خبرگزاری کار ایران

میرسلیم در نشست خبری:

کاندیداها شعارهایی می‌دهند که عجیب است/ هرگونه مداخله، توصیه و سفارش در مورد نامزدها را مزاحمت می‌دانم/ نگرانی برای کناره‌گیری نکردن سایر کاندیداهای اصولگرا وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۴۵۷

ر ییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شوراها گفت: کار هیات نظارت بررسی و تصمیم‌گیری براساس مستندات پرونده است، ما نمی‌توانیم محکمه تشکیل دهیم که مثلاً یکی بگوید در موضوعی حق دارد و اشتباه شده و دیگری بگوید حق ندارد و ما قضاوت کنیم. ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری امروز خود طی سخنانی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم باید به این برسند که نامزد‌ها چه باوری دارند، به طور معمول بیشتر شاید نگاه‌ها به سمت برنامه برود آن هم در خلال برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی اما این باید مورد توجه مردم باشد که این نامزد ریاست جمهوری که کاندیدا شده چه باوری نسبت به ایرانیان دارد، آیا این باور را داد که هر انسانی کرامت دارد؟ مردم ما مردم آزاده‌ای هستند و ما هر فرآیندی را نمی‌توانیم بپذیریم. آیا این نامزد به کرامت انسانی باور دارد؟ کرامت انسانی اجازه نمی‌دهد که انسان خودش را آدم دیگری کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نامزدها چگونه به ایرانی‌ها نگاه می‌کنند، آیا برای این‌ها شرافتی قائل هستند؟ یا اینکه می‌گویند این‌ها هم مردمی هستند مانند بقیه، این مهم است که توجه به تاریخ داشته باشند و بدانند که این امت چه کارهایی کرده است. در طول تاریخ مغول‌ها، حمله کردند یونان حمله کرد، یورش چنگیز و تیمور را داریم و ایران در برابر همه این‌ها ماند و دوام آورد اما در مقابل اسلام مقاومت نکرد و آن را پذیرفت. این نشان‌دهنده شرافت‌ این ملت است که منتهی به انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شد. آیا این نامزدها به این شرافت باور دارند یا خیر.

میرسلیم در ادامه بیان کرد: برخی با مقاومت مشکل دارند و می‌گویند هزینه دارد، بله هزینه دارد اما هزینه شرافت‌مان را می‌دهیم. از طرف دیگر کاندیداها شعارهایی می‌دهند که عجیب است، مثلاً اینکه تحریم را برداریم و نفت بفروشیم و کشور اداره کنیم، خب این را که شاه بهترش را انجام می‌داد. ما باید ببینیم در داخل چه کارهایی باید انجام دهیم. یا مثلاً نکته دیگر اصرار برخی به نیاز کشور به سرمایه‌گذاری خارجی است. من با قاطعیت می‌گویم ما اکنون در کشور اصلا به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز نداریم. هرچه نیاز داریم در داخل کشور هست اما نیاز به همدلی مردم با مسئولان دارد. همچنین ایرانیان خارج از کشور هستند که ظرفیت‌های فراوانی دارند و باید آن را هم به کار بگیریم.

عضو مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به سوالی در رابطه با ردصلاحیت‌های صورت گرفته، بیان کرد: موضوع شوراهای شهر و روستا جریانی است که منافع برخی را در سراسر کشور تامین می‌کند. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری‌ها در سراسر کشور است که شوراها باید به آن نظارت کنند. در تهران هم این عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان است و این مسأله منافع در اینجا شدیدتر است. در انتخابات شورای پنجم متاسفانه مجلس دهم به میزان کافی دقت نکرد و علیرغم گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی آن شرایط پیش آمد که مشاهده شد، بسیاری دستگیر شدند و مشکلاتی به وجود آمد برای اعضای شورا در این دوره و همین‌طور اعضایی که در کار اجرا دخالت کردند.

وی ادامه داد: وظیفه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها که منتخب مجلس شورای اسلامی است، این است که از طریق ساختاری که دارد بر این انتخابات نظارت کند. این ساختار هم از شهرستان و استان آغاز می‌شود و بعد به هیات مرکزی می‌رسد. وقتی که ثبت‌نام‌ها انجام گرفت، تقریباً ۲۰ درصد از افرادی که ثبت‌نام کردند، ردصلاحیت شدند که این عدد زیادی بود، توقع من این بود که در شهرستان و استان با دقت صلاحیت‌ها بررسی شود که ما این اندازه تحت فشار قرار نگیریم، چراکه ما پنج نفر هستیم و ده روز زمان داریم. یعنی باید طوری عمل می‌شد که پرونده‌های محدودی به ما برسد. اما وقتی مواجه می‌شویم با هفت هزار پرونده، این نشان می‌دهد که یک جای کار نقصی اساسی وجود دارد.

میرسلیم افزود: از سوی دیگر در جریان رسیدگی به پرونده‌ها مواجه می‌شویم با مراجعه بزرگان که می‌گفتند مثلاً فلانی ردصلاحیت شده، اعتراض کرده و حق هم دارد و این موارد هم وجود داشت؛ مسأله دیگر این است که کار هیات نظارت بررسی و تصمیم‌گیری براساس مستندات پرونده است، ما نمی‌توانیم محکمه تشکیل دهیم که مثلاً یکی بگوید در موضوعی حق دارد و اشتباه شده و دیگری بگوید حق ندارد و ما قضاوت کنیم. ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم. اما همین پیگیری‌ها از سوی بزرگان برای هیات نظارت وقت‌گیر است، هرگونه مداخله و توصیه و سفارش را مزاحمت می‌دانم چه مستقیم باشد و چه بزرگانی که با واسطه دنبال می‌کردند.

میرسلیم در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص مسأله استعلام از دستگاه‌های نظارتی خارج از نهادهای چهارگانه مانند اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، اظهار کرد: در متن قانون در خصوص نهادهای مرجع، برای استعلام محدودیت وجود ندارد و عبارت «از قبیل...» آمده و تفسیر ما این بود که می‌توان از دستگاه‌های دیگر هم کمک گرفت.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا پیرامون مسأله کناره‌گیری سایر کاندیداهای اصولگرا به نفع یک کاندیدا، خاطرنشان کرد: بنا بر این بود که جریان اصولگرایی و انقلابی به صورت متحد و با یک کاندیدا حضور پیدا کند و برهمین اساس همه گروه‌ها از آقای رئیسی حمایت کردند. اکنون اگر نامزدی احساس می‌کند که نیاز است در صحنه بماند و تبلیغ و حرف‌های خود را به جامعه برساند، در این زمینه منعی ندارد و نگرانی هم وجود ندارد. کاندیداهای دیگر می‌توانند کناره‌گیری نکنند.

میرسلیم با اشاره به فعالیت کمیسیون اصل ۹۰ در پرونده‌های مختلف از جمله زمین خواری گفت: وظیفه این کمیسیون نظارت بر عملکرد قوا است و این کمیسیون حساسیت‌های خاصی را دارد. بر همین اساس اعضا و رییس کمیسیون را مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌کند و این به دلیل اعتبار این کمیسیون است.

وی با بیان اینکه این کمیسیون در بررسی پرونده‌های مختلف ورود کرده است، گفت: یکی از این پرونده‌ها محصولات تراریخته بود. همچنین در سند خودرو ،حدنگاری و بورس از جمله پرونده‌هایی است که کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی و پیگیری آن است و هر کدام از این پرونده‌ها زمان زیادی را می‌طلبد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش‌هایی که احساس می‌کنیم دچار مشکل است بررسی می‌کنیم، گفت: هدف این است که این موضوع شفاف سازی شود و به نظام ضربه نخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز