خبرگزاری کار ایران

از سوی جهانگیری؛

انتصاب دو عضو در شورای سازمان اسناد ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۶۱

معاون اول رییس‌جمهور مصوبه انتصاب دو عضو در شورای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آیین‌نامه اجرایی صیانت از آبخوان‌های کشور و نحوه محاسبه هر مترمکعب آب استحصالی از چاه‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، هیات وزیران در جلسه نوزدهم خرداد ۱۴۰۰ و در اجرای بند (۶) ماده (۴) قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران مبنی بر تعیین دو نفر از اشخاص متبحر در فرهنگ و تاریخ ایران برای عضویت در شورای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ضمن موافقت با تمدید عضویت مهدی حجت به مدت سه سال دیگر، رسول جعفریان را نیز برای عضویت در شورای سازمان مذکور تعیین کرد.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی صیانت از آبخوان‌های کشور و نحوه محاسبه هر مترمکعب آب استحصالی از چاه‌ها

دولت همچنین آیین‌نامه اجرایی مربوط به صیانت از آبخوان‌های کشور و نحوه محاسبه هر مترمکعب آب استحصالی از چاه‌ها را ابلاغ کرد.

در جلسه هیات وزیران مورخ نوزدهم خرداد ۱۴۰۰ و در اجرای بند (هـ) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر حفظ و صیانت از آبخوان‌های کشور و افزایش اطمینان‌پذیری تأمین آب برای مصارف مختلف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی، آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون مذکور به تصویب رسید.

در آیین‌نامه فوق، از «آبخیزداری» به عنوان رویکردی مدیریتی یاد شده که با جامع‌نگری در بهره‌برداری بهینه از منابع حوضه‌های آبخیز شامل مجموعه اقدامات مهندسی (مکانیکی)، بیولوژیکی (زیستی) و بیومکانیکی (زیست در جهت استحصال باران، ‌پیشگیری و مدیریت سیلاب‌ها، تغذیه آبخوان‌ها، جلوگیری از رانش زمین، کنترل فرسایش خاک و مهار رسوب و نیز اصلاح کاربری اراضی و نظایر آن، منجر به حفظ و ارتقای شاخص‌های پایداری و سلامت و احیای آبخیزها) می‌شود.

به موجب آیین‌نامه یاد شده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است بر اساس سالنامه آماری یا هرگونه اطلاعات مستند مرتبط، سطح کشت آبی غالب  برحسب هکتار و نیاز آبی و میانگین عملکرد در واحد سطح کشت غالب را به تفکیک هر استان در هر محدوده مطالعاتی/ شهرستان حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تعیین کند و در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار دهد.

مبالغ دریافتی موضوع این آیین‌نامه به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها (تا سقف ۲۰۰ ریال) به صورت زیر تعیین می‌شود:

یک درصد درآمد هر هکتار کشت غالب در هر محدوده مطالعاتی/ شهرستان تقسیم بر میانگین نیاز آبی هر هکتار کشت غالب در همان محدوده/ شهرستان.

چاه‌هایی که حداقل طی ۵ سال منتهی به سال۱۴۰۰ غیرفعال بوده‌اند، مشمول پرداخت مبالغ دریافتی موضوع این آیین‌نامه ‌نیستند.

همچنین براساس آیین‌نامه مذکور، شرکت مدیریت منابع آب ایران موظف است به منظور تحقق برنامه‌ها و اهداف مرتبط در احیا، تعادل بخشی و بهبود بهره‌برداری آب در سقف ۷۰ درصد مبالغ دریافتی موضوع این آیین‌نامه سهم اعتبارات هر استان را در قالب موافقتنامه مبادله‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت پرداخت خسارت نکشت به کشاورزان همان منطقه و برای تحقق اهداف برنامه‌های تعادل بخشی، بهبود بهره‌برداری آب و انجام مطالعه در دشت‌هایی که با فرونشست زمین مواجه هست و یافتن راهکارهای پیشگیری و برگرداندن آن به شرایط قبل اختصاص دهد.

از ۳۰ درصد باقیمانده مبالغ دریافتی موضوع این آیین‌نامه در چارچوب موافقتنامه متبادله، ۵۰ درصد در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع جهت حفظ و احیای آبخیزداری و ۵۰ درصد مابقی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب قرار می‌گیرد.

وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری نیز موظفند گزارش عملکرد نحوه هزینه کرد اعتبارات این آیین‌نامه را بر اساس برنامه‌ها، اهداف و اولویت‌های ذکر شده، هر سه ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز