خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضاییه:

وکیل در مقام دفاع باید مستقل باشد/ استقلال وکیل به این معنا نیست که هیچ نظارت و آموزشی در کار او نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۲۳۱

محسنی اژه‌ای گفت: وکیل در مقام دفاع باید مستقل باشد اما این استقلال به این معنا نیست که هیچ نظارت و آموزشی در کار او نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست کارآموزان وکالت ضمن گرامیداشت دهه کرامت، اظهار کرد: همه انسان‌ها در طول تاریخ با هر ایده و جهان‌بینی تشنه عدالت بوده و هستند و انسان فطرتا عدالتخواه است و دنبال چیزی است که همه بتوانند از آن بستر بهره‌مند شوند.

وی افزود: اگر ما معتقد هستیم یکی از وظایف مهم قوه‌قضائیه تحقق عدالت است اول از خودمان باید شروع کنیم و اگر این قوه نتوانست عدالت را در خودش محقق کند نمی‌تواند آن را در جامعه پیاده کند و برای تحقق آن باید بتوانیم یک رابطه صحیح و تعریف شده باهم داشته باشیم و اگر قوه‌قضائیه که موظف به تحقق عدالت است و نهادهای دیگری هم در تحقق عدالت نقش دارند باید نقش‌ها و روابط مشخص شود و به این صورت عدالت سریع‌تر محقق می‌شود و هزینه کمتری هم دارد.

وی افزود: از جمله کسانی که در تحقق این عدالت سهیم هستند، قاضی و وکیل است. قاضی و وکیل دو بال برای پرواز فرشته عدالت هستند بر همین اساس باید مرز وظایف هر کدام را تعریف کنیم و این رابطه اجرایی را هم تعریف کنیم. 

محسنی اژه‌ای بیان کرد: در نامه‌ای که اخیراً دو نفر از اعضای عالی کانون وکلا نوشته بودند، با وجود اینکه این دو مسئول دو مسئول عالی هستند اما برداشت من از آن دو کلمه خوب نبود. که وکیل وظیفه‌اش این است که به هر طریقی بر رقیب خود فایق آید در صورتی که نظر ما این نیست آیا نباید هیچ دستگاهی نظارت کند؟ 

وی با بیان اینکه شأن و استقلال وکیل و قاضی باید حفظ شود، یادآور شد: اگر امروز قاضی و وکیل شان و جایگاهی که در جامعه باید داشته باشند را ندارند، چه کسی مقصر است و چه کسی باید این جایگاه را حفظ کند؟ خود قاضی باید این جایگاه را بر اساس تکلیفی که قانون و شرع وی را موظف کرده حفظ کند. وکیل هم همین‌طور است و اگر قائل باشیم وکیل جایگاه واقعی خود را ندارد باید اول خودمان شانیت را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: اگر به شغل وکالت به عنوان یک کسب‌ و کار نگاه کنیم دیگران هم به این طریق نگاه می‌کنند باز هم می‌گویم نقش وکیل و قاضی در کشف حقیقت با استفاده از مستندات وظیفه بسیار سنگینی است و وکیل می‌تواند در کشف حقیقت، روشن کردن مجهولات، استیفای حق، درست حکم کردن قاضی موثر باشد و با همان سوگند خود می‌تواند بسیار کمک کند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه وکیل در مقام دفاع باید مستقل باشد، گفت: هم برای قاضی و هم برای وکیل آسیب‌هایی وجود دارد و این آسیب‌ها باید شناسایی و پیشگیری شود. البته اگر می‌گوییم قاضی مستقل است این به این معنا نیست که هیچ نظارت و آموزشی در کار او نیست و قاضی نیاز به قانون و مقررات ندارد، مشورت قاضی به این معنا نیست که استقلالش به خطر خواهد افتاد همچنین استقلال وکیل هم به این معنا نیست که هیچ دستگاهی بر وی نظارت نکند و نظم و انضباطی بر وی حاکم نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز