خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین پاکستان در ایران:

ایران دارای دیدگاه عمل گرایانه درباره افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۱۸۰

سفیر سابق پاکستان در ایران، خروج آمریکا از افغانستان، تحرکات داعش در این کشور و نقش واشنگتن در پشت پرده وضعیت پساخروج نظامی را از عمده نگرانی‌های تهران دانست و افزود: ایران برای صلح افغانستان نقش مهمی ایفا می‌کند و مشتاق به همکاری با سایر بازیگران منطقه‌ای است.

به گزارش ایلنا، رفعت مسعود که از مرداد ۹۷ تا اواسط آبان ۱۳۹۸ به عنوان سفیر پاکستان در تهران خدمت کرده است، طی سخنرانی در برنامه مجازی موسسه پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد (IPRI) اظهار داشت: تحرکات عناصر تروریستی داعش در افغانستان، رویکرد واشنگتن درخصوص تحولات فعلی و سرنوشت پناهجویان افغان از ملاحظات جدی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: ایران حامل نقش مهمی برای کمک به صلح افغانستان است و مشتاق به همکاری با سایر بازیگران منطقه‌ای از جمله چین و روسیه می‌باشد.

مسعود که افتخار اولین سفیر زن از پاکستان در ایران را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد، گفت: پس از انقلاب اسلامی در ایران و اشغال افغانستان توسط شوروی سابق روابط تهران و کابل با فراز و نشیب‌های همراه بود. حتی روابط پاکستان با ایران نیز در پی سلطه طالبان با مسائلی روبرو شد.

وی گفت: با توجه به برخی از رقبای ایران در منطقه خلیج فارس و مسائل آن کشور با آمریکا، تهران به دنبال تقویت جایگاه منطقه‌ای خود است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی یک بازیگر مهم منطقه‌ای است.

سفیر سابق پاکستان گفت: حضور آمریکا در افغانستان همواره موجب نگرانی ایرانی‌ها بوده و در زمان فعلی که نیروهای خارجی در حال ترک افغانستان هستند، چگونگی خروج آنان و یا سطح حضور آمریکا در افغانستان پس از خروج کامل نیز جز ملاحظات جدی تهران به شمار می‌رود.

وی افزود: ایران دارای دیدگاه عمل گرایانه در باره افغانستان است. طی سال‌های اخیر تهران نه فقط روش جدیدی در تعامل با رهبران افغانستان را درپیش گرفت بلکه تماس با طالبان را نیز در دستور کار قرار داد. یکی از اهداف سیاست ایران برقراری امنیت در مرزهای مشترک با افغانستان و جلوگیری از تحرکات عناصر تروریستی از جمله داعش است.

رفعت مسعود در باره چالش پناهجویان افغانستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌های سخت اقتصادی میزبان چند میلیون پناهجوی افغانی است اما تداوم این وضعیت تبعاتی را برای ایران دربردارد به همین دلیل این کشور امیدوار است تا با برقراری صلح در افغانستان این تعداد از مهاجران افغانی نیز به کشور خود بازگردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز