خبرگزاری کار ایران

بهادری جهرمی مطرح کرد؛

جزئیات برگزاری آزمون‌ وکالت و آزمون‌ کارشناسی در شهریور ماه/ پروانه وکالت «حسام نواب صفوی» از دو سال پیش تعلیق شده بود/ توافق با بانک ملت برای اعطای وام یک میلیاردی خرید دفتر وکالت

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۹۰۳

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه جزئیات برگزاری آزمون‌ وکالت و آزمون‌ کارشناسی در شهریور ماه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار‌ کرد: در سال ۱۴۰۰ هم آزمون‌ وکالت و هم آزمون‌ کارشناسی را برگزار خواهیم کرد؛ مجری سازمان سنجش است. اساساً اصل بر آن است که آزمون‌های مرکز، سالانه اواخر شهریور ماه برگزار شود مگر اینکه مشکلی مانند کرونا پیش بیاید. بستگی به جدول زمانی آزمون‌های سازمان سنجش دارد.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: آزمون وکالت ۱۹ شهریور ماه و آزمون کارشناسی رسمی پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد. در تمام مراکز استان‌های سراسر کشور آزمون برپا خواهد بود.

وی بیان کرد: در آزمون وکالت گذشته در ۴۲ شهر آزمون برگزار شد. ما امسال در آزمون ۱۴۰۰ برای کارشناسی در ۲۵ رشته آزمون را برگزار خواهیم کرد. تفصیل رشته‌ها متعاقباً در آگهی آزمون اعلام خواهد شد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در برخی از رشته‌ها چون نیاز کمتر است دو سال فاصله می‌افتد و سپس آزمون جدید برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما همیشه سقف ظرفیت اعلام می‌کنیم، گفت: آزمون ما آزمون کارآموزی است بنابراین مرکز باید توانایی مدیریت دوره کارآموزی ‌این اشخاص را داشته باشد و حداکثر ممکن که شدنی باشد را مدنظر قرار می‌دهد.

بهادری جهرمی افزود: برای آزمون ۱۴۰۰ هنوز هیأت نظارت سقف ظرفیت را تعیین نکرده است. پیشنهاد ما برای کارشناسی ۱۵ هزار نفر در سراسر کشور است که قطعا این عدد برای سقف ظرفیت تصویب نخواهد شد. شورای عالی هیات نظارت کمتر از ۷ هزار نفر را تایید کرده است. پیش‌بینی من برای ۲۵ رشته عددی کمتر از ۷ هزار نفر است.

وی در خصوص آزمون وکالت نیز بیان کرد: برای وکالت سقف آنچه که استان‌ها به ما اعلام کردند حدود ۶ هزار نفر است. پیش‌بینی من از سقف ظرفیت وکالت ۶ هزار نفر است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تأکید کرد: عزیزانی که مشمول سهمیه ایثارگری می‌شوند، از امروز به نهادهای متبوع خود مراجعه کنند و کد ۱۲ رقمی ایثارگری را دریافت کنند چون هنگام ثبت نام اعلام کد ایثارگری ضروری است.

وی اظهار کرد: احتمالاً ثبت نام آزمون نیمه اول مرداد ماه است. در هر صورت ثبت نام آزمون انجام خواهد شد و سازمان سنجش متولی ثبت نام است طبق توافقاتی که با کانون کارشناسان صورت گرفته ممکن است آزمون کارشناسی مرکز و کانون کارشناسان دادگستری به صورت مشترک برگزار شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: چون امسال کتاب حقوق اساسی به منابع اضافه شده، مرکز از پژوهشکده شورای نگهبان درخواست کرد که کتابی منتشر کند و این کتاب منتشر شد و برای کمک به داوطلبان به آنها عرضه شده است و به سازمان سنجش گفته شده است که طرح سوال از این کتاب صورت بگیرد.

وی با ارائه گزارش عملکرد دو سال اخیر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: مرکز در حوزه‌های مختلف در طول این دو سال تحولات چشمگیری داشته از جمله آنها در حوزه ایجاد دادسرا و دادگاه‌های انتظامی در سراسر کشور بود. یعنی امروز در سراسر کشور دادسرا و دادگاه‌های انتظامی شکل گرفته است و لازم نیست شهروندان برای ثبت شکایت از‌ وکلا به تهران مراجعه کنند.

بهادری جهرمی افزود: بیش از ۱۲۰ دادیار انتظامی در سراسر کشور داریم یعنی رشد ۱۳ برابری داشته‌ایم. همچنین امروز ۳۸ قاضی در سراسر کشور داریم که امروز حکم انتظامی صادر می‌کنند یعنی دادگاه‌های انتظامی ما حدوداً ۹.۵ برابر رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه نزدیک شدن به استانداردهایی برای دادرسی منصفانه به نقطه قابل قبولی رسیدیم، گفت: در دو سال گذشته ۲۶ مورد تعلیق پروانه داشتیم. اقتضای حفظ استقلال وکیل و کارشناس آن است که برای توقف فعالیت او مسئولیت داشته باشیم که این نکته را ما در مرکز رعایت کردیم.

پروانه حسام نواب صفوی از دو سال گذشته تعلیق شده بود

وی در خصوص پروانه بازیگر معروف نیز گفت: پروانه آن بازیگر از دوسال گذشته تعلیق شده است و پرونده دانشکاه آزاد آخرین پرونده‌ای بود که وکالت کرد؛ ایشان دو محکومیت انتظامی نیز گرفتند که یکی از آنها قطعی شده و دومین محکومیت نیز طی هفته‌های آتی قطعی خواهد شد.

بهادری جهرمی اظهار کرد: من از‌ کل نهاد وکالت و‌ کارشناسی درخواست می‌کنم که در این زمینه به صورت جدی گام بردارند تا استقلالشان حفظ شود.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امر ‌کارشناسی امروز صد درصد الکترونیکی شده است. همه‌ اطلاعات، تصاویر، لوکیشن و امضا در سامانه بارگذاری و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. سامانه ۱۵۱۵ نیز سامانه کارشناسی مرکز است.

وی با اشاره به تفاهم نامه با بانک ملت گفت: هفته گذشته با مدیرعامل بانک ملت جلسه‌ای داشتیم که در بستر تفاهم نامه‌ای که با بانک ملت امضا شد، مقرر شد که تمامی اعضای مرکز حتی کارآموزان می‌توانند به سایت خدمات رفاهی مرکز مراجعه کنند و درخواست دریافت وام داشته باشند و وام خرید دفتر به مبلغ یک میلیارد تومان با سود ۱۸ درصد و همچینن وام ۲۵۰ میلیون تومانی بدون ضمانت بانکی برای خرید تجهیزات دریافت کنند و از هفته آینده معرفی افراد به شعب بانک‌ها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همه کارکنان مرکز تحت بیمه تامین اجتماعی هستند. علاوه بر این‌ها تمامی خدمات به کارکنان دفاتر وکلا و کارشناسان نیز ارائه می‌شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت افزودن حقوق اساسی به منابع آزمون گفت: متاسفانه ما در حوزه حقوق عمومی ضعیف هستیم و مرکز سعی کرد این مشکل را برطرف کند و از رئیس محترم قوه قضائیه درخواست کردیم حقوق مالی و اداری هم اضافه شود که البته نشد و امیدوارم یک روز به این بلوغ برسیم که جذب وکیل تخصصی شود؛ یعنی سالانه سه آزمون به صورت مجزا در حوزه وکالت برگزار شود.

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه در خصوص وکلای معاضدتی نیز گفت: طبق آماری که از دفاتر معاضدت قوه قضاییه به ما واصل شد، نرخ معاضدت مرکز وکلا حدوداً پنج برابر کانون‌های وکلاست. من آمار را اعلام می‌کنم و درخواست می‌کنم کانون وکلا نیز آمار خود را ارائه کند. ما طی این دو سال ۲۱ هزار و ۷۶۱ وکیل معاضدتی و ۵۲ هزار و ۸۰۰ وکیل تسخیری معرفی کردیم. علاوه بر این دو میلیون و ۳۴۲ هزار مشاور حقوقی در دفاتر قضایی داریم و دو میلیون و ۶۷۴ هزار مشاوره تلفنی داریم.

وی تأکید کرد: سال ۷۹ که مرکز تاسیس شد، تعداد وکلای کشور به چهار هزار نفر نمی‌رسیده است اما امروز ۸۱ هزار وکیل در کشور فعال هستند. امروز نسبت به سال ۷۹، میزان دسترسی به وکیل ۲۰ برابر شده است.

بهادری جهرمی در پایان درباره آیین‌نامه استقلال کانون وکلا نیز اظهار کرد: این آیین‌نامه اصلاحاتی داشته است و بخشی از آیین‌نامه مربوط به مرکز است و از زمانی که ابلاغ شده اجرایی شده است و مرکز مشکلی با این آیین‌نامه ندارد و ما مشکلی با اجرای این آیین‌نامه نیز نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز