خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

چند حزبی بودن آمریکا احیای برجام را سخت کرده است/ امیدواریم دولت جدید ایران روند مذاکرات وین را پیچیده نکند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۲۸۲

استاد روابط بین الملل تاکید کرد: چند حزبی بودن آمریکا احیای برجام را سخت کرده است اما امیدواریم دولت جدید ایران هم احیای برجام را پیچیده نکند.

پاول پاوست استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو است. وی در گفت‌وگو با ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های میان ایران و آمریکا واحیای توافق در وین پرداخت.

چند حزبی بودن آمریکا احیای برجام را سخت کرده است

پاول پاوست در ابتدا در مورد نشست‌های برجامی در وین گفت: تصور من این است که جلسات وین مثمرثمر بوده و پیشرفت خوبی داشته‌ است، اما پتانسیل پربار بودن آنها و رسیدن به نتیجه محدود است.  دلیل آن ساده است؛ ایالات متحده یک حزب نیست و چندین حزب دارد برای همین این شرایط را دارد و کار را سخت کرده است.

امیدواریم دولت جدید ایران احیای برجام را پیچیده نکند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دشوار است که بدون مشارکت ایالات متحده بتوانیم راهی به جلو برویم. در حالی که دولت بایدن بیش از دولت ترامپ همکاری می‌کند، اما این دولت‌ها در یک موضوع مشترکند؛ هر دو دولت مایلند توانایی هسته‌ای ایران را محدود کنند. اکنون بعد از انتخابات نگرانی‌ها بیشتر شده است؛ هنگامی که این دغدغه با نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه رئیسی می‌تواند موضع سخت‌تری در قبال آمریکا و در مذاکرات برجامی اتخاذ کند، ترکیب شود، رسیدن به توافق کمی سخت می‌شود، در بهترین حالت، چشم‌انداز توافق در کوتاه‌مدت سوال برانگیز است و بعید است در کوتاه‌مدت بشود به توافق رسید امام امیدواریم که دولت جدید در ایران این مسیر را پیچیده نکند.

اختلاف آمریکا با اسرائیل و عربستان نشان می‌دهد که بایدن به دنبال همکاری بیشتر با ایران است

پاول پاوست در ادامه در مورد مخالفت اسرائیل با آمریکا در مورد ایران گفت: از یک سو ، دولت بایدن از نحوه انجام عملیات نظامی اخیر اسرائیل در غزه راضی نیست. این شبیه تنش‌هایی است که بین ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد دخالت پادشاهی در جنگ یمن وجود داشته است. چنین تنش‌هایی نشان می‌دهد که ممکن است ایالات متحده به دنبال همکاری بیشتر با ایران باشد.

ایالات متحده همچنان در مورد چشم انداز احیای توافق ایران سختگیر است

وی در ادامه اضافه کرد: علاقه آمریکا به جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران تنها به دلیل "روابط ویژه" آمریکا با اسرائیل در منطقه تعیین نمی‌شود. به همین دلیل، گمان می‌کنم که ایالات متحده همچنان در مورد چشم اندازهای احیای توافق ایران به موضع سختگیرانه ادامه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز