خبرگزاری کار ایران

با حضور در تاشکند مطرح شد؛

پیشنهاد رییس آمبودزمان جمهوری اسلامی به اجلاس اکو برای تعیین شاخص‌های ضدفساد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۵۶۰

رییس سازمان بازرسی کل کشور و رییس آمبودزمان جمهوری اسلامی در چهارمین اجلاس رؤسای دستگا‌ه‌های مبارزه با فساد و آمبودزمان‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) پیشنهاد داد تا با توجه به اینکه بعضا بهانه‌های حقوق بشری غربی‌ها برای ما مشترک است، شاخص‌های ضد فساد را تعریف کنیم تا بدون توجه به شاخص‌های سازمان شفافیت بین‌الملل وضعیت کشورهای عضو ارزیابی شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در این اجلاس که ۲۷ خرداد با حضور رؤسای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو اکو در تاشکند برگزار شد،گفت: خوشبختانه ظرف چندسال گذشته، مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) به سرعت در حال شکل‌گیری است و با همت و همکاری اعضاء، در زمینه تبادل اطلاعات، تجربیات، معاضدت‌های حقوقی، قضائی و اداری و برای ارتقاء سلامت و کارآمدی نظام اداری، حکمرانی مطلوب، پاسخگویی و شفافیت در منطقه اکو به خوبی پیش می‌رود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور طی پیشنهادی اعلام کرد که هر دو ماه یکبار یکی از کشورهای عضو مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد اکو با دعوت از متخصصین و افراد صاحب نظر در حوزه‌های ضدفسادی و آمبودزمانی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

درویشیان در خصوص تعامل مرکز اکو با آمبودزمان کشورهای منطقه گفت: کشورهای عضو «اتحادیه آمبودزمان های اوراسیا» و «انجمن آمبودزمان‌های کشورهای اسلامی» و همچنین «انجمن آمبودزمان آسیایی» به عنوان اعضاء ناظر در مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد اکو عضویت یابند و متقابلاً اعضاء این مرکز نیز در مراکز موصوف به عنوان عضو ناظر حضور یابند تا تعامل بیشتر و از ظرفیت‌های یکدیگر بهره مند شوند.

وی با اشاره به بهانه‌های حقوق بشری کشورهای غربی گفت: برای برون رفت و ارتقاء وضع موجود پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت با مشارکت اعضاء شاخص‌های ضدفسادی برای کشورهای عضو تعریف شود تا خود وضعیت کشورهای عضو را ارزیابی و مرور کنیم و بدون توجه به شاخص‌های سازمان شفافیت بین‌الملل وضعیت را کشورهای عضو بر عهده بگیرید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص تصریح کرد: سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرخانه برای پیگیری این شاخص‌ها با هم‌فکری کشورهای عضو آمادگی دارد تا در اجلاس آتی آن را برای تصویب ارائه کند.

در پایان اجلاس روسای سازمان‌های مبارزه با فساد و آمبودزمان کشورهای عضو اکو در ازبکستان بیانیه‌ای صادر شد که در آن ضمن تاکید بر اینکه «فساد مانع کلی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار در منطقه است» از کشورهای عضو خواسته شد اقدامات خود در زمینه مبارزه با رشوه خواری و فساد و همچنین اقدامات پیشگیرانه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در حاشیه این اجلاس با برخی روسای دستگاه‌های مبارزه با فساد و آمبودزمان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو دیدار کرد.

وی در دیدار با «رییس آژانس مبارزه با فساد ازبکستان»، «رییس آژانس دولتی کنترل مالی و مبارزه با فساد تاجیکستان»، «کمیسیونر حقوق بشر آذربایجان»، «رییس آمبودزمان ترکیه» و «رییس کمیسیون مبارزه با فساد افغانستان» بر همکاری‌های گسترده سازمان بازرسی کل کشور با سازمان‌های ضدفسادی و آمبودزمانی در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی تاکید کرد.

همچنین رؤسای سازمان‌های مبارزه با فساد کشورهای ازبکستان و تاجیکستان خواستار آن شدند برای ارتقاء سطح همکاری و انتقال تجربیات بین دو کشور با سازمان بازرسی کل کشور تفاهم همکاری امضاء کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز