خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی:

این دولت تلاش کرد مناطق آزاد افزایش پیدا کند/ زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد کشور شروع شده است/ دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۱۶۱

رئیس‌جمهور گفت: زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد کشور شروع شده است و اثرات خوبی را در اشتغال و اقتصاد شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: لازم می‌دانم تشکر کنم از همه مناطق آزاد کشور و آنهایی که تا امروز فعال بودند، این دولت تلاش کرد مناطق آزاد افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از این به بعد ما ۱۵ منطقه آزاد خواهیم داشت و باید مناطق آزاد دیگر ما هم بسیار سریع‌تر فعال شود. من فکر می کنم با این ۱۵ منطقه آزاد که دور ایران را فرا گرفته است و در نقاط مرزی مستقر هستند اثر بسیار خوبی در اشتغال و اقتصاد کشور شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در آغاز دولت که ما بحث مناطق آزاد را شروع کردیم نقیصه‌های بسیاری داشت و بیشتر بخش تجاری فعال بود در بخش سرمایه‌گذاری نقایصی وجود داشت. البته از نظر زیرساخت‌ها هم مشکل داشتیم، بعضی جاها خوب و بعضی جاها مانند فرودگاه‌ها و بنادرها باید توسعه پیدا می‌کردند.

رئیس دولت با بیان این که زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد کشور  شروع شده است، گفت:  مشاهده می‌کنیم در بعضی از مناطق مانند چابهار و قشم  زمینه آماده فعالیت برای صنایع سنگین مانند پتروشیمی و فولاد آغاز شده است  و انشاالله این پروژه‌‌ها تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم افتتاح راه‌آهن‌ها خواهد بود، گفت: در منطقه آزاد اروند جنوب و در شلمچه راه‌آهن بسیار مهمی داریم. راه آهن خرمشهر به شلمچه و بعد به بصره متصل می‌شود؛ کار سیاسی آن انجام گرفته، توافق با کشور عراق و سرمایه‌گذاری و همچنین زمین آن واگذار شده است. این راه آهن بسیار با اهمیت است چرا که راه‌آهن ایران را از جنوب ایران به عراق متصل می‌کند.

روحانی افزود: راه‌آهن عراق در نهایت در سوریه متصل است و یعنی ما خلیج فارس را به مدیترانه متصل می‌کنیم که این کار باید در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند و تکمیل شود. کار دیگری که در همین زمینه شروع و اقدامات مهمی که انجام دادیم اتصال راه آهن از چابهار به راه آهن زهدان و راه آهن سراسری است. همه تلاش ما این است که پایان این دولت این را افتتاح کنیم که البته بخشی از آن را افتتاح خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بین پنج تا هفت راه آهن را در یک روز افتتاح خواهیم کرد. یکی از این راه آهن‌ها، راه آهن زاهدان به خاش است که در حال تکمیل است. ظرف ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد اما در اجرا عقب ماندگی وجود داشته که بخشی از آن از تکمیل می‌شود و راه‌آهن چابهار به راه آهن سراسری کشور متصل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه راه آهن رشت کاسپین نیز برای ما بسیار مهم است که اعلام شد ۸۵ درصد پروژه انجام شده است، گفت: اشکالات طبیعی باعث شد این راه‌آهن پارسال افتتاح نشد و تصور ما این بود که در بهمن و اسفند سال ۹۹ انجام می‌شود اما طول کشید. این راه‌آهن جزء راه آهن‌های مهم است.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها طرح‌های بسیار مهم و استراتژیکی هستند که خوشبختانه روی کاغذ نیستند و همه آن‌ها اجرایی شده و ۸۰_۸۵ درصد آن‌ها اجرا شده است. البته راه آهن شلمچه به دلیل پلی که روی رودخانه زده شده ممکن است طولانی شود اما در عین حال در دولت سیزدهم و در سال آینده نیز تلاش می‌شود و طرح قابل افتتاح است که برای مردم ما نیز بسیار خوب خواهد بود که می‌توانند از هر جای کشور از طریق راه‌آهن به کربلا بروند.

وی تصریح کرد: در مناطق آزاد ما در این دوره هشت‌ساله کارهای عظیمی انجام گرفت و طرح‌هایی که برای این مناطق به اجرا درآمد از جمله زیرساخت‌هایی که نیاز بوده در گزارشی ارائه شد که نسبت به سال ۹۲ ده برابر بیشتر طرح اجرا شده است. این کار بسیار عظیمی است که یک دولت در ظرف هشت‌سال بتواند طرح‌های بسیار عظیم و بزرگ و مهم زیرساختی را در مناطق آزاد به ده برابر برساند.

روحانی اظهار کرد: واردات و صادراتی که امروز گفته می‌شود تراز تجاری ما مثبت است نکته مهمی است. البته مناطق آزاد ما باید نقطه اتصال مهم بین ایران و کشورهای منطقه و کشورهای جهان شود. مناطق آزاد باید مرکز جذب سرمایه باشد. پایه اساسی تولید سرمایه است یعنی اگر سرمایه نباشد تولید ایجاد نمی‌شود بر همین اساس ما باید سرمایه را جذب کنیم و تکنولوژی روز را بیاورید و بازار را به دست بگیریم.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: افزایش تولید خوب است اما در مقام عمل نیز باید تلاش کنیم که این شعار عملی شود. ما شعار مقام معظم رهبری جهش تولید را عملیاتی کردیم. البته اگر کرونا و تحریم نبود می‌توانستیم بهتر عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: در این چند روز که مردم با بی‌برقی و اختلال در برق مواجه شدند،‌ نشان داد که سرمایه گذاری چقدر مهم است. ما هر سال حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را افزایش دادیم. قبلاً سالانه ۱۷۰۰ مگاوات اضافه می‌شد امروز ۲۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. وقتی به خشکسالی برخورد می‌کنیم و هوا گرم می‌شود در زمان پیک دچار کم برقی می‌شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسأله برق بسیار مهم است، افزود: اینها نعمت‌هایی است که وقتی هست ما به آنها توجهی نداریم و وقتی قطع می‌شود مردم متوجه آن می‌شوند. مسأله برق برای آسایش مردم بسیار مهم است. ما امسال دچار خشکسالی بی سابقه شدیم. ۵۲ درصد بارندگی امسال نسبت به پارسال کاهش داشت. تقریبا برق آبی ما ۷ هزار مگاوات بوده است که کاملاً قطع شده است چون آب سدها در حدی نیست که برای توربین فرستاده شود، به این دلیل تولید کم شده است.

وی با بیان اینکه قطعی برق برای مردم رنج فراوانی درست می‌کند، گفت: نیروگاه بوشهر ما هزار مگاوات بوده است که از مدار خارج شد البته دیشب به مدار بازگشت و مشکل حل شد. همیشه در تابستان مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم و در زمستان مشکل گاز پیدا می‌کنیم. اشکال ما خشکسالی امسال است. البته مصرف نیز بالا رفته است. خشکسالی نیز مخصوص ما نیست بسیاری از کشورها دچار خشکسالی شدند.

رئیس جمهور درادامه اشاره خود به مساله قطعی برق، بیان کرد: امروز دستور دادم جلسه‌ای تشکیل شود در همین زمینه و راه‌حل ها بررسی شود. یک راه حل این است بخشی از صنعت کشور ما باید همراهی کند ساعت فعالیت را تغییر دهیم یا بخشی از صنایع ما که تعطیلات برای کارگران دارند معمولا شهریور است امسال زودتر بگذارند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات و نواقصی که وجود داشت مسئولان در وزارت نیرو به دلیل مشکلات فنی ناچار شدند به صورت اتوماتیک برخی مناطق را خاموشی بدهند تا کل برق کشور دچار مشکل نشود. همینجا از مردم عزیز خواهش میکنم یک مقداری همکاری و همراهی کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

روحانی همچنین اظهار داشت: ممکن است برخی از دور تصور کنند که وزارت نیرو مقصر بوده است اما حقیقتا مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح بدهند و مشکل را بگویند و راه حل مشکل را هم باید پیدا و حل کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مساله مهم دیگر این است که طی هفته های آینده اگر قرار است قطعی برق اتفاق افتد باید حتما ساعت آن منظم با برنامه به مردم اعلام شود تا بتوانند برای آن زمان برنامه ریزی کنند و قطعی اعلام نشده نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز