خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند:

نباید بحث قومیت‌ها در صحنه افغانستان مطرح شود/ در مورد حمایت اسلام‌آباد از طالبان اغماض نکنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۲۶۹

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: به هیچ عنوان بحث شیعه و سنی در ساختار افغانستان نداریم و اساسا نباید بحث قومیت‌ها در صحنه افغانستان مطرح شود و مسأله برای ما امنیت و یکپارچگی افغانستان است و اصلا به صلاح شیعیان نیست که تفکیک صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل ظهره‌وند در نشست «مقاومت یا صلح با طالبان؛ بررسی‌های اما و اگرهای چگونگی تعامل با طالبان و آینده صلح در افغانستان» گفت: باید در مقدمه توجه کنیم که ما در ایران موضع رسمی نظام را داریم که زیربنا و مبنای تصمیم‌گیری ما است؛ اول موضع رهبر انقلاب است و بعد شورای عالی امنیت ملی که رئیس‌جمهور رئیس آن است و بعد وزارت امور خارجه است که مواضع رسمی نظام را اعلام می‌کند. بیرون از این، فضای کارشناسی است و شرایط کشور به نحوی است که هر کسی نظر خود را مطرح می‌کند و این تفکیک مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی ادامه دارد: همچنین باید توجه کنیم که به هیچ عنوان بحث شیعه و سنی در ساختار افغانستان نداریم و اساسا نباید بحث قومیت‌ها در صحنه افغانستان مطرح شود و مسأله برای ما امنیت و یکپارچگی افغانستان است و اصلا به صلاح شیعیان نیست که تفکیک صورت بگیرد. 

ظهره‌وند افزود:  مسأله بعد موضوع طالبان است که می‌گویند این گروه تغییر ماهوی کرده است و رفتار طالبان را وقتی شاهد بودم و وقتی مقایسه می‌کنم با داعش امروز هیچ تفاوتی ندارد و همین مولوی عبدالمنان که کشته شده همه را از دم تیغ می‌گذراند و من کامیون پر از جنازه دیده‌ام و این گروه رفقای من را شهید کرده‌اند. اگر تغییرات طالبان را با تغییرات افغانستان مقایسه کنیم، اصلا قابل مقایسه نیست. نوع رفتاری که از طالبان در مذاکرات دوحه و رفتار بعدی می‌بینیم، همان طالبان است و تنها امارت اسلامی را جایگزین خلافت اسلامی کرده‌اند. 

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان گفت: براساس گزارشات ارتباط طالبان همچنان با القاعده و داعش حفظ شده است اما من به عنوان کارشناس سوالاتم را مطرح می‌کنم که اگر قانون اساسی را قبول ندارید کدام بخش را قبول ندارید و حالا نظرتان در مورد زنان و اقوام چیست؟ می‌گویید مشارکت در قدرت که دولت ۴٠ درصد حکومت را به شما پیشنهاد داد.

وی تاکید کرد: مسأله بعدی نوع تعامل طالبان با پاکستان است و دیگر نباید در حمایت اسلام‌آباد از طالبان  اغماض کنیم. امروز مساله، مسأله آمریکا است و تغییراتی صورت نگرفته و البته طالبان هوشمندتر شده است اما هدف و رویه همان است.

ظهره‌وند در ادامه گفت: مسأله آلامی است که به افغانستان وارد می‌شود؛ امروز طالب واحد نیست و طالب رسمی داریم که از سوی دستگاه امنیتی پاکستان تقویت می‌شود و هم طالب محلی داریم و طالب یکپارچه نیست و طالبان بخشی مربوط به بدنه مردم افغانستان است و بخشی از بیرون کشور مدیریت می‌شوند.

وی تاکید کرد: آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان است و آقای اشرف غنی تا الان در زمین آمریکا بازی می‌کند و ذره‌ای ارزش برای جان مردم افغانستان قائل نیستند و می‌خواهند از این فضا برای ضربه زدن به ایران، روسیه و چین استفاده کنند و حالا نیز هدف اصلی زدن طرح آقای شی‌جینگ پینگ برای ایجاد یک کمربند یک راه است. ما باید بدانیم تهدید اصلی ما آمریکا است و امیدوارم طالبان هم این را بشنود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز