خبرگزاری کار ایران

خضریان در جمع خبرنگاران؛

طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۴۰۷

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام خبر طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس گفت: باتوجه به ناکارآمدی‌ها در وزارت نفت که منجر به خسارات جبران ناپذیر فراوان به اقتصاد کشور شده، طرح تحقیق و تفحص از این مجموعه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

به گزارش ایلنا، «علی خضریان» روز چهارشنبه و در جمع خبرنگاران از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس خبر داد و افزود: صنعت هیدروکربوری در جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه با در اختیار داشتن جایگاه نخست تجمیعی منابع نفت و گاز و ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌ی انسانی متخصص در بخش‌های مختلف این صنعت بسیار ویژه است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ناکارآمدی‌ها در وزارت نفت که منجر به خسارات جبران ناپذیر فراوان به اقتصاد کشور شده، طرح تحقیق و تفحص از این مجموعه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی افزود: در این طرح تحقیق و تفحص به دنبال پاسخی برای ۱۵ سوال و ابهام در وزارت نفت هستیم که به این شرح است:

۱- علت اهمال، قصور و ترک فعل در توسعه برخی میادین مشترک با عدم‌النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟

۲- دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قراردادهای نفتی و گازی در عرصه بین‌الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟

۳- علت شتابزدگی در واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC  و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟

۴- اجرای طرح‌های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح‌های غیراولویت‌دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می‌پذیرد؟

۵- علت حذف سهمیه‌بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور چه بوده است؟

۶- علت پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M و عدم التزام به شرایط آن و فلج‌سازی تولید بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

۷-  دستاوردهای طرح‌های پژوهشی با هزینه‌های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک‌های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاری‌ها به روش BOO با چه هدفی دنبال می‌شود؟

۸- دلایل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین‌الملل و منطقه چیست؟

۹- علت تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟

۱۰- بکارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

۱۱- علت حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در تولید صیانتی حداکثری و نیاز مبرم به وجود نیروهای متخصص و تکنسین چه بوده است؟  

۱۲- علی‌رغم گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در راستای کاهش خام فروشی چرا هیچگونه ظرفیت پالایشی جدید احداث نشده است؟

۱۳- با توجه به سپری شدن روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید علت انعقاد شتابزده قراردادهای نفتی و گازی چیست؟

۱۴- با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی علت متوقف شدن پروژه‌های مربوطه در مناطق نفت‌خیز  جنوب و فلات قاره چه بوده است؟

۱۵- نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازشستگی صنعت نفت کشور شفاف شود.

خضریان اظهار امیدواری کرد که با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم روشن شدن جوانب تخلفات صورت گرفته در وزارت نفت در دوران اخیر، این تحقیق و تفحص با استقبال بالای نمایندگان مجلس روبرو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز