خبرگزاری کار ایران

بانکی‌پور:

در طرح جوانی جمعیت برنامه‌ریزی شده که خوابگاه‌ها ما مملو از دانشجویان متاهل باشد و اینگونه مشکل مسکن تا حدی حل شود/باید بر روی الگوهای مختلف مثل ازدواج دانشجویی کار کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۲۹۳

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دختر دهه شصتی در کشور داریم که یک و نیم میلیون آنها هنوز ازدواج نکرده و بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند که امیدوارم توجه ویژه‌ای شود تا این یک و نیم میلیون نفر که از حق حیاتی و انسانی خود محروم مانده اند با عظم جدی، شرایط ازدواج برایشان فراهم شود که اگر دیر بجنبیم شرایط ازدواج برای‌شان فراهم نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، امیر حسین بانکی پور در مراسم سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) که با  حضور وزیر ورزش و جوانان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی، خیرین و فعالان حوزه ازدواج و مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد، اظهار کرد: ما سعی کردیم در قانون جوانی جمعیت بر روی وام ازدواج جهشی ایجاد کنیم که این وام نسبت به سالهای گذشته و برای عموم جوانان مجموعا ۱۴۰ میلیون و برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال مجموعت ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد. 

وی با بیان اینکه مساله جمعیت در حال حاضر به دو دلیل تاکید بیشتر دارد، ادامه داد: ضرورت ازدواج در دوره ما به دو دلیل اهمیت بیشتری دارد، یکی شرایط نگران کننده فرهنگی جامعه و آسیب پذیری نسل جوان در فضای مجازی است که ما هیچ راهکاری نداریم جز اینکه از نظر ارزش اخلاقی نسل جوان را حفط کنیم و جز اینکه سن ازدواج را پایین بیاریم و جوانان ازدواج به هنگامِ نیاز، داشته باشند. 

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ازدواج را نباید با تشکیل خانواده گره بزنیم، ادامه داد: تشکیل خانواده می‌تواند در سنین بالاتر به خصوص ایام دانشجویی انجام شود. می‌توانیم بر روی الگوهای مختلف مثل ازدواج دانشجویی و عقد طولانی کار کنیم تا بجای نیاز به فضای غلط، در شرایط مساعدی رابطه عاطفی سالم داشته باشند و زمینه  تشکیل خانواده ایجاد شود. چاره ای نداریم باید سن ازدواج را کاهش دهیم و شعار ازدواج بیست ساله ها را بدهیم. 

به گفته بانکی پور، در طرح جوانی جمعیت به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که خوابگاه های ما مملو از دانشجویان متاهل باشد و اینگونه مشکل مسکن نیز تا حدی برایشان حل شود. 

بانکی پور افزود: پیری جمعیت ابربحرانی است که در چند سال آینده نصیب ایران می‌شود که با هیچ یک از بحرانهای تاریخی ایران قابل مقایسه نیست، هنوز خواص و نخبگان فهم درستی از این مساله ندارند که چه خطری جامعه را تهدید می‌کند؛ باید نهضت ازدواج و فرزنداوری را فراهم کنیم و به شرایط فرزندآوری کمک کنیم. 

بانکی پور تصریح کرد: باید الگوی فرزندآوری متحول شود و چاره‌ای جز این نداریم و الا  سیاهچاله جمعیت ما را طی ۳۰ سال می‌بلعد درحالی که اروپا با این مسیر طی ۳۰۰ سال مواجه شد.  اگر در این سیاهچاله بیفتیم تا ۱۵۰ سال نمی‌توانیم نجات پیدا کنیم، باید تمام آحاد جامعه نسبت به این موضوع فهم عمیقی پیدا کنند. 

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اهمیت افزایش جمعیت در جلوگیری از "طمع" سایر کشورها به ایران گفت: سابقه تاریخی ایران نشان داده هروقت ضعیف شد طمع کشورهای اطراف به آن ایجاد شده است. 

بانکی پور با اشاره به اهمیت ازدواج دهه شصتی‌ها گفت: اگر دهه شصتی ها از دست ما بروند باید دو دهه را خرج کنیم تا جبران دهه شصتی ها شود، لذا تا دهه شصتی ها هستند و دوره باروری هست باید شرایط را برای ازدواج و باروی آنها فراهم کنیم و برای این کار پنج، شش سال بیشتر وقت نداریم به شرطی که  اصطلاح هایی نظیر بارداری های ناخواسته و... را کنار بگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز