خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران در افغانستان از دهه ۷۰ توسط ایالات متحده ایجاد شد/ آمریکا برای نابودی گروهی که خودش ایجاد کرده موفق نبود/ عربستان از طالبان و القاعده پشتیبانی می‌کند/ وضع افغانستان در روزهای آینده بدتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۴۷۱

استاد علوم سیاسی تاکید کرد: بعد از خروج آمریکا از افغانستان جنگ داخلی در این کشور آغاز می‌شود و دیدگاه‌های افراطی طالبان به مردم افغانستان تحمیل خواهد شد برای همین هم بازیگران منطقه‌ای باید هرچه زودتر قدمی بردارند.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان و تنش در این کشور پرداخت.

بحران کنونی افغانستان از دهه ۱۹۷۰ توسط ایالات متحده ایجاد شد

ویلیام بیمن در ابتدا در مورد بحران در افغانستان گفت: بحران کنونی در افغانستان به طور موثری از دهه ۱۹۷۰ توسط ایالات متحده ایجاد شد. تعامل با افغانستان از طرف آمریکا در جنگ سرد و هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی ظاهرشاه را در سال ۱۹۷۳ خلع کرد، آغاز شد. آنها مخالفان مسلمان را از سراسر جهان اسلام که برای اخراج شوروی به افغانستان آمده بودند، استخدام و حمایت کردند. با این وجود، پس از عقب‌نشینی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده کاملاً «مبارزان آزادی» مزدور را رها کرد. در حالی که کشورهایشان نمی‌خواستند آنها را به کشورشان برگردانند (به هر حال، آنها انقلابی بودند که برای سرنگونی یک دولت چریکی عمل می‌کردند). این گروه‌ها شامل محمد بن لادن بود که از عربستان سعودی به آنجا سفر کرد و ایدئولوژی بنیادین اسلامی خود را آورد. از آنجا که مبارزان آزادی مزدور افغانستان جایی برای رفتن نداشتند، آنها به پاکستان  رفتند و در آنجا "القاعده و طالبان" متولد شدند.  القاعده و طالبان بر این باورند که تشیع یک بدعت است و کشتن مسلمانان شیعه را مجاز می‌دانند. آنها همچنین دیدگاه افراطی در مورد حقوق زنان دارند که به اعتقاد آنها نباید آموزش ببینند و یا مناصب دولتی نباید داشته باشند.

وی افزود: پس از نابودی شوروی طالبان اقدام به تسخیر دولت افغانستان با عواقب وحشتناک کردند القاعده پس از کنار گذاشته شدن توسط ایالات متحده، علیه ایالات متحده اقدام کرد. آنها در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده حمله کردند و باعث انتقام‌جویی از جانب ایالات متحده شدند که منجر به مرگ اسامه بن لادن در دولت اوباما شد.

آمریکا برای نابودی گروهی که خودش ایجاد کرده موفق نبود

بعد از خروج آمریکا، دیدگاه‌های افراطی طالبان به مردم افغانستان تحمیل خواهد شد

این استاد دانشگاه ادامه داد:  اما کشته شدن بن لادن نه القاعده را از بین برد و نه طالبان را که از زمان نابودی اتحاد جماهیر شوروی به طور مداوم سعی در تسلط بر افغانستان داشتند، از بین برد. اگرچه ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ در افغانستان فعال است، اما نتوانسته طالبان را از بین ببرد، گروهی که ایالات متحده به طور موثر در دهه ۱۹۷۰ ایجاد کرد. اکنون ایالات متحده که سه دهه در افغانستان درگیر بوده، قصد دارد عقب‌نشینی کند. طالبان اختیار افغانستان را به دست خواهند گرفت و علیرغم وعده‌های زیاد طالبان، دیدگاه افراطی آنها نسبت به اسلام به این کشور تحمیل خواهد شد، از جمله آزار و اذیت اقلیت شیعه هزاره و محدودیت‌های حقوق زنان.

جنگ داخلی در افغانستان آغاز می‌شود

ایالات متحده نتوانسته یک دولت مدنی سکولار را به افغانستان بیاورد

در روزهای آینده، وضعیت افغانستان بدتر خواهد شد

بازیگران منطقه‌ای باید هرچه زودتر قدمی بردارند

وی در مورد تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان گفت: با تسلط طالبان بر افغانستان میلیون‌ها پناهنده دیگر از افغانستان آواره خواهند شد، آزار و اذیت گسترده اقلیت‌ها و تهدید جنگ داخلی در سراسر کشور وجود خواهد داشت. من در مورد این تصمیم احساسات متفاوتی دارم؛ از یک طرف، ایالات متحده نتوانسته یک دولت مدنی سکولار را به افغانستان بیاورد. این کشور نتوانسته طالبان یا القاعده را از بین ببرد و در طولانی‌ترین جنگ تاریخ، آمریکا هزاران نفر از نظامیان را از دست داده است. درگیری‌های افغانستان در ایالات متحده اتفاقی ناپسند است و بسیاری از مردم احساس می‌کنند که ایالات متحده نباید در قسمتی دور از جهان درگیر جنگ شود.

ویلیام بیمن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، جای هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد که در پی خروج آمریکا، افغانستان از هم پاشیده شود. طالبان نشان دادند که در دوره کوتاهی که قبل از ۱۱ سپتامبر بر ملت تسلط داشتند، چه نوع دولت سخیفی را تحمیل می‌کنند. آنها تغییری نکرده‌اند. پس از خروج ایالات متحده به احتمال زیاد ملت درگیر جنگ داخلی می‌شوند. بنابراین، هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که افغانستان و منطقه پس از خروج ایالات متحده از وضعیت بدتری برخوردار خواهند شد و در روزهای آینده، وضعیت افغانستان بدتر خواهد شد مگر اینکه سایر بازیگران منطقه‌ای قدم بردارند و سعی در ایجاد ثبات در کشور داشته باشند.

ایران و پاکستان می‌توانند نقش مهمی در کاهش تنش در افغانستان داشته باشند

پاکستان تاکنون برای محدود کردن طالبان و القاعده همکاری نکرده است

طالبان و القاعده توسط عربستان سعودی پشتیبانی می‌شوند

وی در مورد نقش ایران و پاکستان در کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه گفت: ایران و پاکستان می‌توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد ثبات در افغانستان و منطقه داشته باشند. ایران علاقه آشکاری به محافظت از اقلیت شیعه در این کشور دارد و برای جلوگیری از هجوم  پناهندگان هر کاری انجام می‌دهد. پاکستان تاکنون در محدود کردن طالبان و القاعده همکاری نکرده است. آنها از نظر مالی و سیاسی توسط عربستان سعودی پشتیبانی می‌شوند، بنابراین عربستان سعودی باید درگیر هرگونه ایجاد محدودیت برای طالبان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز