خبرگزاری کار ایران

سردارجلالی:

حوزه پدافند شیمیایی ارزآوری مناسبی برای کشور داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۱۰۶

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما شاهد توسعه بسیار مناسب در حوزه صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور هستیم که کشور ما را تبدیل به یک قطب شیمیایی و پتروشیمی در منطقه کرده است.

به گزارش ایلنا، سردار غلامرضا جلالی در حاشیه چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی در جمع خبرنگاران در مورد مهمترین اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه پدافند شیمیایی و مشکلات این حوزه گفت: ما شاهد توسعه بسیار مناسب در حوزه صنعت شیمیایی و پتروشیمی کشور هستیم که کشور ما را تبدیل به یک قطب شیمیایی و پتروشیمی در منطقه کرده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: این حوزه ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور داشته است که فرصتی بسیار مغتنم است. همزمان با این پیشرفت باید الزامات و اقدامات مربوط به حوزه ایمنی و امنیت در حوزه پدافند شیمیایی انجام شود که اگر به دلایل فنی و صنعتی یا دلایل ایمنی و امنیتی دچار حادثه شدیم، بتوانیم پاسخ مناسب به آن حادثه بدهیم و حوادث شیمیایی برای ما پیامدها و خساراتی نداشته باشند.

جلالی اظهار کرد: صنعت شیمیایی کشور یک صنعت همراه با خطر است و ما در حال تلاش اقتصادی از فعالیت‌های پرخطر هستیم؛ بنابراین رعایت ایمنی و اقدامات پدافند غیرعامل یک اصل جدی در این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته دایمی و شورای عالی پدافند غیرعامل کشور، نظام مصون‌سازی و آمادگی پدافند شیمیایی کشور را به تصویب رسانده است و این امر به آن معنا است که تکالیف تمام واحدهای صنعتی، استانداران، شهرداران، نیروهای مسلح و حتی فضاهای درمانی و مراکز مشابه تکالیف‌شان در پدافند شیمیایی مشخص شده است و در سال ۱۴۰۰ نسبت به اجرای این سند مصمم هستیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در گام نخست در سال ۱۳۹۹، ۵۱ شهر را تجهیزات اولیه مقابله با حوادث شیمیایی با تقویت آتش‌نشانی انجام شد و در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان پدافند غیرعامل بنا داریم بخش دوم تجهیز این امکانات را در ۵۱ شهر دیگر انجام دهیم تا در صورت بروز حوادث شیمیایی در شهر به طور مثال در حمل و نقل مواد شیمیایی امکانات اولیه در شهرها برای مقابله با این حوادث وجود داشته باشد.

جلالی یادآور شد: خوشبختانه دانشگاه بقیه‌الله اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه درمان انجام داده است و ما امروز قطب درمان و آموزش تخصصی پروتکل‌های درمانی مصونیت‌های شیمیایی در منطقه هستیم که توسط سازمان OPCW تایید شده است که برای ما بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: باید در حوزه درمان نیز متناسب با گسترش مراکز شیمیایی شبکه درمانی را نیز گسترش دهیم و در مناطقی مانند ماهشهر، عسلویه، بندرعباس، اصفهان و سایر مناطقی که مراکز شیمیایی فعالیت می‌کنند، زیرساخت‌های درمانی متناسب با این مراکز تکمیل شود تا اگر شاهد بروز حادثه بودیم پاسخ مناسب ارایه کنیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: پرداختن به حادثه بمباران شیمیایی سردشت یک مسئله بین‌المللی است و دنیا باید در رابطه با این موضوع فکر کند و بداند که سلاح‌های شیمیایی بشریت را تهدید می‌کند و یک موضوع جدی است و اگر با خاطیان، حمایت کنندگان، کمک کنندگان و تولیدکنندگان مواد شیمیایی که به رژیم صدام کمک کردند تا تجهیز و علیه ما حمله کند و در روز و شب این حملات را در شهرهای اشنویه و سردشت به‌کار گیرد، برخوردی نشود و حتی شاهد تشویق این حملات باشیم، احتمال تکرار این حوادث برای سایر کشورها وجود دارد و هر متجاوزی به خود اجازه می‌دهد از این شیوه پیروی کند و اگر متخاصم تنبیه نشود، شاهد تکرار این حوادث هستیم.

جلالی عنوان کرد: ممانعت از به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و تنبیه استفاده کنندگان از این سلاح‌ها یک خواست بین‌المللی است تا مراکز بین‌المللی متجاوز و تولیدکنندگان را حتما به شکل عملی مجازات کند تا ضمانتی برای صلح و پایداری آن و بازدارندگی از استفاده از این سلاح‌ها در سایر کشورها ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز