خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی:

۳۷۵ هزار مسکن در بافت فرسوده احیا شده است/ مسکن لازمه یک زندگی همراه با آرامش است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۰۰۰

رئیس‌جمهور گفت: در مسئله بازآفرینی شهری ۳۷۵ هزار مسکن در بافت فرسوده احیا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز ما هشتادمین افتتاح را انجام دادیم و در مجموع ۵۱ پروژه مسکن در سراسر کشور افتتاح شد، از مسکن‌های متفاوت که در محله‌های مختلف کشور عزیزمان نام برده شد و بسیار خوشحال هستم که در دولت دوازدهم تلاش مضاعفی برای مسئله مسکن به وجود آمد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسئله مسکن اهمیت ویژه‌ای دارد وجودش برای مردم ما و همه مردم جهان یک ضرورت است که بتوانند یک زندگی آرام داشته باشند. ما اشتغال و مسکن را یک امر مهم برای زندگی می‌دانیم که همزمان با ازدواج یا قبل از ازدواج مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت در زمینه مسکن یک مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد تا بتواند برای مردم آنچه که لازم است را فراهم کند.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: دولت یازدهم هنگامی که شروع به کار کرد با یک تعهد رو به رو بود که کاری هم نمی‌توانست انجام دهد، در مسکن یک سوم پروژه‌ها پیش رفته بود و دو سوم دیگر باقی مانده بود، هفتصد و ۷۰ هزار مسکن ساخته شده بود که امکانات رفاهی لازم داشت و ما باید برای آن جاده، مدرسه، بیمارستان و ... فراهم می‌کردیم الحمدالله با آمدن آقای مهندس اسلامی و تلاش و کوشش فوق‌العاده‌ای که ایشان در این زمینه انجام دادند، در این زمینه موفق بودیم.

وی ادامه داد: یکی از قول‌هایی که وزیر کشور داده بودند، تکمیل مسکن مهر بود که تقریبا رو به اتمام است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم برای این‌که بتوانند به زندگی راحت برسند، باید مسکن داشته باشند و وعده‌هایی که به آنها داده شده است باید عملی شود.

وی خاطر‌نشان کرد:  یکی از تاکیدات دولت احیای بافت فرسوده بود که در مسئله باز آفرینی شهری مطرح شد و تلاش زیادی هم در این زمینه صورت گرفته، ۳۷۵ هزار مسکن در بافت فرسوده احیا شد و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی که تکمیل ۳۷۵ هزار در بافت مسکونی بود دولت کارهایش را انجام داد و تکمیل کرد.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: ۵۳۵ هزار واحد مسکونی تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن  متعهد  شد که از این ۵۳۵ هزار خیلی‌ها واگذار شد برخی خدماتش در حال تکمیل و انجام است، ۴۰  هزار واحد از این ۵۰۰ و خرده‌ای هزار واحد تکمیل شده است و مشغول بهره‌برداری هستند. پروژه، پروژه بسیار مهمی بود که آغاز شده است و ماهانه از امروز به بعد به افتتاح می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: همه اثری که ما در اصفهان و در میدان عظیم نقش جهان می‌بینیم در سایه آن معماری خوب است. اگر شهرسازی خوب و محاسبات دقیق نبود چنین اثری بعد ۵۰۰ سال باقی نمی‌ماند. این نشان می‌دهد معماری تا چه حد اهمیت دارد اینکه از فضا و تابش خورشید چگونه استفاده کنیم. از چه مصالحی استفاده کنیم؛ اگر مصالح سبک باشد در زلزله تخریب کمتر است. گذشتگان ما ساختمان‌هایی ساخته‌اند که در ایرانی که همیشه سیل و زلزله بوده اما دقیق مکان‌یابی شده که مسجدی برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش طوری ساخته شده که در برابر سیل و زلزله و باران مقاوم باشد. اینکه اصفهان پایتخت ایران بوده محاسبه شده بود که برای حفظ امنیت مرکز کشور باشد و آب هم به اندازه کافی باشد و از نظر زلزله هم محاسبه شده بود. در حالی که الان می‌بینیم اکثر برج‌های تهران در جاهایی ساخته شده که اگر از قبل روی آن فکر شده بود که روی گسل نباشد، شاید یه شکل دیگری ساخته می‌شد.

وی ادامه داد: مساله معماری و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است بعد هم سرمایه دولت یعنی زمین است. باید زمین مناسب با قیمت مناسب و خدمات لازم در اختیار مردم قرار گیرد و نگذاریم زمین‌هایی که باید غذای مردم را تامین کند و مراتع و جنگل‌ها تصرف شود و از بین برود. از زمینی استفاده کنیم که مناسب مسکن است پس مکان‌یابی و معماری دو اصل مهم برای ساختمان‌سازی است.  

رئیس‌جمهور افزود: مساله بعدی مساله مالی است که باید بانک‌ها جوان‌ها را یاری کنند و وزارت مسکن تلاش کند واحدهای مسکونی به قیمت مناسب در اختیار جوانان ما قرار بگیرد. مهندس اسلامی گفته‌اند که سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مورد نیاز ما است. اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری را در نظر بگیریم باز هم باید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی درست کنیم که خیلی زیاد است و یعنی در دو دولت ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

روحانی گفت: البته دولت موظف نیست خانه بسازد بلکه تسهیلات با دولت است اما در دولت یازدهم و دوزادهم هم در مورد زمین روستایی کار بسیار زیادی شده و تلاشی برای بخش‌های روستایی شده که ساختمان‌ها مقام‌سازی شود. بنیاد مسکن هم کار بزرگی انجام داد و در سیل و زلزله همه واحدها تکمیل شده و عدد بسیار زیادی است. در زلزله غرب کشور واحدهایی ساخته و در اختیار مردم قرار گرفت و در سیل هم همینطور که اگر محاسبه کنید با بافت فرسوده و طرح اقدام ملی مسکن در مجموع رقم قابل ملاحظه است. البته واحدهای مسکونی را خود مردم باید بسازند و این اشتباه است که دولت واحد بسازد و در اختیار مردم قرار دهد. قدم‌های مهمی را باید دولت بردارد و قدم‌هایی هم به عهده مردم است و امیدواریم این روند در روزهای پایانی دولت هم ادامه پیدا کند تا مردم صاحب مسکن مناسب باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز