خبرگزاری کار ایران

نخعی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در جلسه کمیسیون انرژی با وزیر و مدیران وزارت نیرو/از تشکیل کمیته مشترک مجلس و دولت تا استفاده حداکثری از ژنراتورها

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۷۰۱

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه فوق‌العاده امروز این کمیسیون با حضور وزیر نیرو و معاونین وزارت نیرو جرئیات تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون را در جهت ساماندهی و بهبود وضعیت خاموشی های اخیر را تشریح کرد.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه فوق‌العاده امروز این کمیسیون با وزیر و معاون وزارت نیرو درخصوص قطعی‌های اخیر برق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا طی سخنانی گفت: با توجه‌ به قطعی‌های برق که در سطح کشور داریم و نارضایتی هایی که در جامعه به وجود آمده امروز جلسه کمیسیون انرژی مجلس با حضور وزیر و معاونین وزیر نیرو و همچنین آقای نیکزاد نایب رئیس اول مجلس تشکیل شد.

وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون صحبت‌ها، گله‌مندی‌ها، درخواست‌ها و پیشنهاداتی که وجود دارد را مطرح کردند و جمع بندی موضوعات به این صورت بود که مجموعه اقدامات به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

نخعی در ادامه بیان کرد: برنامه‌های میان مدت و بلند مدت را ما از قبل هم در کمیسیون جلساتی را داشتیم، برنامه‌ریزی‌هایی را داشتیم که این قاعدتاً ادامه پیدا خواهد کرد؛ این اقدامات و این موضوعاتی که در حوزه بلند مدت مدنظر است بیشتر ناظر بر افزایش تولید، ایجاد ظرفیت‌های مناسب، سیاست‌های قیمتی و موارد مختلف این چنین است که کمیسیون مدنظر داشته و در آینده هم با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما در حوزه کوتاه مدت و مسائلی که باید دنبال کنیم تا از این شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم عبور کنیم، چندین نکته در واقع مدنظر است که ان‌شاء‌الله اجرایی شود.

نماینده نهبندان در مجلس یازدهم در تشریح این تصمیمات ابراز داشت: اولا قرار شد کمیته مشترکی متشکل از کمیسیون انرژی و کمیسوین های دیگری که به نوعی مرتبط با این موضوع هستند تشکیل شود و این کمیته به نوعی نقش هم نظارت و هم کمک به دولت را دنبال کند. مساله دیگر ضعف اطلاع‌رسانی بود که گله‌مندی های زیادی را هم از جانب مردم در پی داشت تا جایی که برنامه‌هایی که عنوان می‌شد در قالب اطلاع رسانی در مورادی مشاهده شده قطعی‌ها با این برنامه ها تناسب ندارد، لذا تاکید شد که وزارت نیرو که محوریت کار را برعهده دارد اطلاع رسانی‌های دقیق‌تری را انجام دهد.

وی افزود: همچین مقرر شد صداوسیما هم بیشتر کمک کند و حتی ما این پیشنهاد را داریم که صداوسیما در واقع یک گروهی را در مرکز دیسپاچینگ مستقر کند و این ها به صورت لحظه‌ای و ارتباط مستمر با مردم آخرین وضعیت تولید و مصرف و شرایطی را که وجود دارد را به مردم اعلام کنند تا هموطنان عزیز در جریان شرایطی که در موضوع تولید مصرف وجود دارد قرار گیرند.

نخعی با تاکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌ها و در اشاره به نظر کمیسوین در این رابطه اظهار داشت: نکته دیگر این بود که از جانب وزیر نیرو که مسئولیت اداره این امر را بعهده دارد از همه دستگاه‌هایی که امکان تولید برق دارند، نیروگاه هایی را در زیر مجموعه های خود دارند از این ها خواسته شود که همه ظرفیت‌هایی که دارند را در اختیار وزارت نیرو قرار دهند. همچنین تعدادی نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد که این ها ظرف چند روز امکان عقد قرارداد و اضافه کردن ظرفیت های آن ها به ظرفیت کشور وجود دارد قرار شد این را را وارد مدار کنند؛ پیش بینی می‌شود حدود ۳۰۰ مگاوات ظرفیت این تجدیدپذیر ها باشد.

وی ادامه داد: تعدادی نیروگاه وجود دارد که این ها تاکید شد که هرچه زودتر وارد مدار شود و ظرفیت هایی که دارند به شبکه برق سراسری تزریق شوند. از سوی دیگر از آنجا که خیلی از مراکز مانند بیمارستان ها، مراکز نظامی و صنایع مختلف ژنراتورهایی را دارند لذا قرار شد که پییگری شود این ها حداکثر استفاده از این ظرفیت را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین از تعطیلی نوبتی در استان هایی مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان که از دمای هوای خیلی بالایی برخوردار هستند خبر داد و بیان کرد: قرار شد دوستان تعطیلی نوبتی این استان‌ها را پیگیری کنند و مجوز آن‌ها را بدهند.

وی ادامه داد: اورهال برخی از صنایع بزرگ را تاکید شود که وزارت صمت دنبال کند و در زمان پیک اورهال این صنایع به صورت نوبتی انجام شود. مساله دیگر کاهش روشنایی معابر بود که مقرر شد دوستان این مساله را بررسی کرده و حتی الامکان از این موضوع هم استفاده کنند و تصمیم دیگر هم واردات برق بود که مقرر شد بررسی شود و هرجایی که ظرفیت واردات برق برای کشور مقدور است از آن امکان استفاده کنند.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: در پایان هم ضمن خداقوت به دوستان پرتلاش وزارت نیرو اعضای کمیسیون بر اهمیت اجرای موضوعات ذکر شده تاکید کردند و از مجموعه وزارت نیرو خواسته شد که در این زمینه تلاش های لازم را صورت دهند تا ان‌شاءالله با همکاری و تلاش‌های همه قوا و دستگاه‌ها که همکاری می‌کنند؛ در سایه این همدلی و تعامل خوبی که شکل گرفته بتوانیم از این شرایط اضطراری عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز