خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم نقش‌آفرینی همسایگان، فضا را برای حضور آمریکا در افغانستان فراهم کرد/ وزیر امور خارجه اجلاسی را با هدف گفت‌وگو برای حل مشکل افغانستان ساماندهی کند/ نیروهای نظامی مستقر در مرز دائما در حال رصد وقایع هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۸۸۸

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان گفت: خوشبختانه نیروهای امنیتی در مرز مستقر شده‌اند و ارتش و سپاه دائما در حال رصد مسائل هستند. اینکه گفته می‌شود طالبان به مرز رسیده و برخی شهرهای مرزی را نیز به تصرف خود در آورده صحت دارد اما در مجموع حضور پررنگ نیروهای نظامی ما در منطقه کاملا مشهود است.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی برگزاری نشست بین‌الافغانی در تهران با حضور نمایندگانی از دولت افغانستان و طالبان همچنین میزان نقش‌آفرینی ایران در امور افغانستان، گفت: امروز شرایط افغانستان شرایطی بحرانی و پیشروی‌های طالبان هم بی‌سابقه است و البته متاسفانه در چند سال اخیر کشورهای همسایه شامل ایران، پاکستان،‌ چین و برخی کشورهای آسیای میانه و کشورهای روسیه و هند نتوانستند به طور جدی بازیگران پررنگی در میدان باشند و فضا برای آمریکا و غربی‌ها باز شد که در چند سال اخیر کشور را به این روز انداختند و اجلاس‌هایی تشکیل دادند که باعث کاهش قدرت دولت و مشروعیت بخشیدن به طالبان شد.

وی ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران همیشه نسبت به مسائل افغانستان حساس بوده و در این مورد نیز علیرغم تعلل، برگزاری نشست تهران که مقرر شده ادامه‌دار باشد گام مثبتی است که بنده با توجه به تجربیاتم معتقد هستم لازم است وزیر امور خارجه کشورمان هر چه سریع‌تر در ارتباط با وزرای خارجه سایر کشورهای همسایه و تاثیرگذار، اجلاسی را در خصوص افغانستان برنامه‌ریزی کند تا با حضور دولت و سایر گروه‌های داخلی نسبت به بحران این کشور تصمیم‌گیری شود. این می‌تواند یک راه حل باشد و حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران منوط به برگزاری چنین اجلاسی و تداوم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبرهایی که مبنی بر حضور طالبان در نقطه صفر مرزی با ایران منتشر شده و مساله امنیت مرزهای مشترک نیز گفت: خوشبختانه نیروهای امنیتی در مرز مستقر شده‌اند و ارتش و سپاه دائما در حال رصد مسائل هستند. اینکه گفته می‌شود طالبان به مرز رسیده و برخی شهرهای مرزی را نیز به تصرف خود در آورده صحت دارد اما در مجموع حضور پررنگ نیروهای نظامی ما در منطقه کاملا مشهود است. 

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هر گونه ناآرامی در همسایه شرقی، سیل مهاجرین را به سمت کشورمان سرازیر خوهد کرد و همچنین با توجه به حساسیت پاندمی کرونا در مقطع کنونی چه اقدامی باید برای کنترل این سیل مهاجرین صورت بگیرد، گفت: ما بیش از چهل سال است که در کنار افغانستان بوده‌ایم که هم‌کیش و هم زبان ما هستند و تدابیری باید اتخاذ شود که ملاحظه همه جانبه‌ای صورت بگیرد که در حال حاضر در حال گفت‌وگو رایزنی هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز