خبرگزاری کار ایران

نماینده چابهار در جریان سوال از اردکانیان:

وزارت نیرو راهبرد مشخصی برای برون رفت از فاجعه بی‌آبی منطقه ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۵۵۷

نماینده چابهار گفت: وزارت نیرو راهبرد مشخص و نقشه ای برای برون رفت از فاجعه بی آبی منطقه ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معین‌الدین سعیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از اردکانیان وزیر نیرو مبنی بر عدم اجرای تکالیف قانونی این وزارتخانه در تامین آب شرب سیستان و بلوچستان، گفت: براساس ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف بود برای مناطق همجوار با دریای عمان و خلیج فارس از طریق آب شیرین کن، آب مناسب را تامین کند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو باید ۷۰ درصد تجهیزات آب شیرین کن را از طریق انتقال فناوری توسط شرکت های داخلی تامین می کرد اما متاسفانه با وجود آنکه در پایان دوره پنجساله ششم توسعه قرار گرفته ایم هنوز مشکل تامین آب شرب استان سیستان و بلوچستان حل نشده است.

وی افزود: چالش عمده کشور در حال حاضر تامین آب است؛ مقام معظم رهبری در سخنان خود اقتصاد، آب و جمعیت را سه چالش عمده کشور برشمرده اند. میانگین بارش کشور ۲۵۰ میلیمتر است و چاره ای جز تامین آب شرب از دریاها وجود ندارد.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۶۰ درصد آب شیرین‌کن‌های دنیا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است؛ سهم ایران از این رقم تنها ۲ درصد است. استان سیستان و بلوچستان بیشترین تنش آبی را در کشور داراست اما حتی یک میلیمتر آب برای تامین شرب مردم این منطقه اضافه نشده است، در بحث انتقال آب از این استان به مشهد هم تنها کلنگ زنی آن انجام شده است.

وی افزود: خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در جای جای استان سیستان و بلوچستان اظهر من الشمس بوده و پیوست مردم این منطقه با نظام ناگسستنی است اما فقدان و کمبودهای تاریخی همچنان وجود دارد. غیزانیه برای مردم این منطقه یک رویای دست نیافتنی است و کودکان برای تامین آب از هوتک ها همچنان درگیر اتفاقات ناگوار می شوند و این موضوع دستاویزی برای رسانه های غربی شده است. سدهایی که در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده اما تدبیری برای پایین دست آن ها نشده است، ما در کنار اقیانوس و دریای عمان قرار گرفته ایم اما از داشتن آب مناسب برای زندگی محروم هستیم.

سعیدی ضمن انتقاد جدی نسبت به انفعال در دیپلماسی آب در کشور، گفت: کشور همسایه ما قصد ساخت سد کمال خان را داشت و این موضوع موجب خشک شدن سیستان و بلوچستان خواهد شد، سهمیه بندی رقت بار آب در چابهار و بالاترین میزان آب بها در چابهار و کنارک و کنتورهایی که به جای چرخش با فشار آب، با فشار هوا می چرخند هر روز بیشتر موجب آزار مردم این استان شده است.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزیر نیرو طی ۲۸ روز دو نامه برای من ارسال کرد که در اولین نامه شاخص بهره مندی از آب در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ درصد قید شده اما در نامه بعدی تنها ۱۴ درصد اعلام شده است.

وی خطاب به اردکانیان بیان کرد: من، شما و رئیس جمهور ولنجک نشین در روز ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کنیم اما مردم استان سیستان و بلوچستان برای نظافت، شستشو، شرب، پخت و پز و ... تنها ۱۵ لیتر مصرف دارند. شما قول دادید تا پایان سال ۹۹، ۱۵۰ هزار نفر از مردم این استان به آب پایدار دست پیدا کنند اما مردم من همچنان در شهرها و روستاها در صف های آب ایستاده و کودکانمان هیچ رویایی ندارند.

سعیدی خطاب به وزیر نیرو گفت: بعد از سفر سال گذشته دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آقایان قاضی زاده هاشمی و نیکزاد به استان سیستان و بلوچستان، پروژه‌های خوبی تعریف شد که بعد از چند ماه همه آن پروژه ها یا بخش عمده ای از آن ها متوقف شدند. وزارت نیرو راهبرد مشخص و نقشه ای برای برون رفت از فاجعه بی آبی منطقه ندارد.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان در تمام عرصه های انقلاب پیشگام بوده اند و حتی جوان ترین شهید از خاستگاه نیک شهر برخواسته است و هیچ گاه سختی ها اراده این مردم را برای دفاع از کشورشان خدشه دار نکرده و نیازی به اشک تمساح اجنبی ها هم ندارند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و توسعه سواحل مکران، گفت: آیا توسعه این سواحل را بدون انسان مکرانی می خواهید؟ آیا بدون توسعه منابع انسانی می توان توسعه ساحلی انجام داد؟ سیستان و بلوچستان فرزند ضعیف میهن و خط مقدم جبهه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... است بنابراین وزیر نیرو آن را ضعیف نکنید. دولت های قبلی و فعلی اقداماتی را انجام داده اند اما کافی نبوده است.

سعیدی ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس به دلیل توجه به استان سیستان و بلوچستان طی یک سال گذشته از آن ها خواست تا در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه ای را برای این استان قائل شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز