خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و آمریکا بر سر تعداد و موضوعات تحریم‌ها به توافق برسند، راستی‌آزمایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد/ «تصمیم سخت» باید در دو کشور اتخاذ شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۶۹۸

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اگر دو کشور ایران و آمریکا بر سر تعداد و موضوعات تحریم‌ها به توافق برسند، راستی آزمایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پایان دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام و بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌هایشان، در پاسخ به این سوال که امروز چشم‌انداز پیش روی برجام چیست و آیا می‌توان انتظار داشت که دور هفتم، دور پایانی مذاکرات باشد، گفت: مساله مهم این است که طرفین عزم دارند که به توافق برگردند اما چگونگی و زمان حصول توافق جزو سوالاتی است که بعید می‌دانم حتی حاضران در مذاکرات هم بتوانند به آن پاسخ دهند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز این ابهام وجود دارد که هیات‌ها روی چه مسائلی توافق کرده‌اند و کدام موضوعات همچنان مورد اختلاف است؛ یک سناریو و چشم‌انداز این است که هر دو طرف رضایت داشته و به توافق برگردند و سناریوی دیگر نیز می‌تواند شکست مذاکرات باشد فعلا اما مسلم این است که مذاکرات هرچند با سرعت کم در حال انجام است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که موانع پیش روی احیای برجام چیست و آیا راستی آزمایی می‌تواند این پروسه را به تاخیر بیندازد، گفت: راستی آزمایی یکی از مواردی است که ایران روی آن تاکید دارد اما از آن جلوتر، مهم‌تر و با اولویت بالاتر این است که آمریکا کدام تحریم‌ها را می‌خواهد بردارد؛ چراکه آن‌ها در این بخش هم سرسختی به خرج می‌دهند؛ رابرت مالی که ریاست هیات آمریکا در مذاکرات وین را به عهده دارد، اخیرا اعلام کرده تمام تحریم‌های بعد از خروج ترامپ از برجام لغو نخواهد شد و این موضوع هنوز محل مناقشه است. حدس من این است که اگر دو کشور بر سر تعداد و موضوعات تحریم‌ها به توافق برسند، راستی آزمایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 وی افزود: در این مسیر آمریکایی‌ها هم دغدغه‌های خاص خودشان را دارند و عنوان می‌کنند که ایران باید مشخص کند که به چه شکل می‌خواهد به نقطه صفر بازگردد، تکلیف سانتریفیوژها چیست و تحقیق‌هایی که تاکنون خارج از معیارهای برجام انجام شده چه می‌شود؛ این‌ها دغدغه آمریکا است و البته می‌خواهند این قول را بگیرند که مذاکرات به برجام محدود نماند. در نتیجه معتقدم امروز فاصله بین دو کشور به قدری زیاد است که مساله راستی آزمایی یا موارد دیگر در اولویت‌های بعدی قرار دارد. 

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که اساسا «تصمیم سخت» چیست که ایران و آمریکا هر کدام دیگری را به اتخاذ آن تشویق می‌کنند، گفت: ایران و آمریکا هر کدام باید تصمیم سخت بگیرند؛ از نظر آمریکا تصمیم سخت این است که ایران تمام تعهدات برجامی را بپذیرد و با ادامه مذاکرات در خصوص سایر موضوعات مورد منافشه موافقت کند و از نظر ایران نیز تصمیم سخت این است که آمریکا بپذیرد تمام تحریم‌ها را بردارد و تضمین بدهد که دولت‌های بعدی این توافق را نقض نمی‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز