکه برق و خروج از بحران انرژی استفاده کند که این یک موضع پیشرو محسوب می‌شود. قاهره همچنین در موضوع خرید تجهیزات نظامی از روسیه مستقل عمل کرده است. 

وی افزود: همچنین اقدامات ترکیه و تحولات اخیر در لیبی، سوریه و افغانستان به عنوان نماینده سازمان ناتو برای مصر غیرقابل هضم است و همکاری با ایران می‌تواند تحرکات توسعه‌طلبانه ترکیه را در منطقه کشورهای عربی و آفریقایی کنترل کند که این هم عاملی است که مصر در پی حل و فصل موارد فیمابین با ایران است.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز