خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

اگر در بخش صنعت تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود/ امیدواریم با همراهی و یکدست شدن قوا مشکلات داخلی حل شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۷۰۸

رئیس‌جمهور گفت: اگر تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود، اگر در بخش صنعت تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد و بدون سرمایه شعار بی‌محتوا خواهد بود. چرا سرمایه به اندازه نمی‌توانیم در بازار مستقر کنیم این را باید برای مردم توضیح دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: سخن خود را از تاسف برای مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند آغاز می‌کنم و در ادامه در خصوص تصمیماتی که روز گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور و امروز در هیات وزیران  اتخاذ شده توضیح می‌دهم.  منتها می‌خواهم یک نکته مهم تری را مطرح کنم و آن اینکه همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که می‌بینیم با آنچه مطلوب ما است فاصله وجود دارد و باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم یا برداریم اما بین مطلوب و واقعیت بدون فاصله نخواهد بود.

وی ادامه داد: حالا وقتی فاصله وجود دارد مهم این است که ریشه و علت اصلی این فاصله و مشکل را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم. ممکن است حادثه‌ای پیش بیاید و دستگاه ما با مشکل مواجه شود که قابل پیش بینی باشد یا نباشد و برای مثال با سیل و زلزله و خشکسالی مواجه شویم و با جنگ اقتصادی و کرونا مواجه شویم که برخی اصلا قابل پیش بین نبود؛ اگر سه ماه قبل می گفتند فروردین ۹۸ استان‌های ما با سیل بی نظیر مواجه می‌شود و فقط می‌دانستیم از حد نرمال کمی بالاتر که با سیل خیلی فاصله دارد، بنابراین پیش بینی ها گاهی دقیق نیست.

وی افزود: حالا در این گونه مسائل مثل برق و امثال این‌ها ریشه مشکلات را باید لمس کنیم. در این حوزه باید سرمایه گذاری شود و هرچه مورد نظر مردم است. اگر تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود، اگر در بخش صنعت تولید می‌خواهیم باید سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد و بدون سرمایه شعار بی‌محتوا خواهد بود. چرا سرمایه به اندازه نمی‌توانیم در بازار مستقر کنیم این را باید برای مردم توضیح دهیم.

رئیس جمهور گفت: ما الان  ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار طرح آماده در زمینه آب و برق و فولاد و نفت برای جذب سرمایه داریم و طرح هایی است که روی آن ها مطالعه شده و جانمایی شده است. برای اینکه آب را شیرین کنیم و به شرق ببریم همه مطالعه شده است و هرچه سرمایه گذاری شود نتیجه بهتری می گیرید و مشکل سرمایه گذاری در داخل می تواند رفع شود و همه باید با هم مشکلات را از بین ببرند و امیدواریم از ۱۲ مرداد به آن ور همه همراه شوند و کار پیش برود و با هماهنگی همه یک تفکر و جناح برخی مشکلات که مربوط به داخل است حل شود.  وقتی ارگان‌ها هم نظر نیستند نتیجه‌اش بحثی به نام FATF است که مجلس همراهی کرد و شورای نگهبان همراهی کرد و بعد در جایی که فکر نمی کردیم گیر کرد و حالا روابط ما با بانک‌های دنیا قطع شده است. بیش از ۱۹۰ کشور دنیا بانک هایشان در چهارچوب FATF کار می کنند و تنها دو کشور خارج از این لیست هستند و ریسک کشور بالا می رود چه کسی می خواهد سرمایه گذاری کند.

روحانی اظهار کرد: به عنوان مثال فردا ما طرح بسیار عظیمی را در کرمان افتتاح می‌کنیم. اولین بار بعد از انقلاب است که کوره بلند افتتاح می‌کنیم. در افتتاح فردا ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهیم کرد. یکی از این طرح‌ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار می‌خواست که با برجام حاصل شد یعنی اگر برجام حاصل نمی‌شد، کوره بلند را نداشتیم. چون وقتی شما نفت می‌فروشید ۳۸ درصد پول نفت در صندوق توسعه ذخیره می‌شود.

رئیس دولت ادامه داد: همه پول‌ها در صورتی حاصل می‌شود که تحریم‌ها را  شکست دهیم و FATF  را به نتیجه برسانیم. وقتی اینجا به هر دلیلی دست ماست و ما اجرا نمی‌کنیم و با بانک‌ها نمی‌توانیم رابطه خوب داشته باشیم، نتیجه می‌شود نبود سرمایه؛ و طرح‌های بزرگ اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.

وی گفت: در جلسه امروز وزیر نیرو اعلام کرد که ۱۶هزار مگاوات طرح برق در حال اجراست و ۱۵ هزار مگاوات در بخش فاینانس است. در طرح‌های آب و برق ۴.۵ میلیارد آماده سرمایه گذاری بود که تحریم‌ها علیه ما وضع شد یعنی ۴.۵ میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم.

رئیس جمهور بیان کرد: هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است و هیچ کس توضیح نمی‌دهد که دلایل چیست.

وی ادامه داد: به نظر من، ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم . در خصوص تحریم نیز اصل ما هستیم و همین هفته می‌توانیم تصمیم بگیریم و تحریم را تمام کنیم. این مسائل اساسی را از یاد نبریم و به فرعیات نچسبیم.

روحانی با بیان اینکه مشکل برق برای جنگ اقتصادی و FATF است، افزود: برق در دولت یازدهم و دوازدهم در حد معمول و حتی بیشتر تولید شد. هزار و ۷۰۰ مگاوات تولید می‌شد و امروز ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات تولید می‌شود. در برنامه ششم توسعه ۲۴ هزار مگاوات بر ظرفیت برق اضافه شد، ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات برای دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. من خواهش می‌کنم از نمایندگان مجلس و قوه قضاییه حرفی که می‌زنیم دقیق باشد.

وی اضافه کرد:در سال ۹۹ که در شیروان و هریس ما افتتاح داشتیم که یکی نیروگاه بخار و دیگری گازی بود. بنابر این ما مرتب در حال افتتاح هستیم. مردم که شاهد هستند و مشاهده می‌کنند، هر روز نیروگاه‌های متعدد تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر افتتاح می‌شود.در قسمت‌های دیگر هم همینطور است و کارهای دیگری که در سراسر کشور انجام می‌گیرد بر همین مبناست.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در این ۱۱ سال و ۷-۸ ماهی که گذشت هیچ مشکلی بخصوصی برای برق نداشتیم حالا در این یکی دو ماه اخیر این مشکلات پیش روی ما قرار گرفت که دلایل مختلفی دارد.

رییس جمهوری بیان کرد: البته بعضی از کشورهای دیگر هم در همین ایام دچار مشکلاتی شبیه مشکلات ما شدند به عنوان مثال چین الان در برق دچار مشکلات شده که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، آمریکا هم در بسیاری از ایالت‌هایش در زمینه برق دچار مشکلات شده که بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: ممکن است کشورهای دیگر هم در مقطعی به دلایلی مشکل پیدا کنند که من کاری به آن ندارم. ما به دلیل خشکسالی و اینکه آب سدهای ما الان بسیار کمتر از سال‌های قبل است بنابراین برق‌آبی‌های ما نمی‌تواند فعال باشد. علاوه بر این وقتی گرما زیاد می‌شود مصرف وسایل سرمایشی بیشتر می‌شود که اینها هم تاثیرگذار هستند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اقدامات بزرگ و افتخار آمیزی در بخش صنعت انجام شده است،‌ گفت: وقتی می‌گوییم مصرف برق افزایش پیدا کرده گاهی خوشحال کننده است، زمانی که می‌گویند در صنعت مصرف برق افزایش یافته خوشحال کننده است یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. وقتی می‌بینیم مصرف صنعت امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است به این معناست که صنعت توسعه و ما افتخار می‌کنیم. 

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزرای ما در صمت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همه تلاش کردند و در بخش صنعت، فولاد، مس و آلومنیوم کارهای عظیمی انجام شده است. در بخش پتروشیمی کار بزرگی انجام شده است. مردم بدانند با مشکلاتی که در جنگ اقتصادی داشتیم، توانستیم کشور را اداره کنیم. کار بزرگی بر دوش این واحدها بود چون برای ما ارزآوری می‌کردند. 

وی با مقایسه تطبیقی میزان صادرات و واردات کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: در دولت‌های نهم و دهم ۴۲۱ میلیارد دلار واردات انجام شده که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، این میزان ۳۶۷ میلیارد دلار بوده است. صادرات غیرنفتی ما در دولت و هشت قبل از ما، ۲۱۸ میلیارد دلار بوده اما در این دولت، به ۳۴۶ میلیارد رسید. 

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ۱۲۸ میلیارد دلار بر حجم صادرات غیرنفتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزوده شده است، تصریح کرد: این صادرات از کجا اضافه شده است؟ عمدتا از پتروشیمی، فولاد و بخش‌های دیگر.در سال ۹۹ در پتروشیمی بالای ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم و همین‌ها موجب شده پنج میلیارد درآمد سالانه داشته باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر مشکل و مسئله‌ای پیش می‌آید، همه از دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه و سایرین باید به گونه‌ای حرف بزنیم که مشکل حل شود و به مردم امید بدهیم، خاطرنشان کرد: نباید جوری حرف بزنیم که کشور به نقطه لاینحل رسیده است. همین دیشب دیدید که وضع برق ما نسبت به دو، سه شب قبل آرام‌تر بود. این به خاطر تصمیماتی بود که اتخاذ شد. 

رییس قوه مجریه با اشاره به دشواری‌های اتخاذ چنین تصمیماتی گفت: اینکه می‌گوییم یک مرکز بزرگ صنعتی تعطیل شده یا ساعتش تقلیل یابد، برای ما سخت است. اختیارات دولت را به وزرا دادیم تا تصمیم‌گیری کنند و اگر خاموشی لازم بود باید از قبل به مردم گفته شود و ساعت و محل آن نیز دقیق باشد. تلاش ما این است که برق منازل حتی‌الامکان خاموش نشود. 

وی با اشاره به روند صعودی مصرف برق ابراز داشت: مصرف برق ما روند صعودی ملایم داشته است. در سال ۹۷ و ۹۸، ۵۷ هزار مگاوات بوده و در ۹۹، ۵۸ هزار بوده ولی امسال به ۶۶ هزار مگاوات رسیده است. از یک طرف، تولید ما به خاطر وضع نیروگاه‌های برقآبی کم شده، هم رشد صنعت کم شده و هم رمزارزها موثر بوده‌اند. 

روحانی ادامه داد: این گونه مشکلات برای مردم رنج‌آور هستند ولی برای ما نیز سخت است. ما بیش از مردم رنج می‌بریم اما کسانی نیایند جوری صحبت کنند که کاری نشده است. ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است، چطور می‌شود این را ببیند و بگوید نیست. مگر خوردنی است؟ 

وی اقدامات انجام شده از سوی دولت در بخش معادن را عظیم خواند و بیان کرد: معادنی به اسم برخی از افراد سال‌ها قبل زده بودند ولی کاری نشده بود. این را از آنها گرفتند. این دستور رهبری بود. حال یک نفر بدون اطلاع حرفی زده است. 

رییس‌جمهوری از صداوسیما درخواست کرد تا با هماهنگی وزارت نیرو به توضیح مسائل کمک کنند و یادآور شد: مردم می‌توانند مقداری مصرف را کم کنند. این مصرف کم ممکن است برای یک خانه مشکل زیادی ایجاد نکند ولی وقتی جمع شود، سرجمع آن تاثیر خوبی دارد. 

روحانی افزود: هفته‌های پایانی دولت است. دل‌مان می‌خواهد در شرایطی دولت را تحویل دهیم که مشکلات کشور یا نباشند یا کم باشد تا دولت سیزدهم  بهتر بتواند به وظایف خود عمل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز