خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

استفاده رهبر انقلاب از واکسن ایرانی بهترین تشویق دانشمندان است/ شاهد خیز جدیدی نیستیم/ در برخی استان‌های جنوبی شرایط متفاوت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۲۱۶

رئیس جمهور گفت: در زمینه کرونا در مجموع روند، روند کاهشی بوده و این هفته نسبت به هفته پیش روند کاهشی بوده اما چند استان حالت ویژه‌ای دارند؛ عمدتا استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان و کرمان شرایط متفاوت است اما در سایر استان‌ها روند، نزولی بود و الحمدالله امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم اما نباید نسبت به این مساله مطمئن باشیم. امروز در کشورهای مختلف جهان شاهد موج جدید هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در آستانه هفتم تیرماه قرار داریم؛ شهادت آیت‌الله شهید بهشتی بهشتی و ۷۲ تن از یارانش روز بسیار سختی برای مردم عزیر ما بود همچنین روز قبلش سوءقصد به جان مقام معظم رهبری بود که شرایط و روزهای بسیار سختی در سال ۶۰ بر مردم ما گذشت و باید از شهید بهشتی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب اسلامی یاد کنیم.

وی ادامه داد: اتهامات بسیاری که بر آن بزرگوار روا داشتند و او را غرب‌گرا لقب دادند و روشنفکری دانستند که اعمالش با مواضع دینی فاصله دارد، لیبرال معرفی کردند و اتهاماتی به آن عزیز گفته شد که عمدتا توسط آدم‌های منحرف مطرح شد و در اجتماع بی تاثیر نبود و با طرح اتهامات فراوان نسبت به این چهره در جامعه نفرت ایجاد کرده بودند و دشمنان داخلی و خارجی از ایشان عصبانی بودند.

وی افزود: چهره‌های نفاق داخلی از شهید بهشتی به دلیل توانمندی‌هایش، مدیریتش، عقلانیتش،‌تشکیلاتی بودنش و اینکه یک چهره کاملا دنیا دیده بود، جهان و منطقه را می شناخت، به مکاتب فکری که در جهان آن روز وجود داشت واقف بود و نسبت به آینده کشور و جهان کاملا آینده نگری دقیقی داشت و به عنوان یک ستون و امید به آینده مطرح بود عصبانی بودند. البته شهادت شرایط را عوض کرد و مردم به ایشان واقف شدند. یاد ایشان و شهدای حزب جمهوی اسلامی ایران را گرامی می‌داریم و هفته قوه قضائیه را هم گرامی می‌داریم که بار سنگین عدالت و آرامش مردم را به عهده دارد.

رئیس جمهوری گفت: در زمینه کرونا در مجموع روند، روند کاهشی بوده و این هفته نسبت به هفته پیش روند کاهشی بوده اما چند استان حالت ویژه‌ای دارند؛ عمدتا استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان و کرمان شرایط متفاوت است اما در سایر استان‌ها روند، نزولی بود و الحمدالله امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم اما نباید نسبت به این مساله مطمئن باشیم. امروز در کشورهای مختلف جهان شاهد موج جدید هستیم.

وی گفت: در مجموع کشور ما بعد از ۱۶ ماه گرفتاری و ابتلاء شدیدی که در پایان بهمن ماه سال ۹۸ تا امروز با آن مواجه بوده است هم در مدیریت خود ویروس که عمدتاً بار بر روی دوش وزارت بهداشت درمان و مدافعین سلامت در سراسر کشور بود. همه از جمله نیروهای مسلح، هلال احمر و... تلاش کردند آثار و تبعات کرونا را کاهش دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این ویروس در اقتصاد، کسب و کار، فرهنگ، آموزش و گردشگری آثار بسیار شدیدی را به جا گذاشت که به طور طبیعی کشور ما نیز با این آثار مواجه بوده است، گفت: با مقایسه سه ماهه اول امسال نسبت با سه ماهه اول سال گذشته صادرات غیر نفتی رشد ۶۹ درصد داشته است. یک بخش بزرگ آن مربوط به بحث کرونا می‌شود یعنی به دلیل وجود کرونا تقریباً صادرات ما با مشکلات زیادی مواجه شده است که اکنون این مشکلات وجود دارد اما بسیار کمتر شده است.

وی افزود: اینکه ما در سه ماهه اول توانستیم بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم رقم بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که نگذاشتیم دوگانگی که برخی به دنبال آن بودند به وجود بیاید؛ دوگانه سلامت و اقتصاد یا آموزش و سلامت بود که از روز اول با آن مخالف بودیم و میگفتیم که دوگانگی دقیقی نیست گرچه سلامت برای ما مهم تر است اما در کنار آن می‌توان فعالیت اقتصادی انجام داد. در مقاطعی بود که ناچار شدیم کسب و کار را برای مدتی تعطیل کنیم اما در عین حال به طور کلی فعالیت‌های اصلی اقتصادی ما ادامه داشت.

روحانی یادآور شد: برخی می‌گفتند قرنطینه کامل انجام داده شود اما هیچ کس فکر نمی‌کرد که غذای مردم و آب و سوخت و انرژی چه می‌شود؛ انرژی چه می‌شود و بدون محاسبه حرف‌هایی زده می‌شد. البته تلفیق اینها ممکن بود و گفتیم فعالیت اقتصادی و آموزش باشد اما رعایت پروتکل‌ها نیز رعایت شود. ناچار شدیم آموزش را به فضای مجازی ببریم؛ البته به ناچارامتحان‌های سراسری حضوری برگزار شد که عده‌ای مخالف بودند و عده ای با لحن تند با ما برخورد کردند که چرا باید کنکور باشد. ما گفتیم چرا باید سرنوشت میلیون‌ها جوان را برای یک سال به سال عقب بیندازیم؟ می‌شود هم پروتکل‌ها رعایت کرد هم کنکور برگزار شود و اتفاقاً وزارت بهداشت و درمان از برگزاری آن بسیار راضی بود و حتی کسانی که مثبت بودند را در اتاق ویژه‌ای امتحان گرفتند در مجموع کار بزرگی در این زمینه انجام گرفت که ما بتوانیم آثار و تبعات اجتماعی اقتصادی، فرهنگ و ... کرونا را به حداقل برسانیم، به صفر نمی‌شود رساند اما به حداقل رساندیم.

وی افزود: این اتفاق پایه‌گذاری‌های خوبی شد در مسئله آموزش به وجود آورد که حتی در شرایط عادی نیز می‌توان بخشی را در فضای مجازی انجام داد، اما بخشی از آن چاره‌ای نیست باید حضوری باشد اما از فضای مجازی نیز باید می توانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی برای زندگی ما لازم است شاید به این شدت لازم نباشد اما تا حدی مورد نیاز به ضرورت جامعه اس، گفت: یک بسته جامع حمایتی نیز در حد توان کشور پیش‌بینی کرده‌ایم که شامل یک بسته معیشتی برای چهار تا پنج_میلوین نفر انجام شد و همچنین توانستیم به مردم وام پرداخت کنیم و همچنین توانستم تسهیلات به مردم ارائه دهیم.

رئیس قوه مجریه یادآور شد :تحولی که بعد از یک سال در بروز و ظهور کرونا به وجود آمد واکسن بود، البته باید بگویم  واکسن از روزهای اول مطرح بود اما اینکه چه زمانی  می شود تزریق کرد دارای  فراز و نشیب‌های فراوانی بود چرا که  از  ۲ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا مطمئن شویم یک واکسن کارآیی دارد 

وی تاکید کرد:  دو مسئله مهم در واکسن  وجود دارد، یکی اینکه و تاثیرگذار باشد و دیگر این که خطر نداشته باشد و یا  لااقل خطر ش بسیار اندک یا قابل ملاحظه نباشد، از سوی دیگر تاثیرش قابل ملاحظه باشد ، بنابراین تولید  واکسن کار آسان و ساده ای نبود اما  همه دنیا تلاش کردند و  الحمدالله از روز اول ایران وارد عمل شد. 

روحانی یادآور شد: در همان روزهای اول در خصوص واکسن جلساتی  برگزار شد و شرکت های دانش بنیان چگونگی تولید را  توضیح و شرح دادند ، تصمیم ما در همان جلسه اول این شد که به همه اینها برای تولید واکسن  کمک کنیم، که گفته شد   پلتفرم های مختلف دارند و یک پلت‌فرم بماند؛ اما گفتیم هر چند پلت‌فرم وجود دارد فعال باشد چرا که  تداخلی با هم ندارم  و وزارت بهداشت هم نظارت کند ما هم  خرید واکسن خارجی و هم تولید واکسن داخلی را دنبال کردیم و  این از تصمیمات استراتژیک در کشور بود.

وی ادامه داد: ۲۱ بهمن سال ۹۹ یعنی  ۶ ماه پیش واکسن خارجی استفاده کردیم و امروز هم به واکسن داخلی رسیده‌ایم. نمی‌توان این گپ شش ماهه را رها کرد معتقدم کار بسیار درستی بود. همین امروز هم  که واکسن ایرانی آمده به واکسن خارجی نیازمند هستیم چون به تعداد زیاد الان واکسن داخلی نداریم.

رئیس قوه مجریه یادآور شد  : ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم، ۱۰ میلیون از چین از چین  واز روسیه و تعدادی دیگر کشورها نیز خریداری کرده‌ایم که هنوز همه آن‌ها وارد کشور نشده است.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده پیرامون قیمت واکسن تولید داخل و قیمت خارجی آن گفت: این جای دعوا و نزاع نیست وزارت بهداشت قیمت‌گذاری می‌کند و مبنای ما ریالی است و یک دوگانگی بی‌خودی است که در کشور ایجاد شده است. ما باید به واکسن داخلی افتخار کنیم.

رییس جمهور گفت: تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود که اتخاذ شد. خیلی‌ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف کردن است چرا که تولید واکسن به این زودی‌ها نیست و نمی‌شود ساخت. مگر با یک سال و دوسال می شود واکسن ساخت. بعضی ها هم می گفتند باید آنها را تشویق کنیم که ما راه دوم را که هم تشویق و هم کمک بود را انتخاب کردیم تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

وی یادآور شد:نخستین گروهی که واکسن را دریافت کردند، مدافعین سلامت بودند. وقتی مدافعین سلامت واکسن را دریافت کردند در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی آرامش بوجود آمد چرا که آنها در خط مقدم بودند و با محیط آلوده سروکار داشتند که کار بسیار درستی بود.

رئیس قوه مجریه با بیان این که  با وجود واکسن داخلی باز هم به واکسن خارجی نیاز داریم چرا که واکسن داخلی به اندازه کافی نیست، گفت: ممکن است تا چند ماه دیگر به نقطه‌ای برسیم که نیاز به واکسن خارجی نداشته باشیم. آن زمانی که رسیدیم دیگر وارد نمی‌کنیم. شاید شرایطی پیش بیاید که حتی بتوانیم واکسن صادر کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه تولید واکسن کرونا به نتایج خوبی دست یافتیم، پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلتفرم‌های  دیگری همانند اسپونتیک داخلی داریم که ممکن هفته‌های آینده وارد بازار شود. چند نوع واکسن دیگر مانند فخرا و رازی  هم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌های آینده وارد بازار شود.دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما با حضور در میدان ساخت واکسن را به ثمر رساندند.این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که راه طولانی را در مدت کوتاهی طی کرده و این واکسن هم قابل قبول بوده و تایید شده است.

روحانی  با اشاره به استفاده مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از واکسن ایرانی کرونا، گفت:دیروز مقام معظم رهبری از واکسن داخلی استفاده کردند. گرچه ماه‌های پیش این بحث را داشتیم همان طور که خودشان فرمودند اوّلاً صبر کردند تا زمانی که همه افراد بالای ۷۰ سال ترزیق واکسن کردند و رهبر انقلاب هم حتی یک زودتر این کار را انجام ندادند با اینکه می‌توانستند از واکسن خارجی استفاده کنند، اما ترجیحا از واکسن داخلی استفاده کردند. اقدام رهبری انقلاب در ترزیق واکسن داخلی تشویق فوق العاده موثری برای دانشمندان ما بود.

وی با اشاره به خاطره ای از زمان جنگ تحمیلی گفت: زمانی در جنگ ما به چیزی نیاز داشتیم و یکی از دانشمندان ما سه ماه شبانه روز با یارانش در یک سوله مشغول به کار شد وقتی این کار تمام شد، بحث شد که چگونه کسی را که سه ماه شبانه روز با یاران خود در سوله مانده‌اند و این کار بزرگ را به ثمر رسانده‌اند را تشویق کنیم. وزیر دفاع وقت، آن آقا را خدمت امام (ره) برد و به ایشان معرفی کرد امام (ره) پیشانی این دانشمند را بوسید. بعد از آن این فرد هر تشویقی که ما خواستیم بکنیم قبول نکرد و می‌گفت من این تشویق و بوسه امام (ره) را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم. امام پیشانی مرا بوسیده این بزرگترین تشویق زندگی من است و بالاترین ارزش را برای من دارد و من این را حفظ می‌کنم و من هیچ چیز دیگر نمی‌خواهم.

روحانی تاکید کرد: گاهی وقت‌ها  تشویق‌های معنوی وجود دارد که با مسائل مادی قابل مقایسه نیست. دانشمندانی که این همه تلاش شبانه‌روزی کردند برای اینکه به واکسن رسیدند حالا شما میلیاردها هم به اینها پول می‌دادید و آنها را تشویق می‌کردید، تا اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان گفته‌اند من می‌خواهم از این واکسن استفاده کنم و این یک تشویق خیلی بزرگی است.این قدردانی و سپاس بزرگی است از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه عزیزانی که در این زمینه تلاش کردند. این تشویق برای همه واکسن‌های داخلی ما است که توسط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و ما از ایشان سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره برای علم، دانش، تحقیقات، فناوری مشوق بسیار بالایی بوده‌اند و به عناوین مختلف تشویق کرده‌اند. الحمدالله امروز فضایی که در کشور ما هست فضای علم و دانش و تلاش و فناوری و اختراع است که جای خود دارد و کار بسیار ارزشمندی بود که توسط مقام معظم رهبری انجام شد.من خیلی امیدوار هستم که تا پایان این دولت که ۴۰ چند روز بیشتر باقی نمانده بتوانیم واکسن را به افرادی که سن بالا دارند و افرادی که شرایط شان به گونه‌ای است که زندگی‌شان پرریسک است، تزریق کنیم.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم نه فقط دو واکسن، بلکه ان‌شاءالله ۴-۵ واکسن داخلی ما هم کاملاً آماده تحویل به بازار باشد و شرایط ما شرایطی باشد که مردم با تزریق این واکسن آرامش پیدا کنند.امیدوارم بتوانیم رسالت و وظیفه خودمان را تا روز و ساعت آخر ادامه دهیم و ادامه کار را هم انشالله دولت بعدی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز