خبرگزاری کار ایران

جلیلی در آخرین مناظره انتخاباتی:

برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست/ برای تحریم بانکی، یازده طرح داریم/ برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری/ امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۵۵۱

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هم مسئله و هم راه‌حل مشخص است، گفت: دغدغه مردم این است چرا علیرغم مشخص بودن مسئله و پاسخ مشکلات حل نمی‌شوند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی خود با تبریک ولادت حضرت معصومه در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن دارید، اظهار داشت: سوالی که شما پرسیدید این بود که چه رویکردی نسبت به این مسائل داریم اینها موضوعاتی است که مطرح شد موضوعات درستی نیز هستند، اما درد مردم چیز دیگری است.

وی افزود: سوال مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شوند، در حال حاضر درباره این هفت مسئله‌ای که بیان شده، دوستان پاسخ‌هایی را بیان کردند من هم پاسخ‌هایی دارم، سوال این است که نه پاسخ‌ها و نه مسئله مثل کرونا نیست که هم مسئله و هم پاسخ ناشناخته باشد. سوال این است که موضوعاتی که مسئله و پاسخ شناخته شده دارند چرا حل نشده‌اند. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تورم گفت: امروز نرخ متوسط تورم کشورهای دنیا ۲/۵ درصد و در بیش از ۱۰۰ کشور زیر ۵ درصد است، این سوال مطرح می‌شود که چرا در ایران این مسئله حل نشده است؟ درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی و امکان ساخت مسکن داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ 

وی با بیان اینکه مردم میپرسند چرا راه‌حل ها پایدار نیست؛ تورم باران نیست که ببینیم یک سال می‌آید یا سال دیگر نمی‌آید. یک سال خوب است اما مجددا فنر تورم در می‌رود و دوباره گرانی به وجود می‌آید، گفت: مردم می‌گویند اگر دغدغه‌های ما بر روی این موضوعات است چرا دولت‌ها بر روی موضوعات دیگر و حواشی تمرکز می‌کنند؟ 

جلیلی تصریح کرد: اگر می‌خواهید مسائل را حل کنید، باید برنامه داشته باشید. اگر می‌خواهید یک قالی ایرانی هم ببافید، نیازمند یک نقشه جامع هستید تا رج به رج و گره به گره مطابق نقشه زده شود. رئیس‌جمهور کارش همین است، باید به کار وزارتخانه‌های مختلف اشراف داشته باشد. باید مسکن، نظام سلامت و اقتصاد را بشناسد. رئیس‌جمهور باید بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری کرده و موانع را پشت سر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه‌ی ظرفیت‌ها؛ حل یکی دو مسئله خیلی حداقلی است. او چهار سال وقت دارد؛ اگر منصف باشد نسبت به کم‌کاری خود معذرت‌خواهی میکند و اگر نباشد مثل آقایان میگوید دولت ما خیلی هم خوب بود و طلبکار هم می‌شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه ببیند چه موضوعی داغ است و آن را مطرح کند؟ ما می‌گوییم دولت با کارهای جدی، نتیجه‌مند و مبتنی بر برنامه‌ی کارشناسی و میدانی می‌تواند مشکلات را حل کند و الا بسیاری از برنامه‌ها مشترک است.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چیزی که برای اقتصاد کشور و حکمرانی خیلی مهم است ثبات در سیاست‌های اقتصادی و محیط اقتصادی کشور است، تاکید کرد: این بحث بسیار مهمی است که با تحریم نمی‌شود ادامه کار داد؛ مهم‌تر از خود تحریم بهانه تحریم است که به این بهانه خیلی از ناکارآمدی ها را می‌خواهند گردن تحریم بی‌اندازد.

وی ادامه داد: سوال من این است که کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید فهم صحیحی از مناسبات جهانی و ظرفیت‌های داخلی و پیوند این دو داشته باشد، اما افرادی که حداقل ترین فهم را از مناسبات جهانی ندارند، بر این مبنا می‌خو‌اهند برای مردم نسخه بپیچند. 

جلیلی با بیان اینکه دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند؛ چون بنایشان را گذاشتند بر اینکه همه‌ی سیاست خارجی یعنی مذاکره با سه چهار کشور. معذرت می‌خواهم، این نفهمیدن مسئله است، تاکید کرد: طرف مقابل با وقاحت می‌گوید اهرم تحریم را ادامه می‌دهیم و برخی از تحریم‌ها اصلا قابل مذاکره نیست؛ شما باید راه‌حل داشته باشید و اهرم تحریم را هم آفندی و هم پدافندی از دست دشمن خارج کنید نه اینکه بنشینید یک گوشه و بگویید نمی‌گذارند ما کار کنیم.

وی تاکید کرد: برای تحریم بانکی، یازده طرح داریم؛ بانک مرکزی بیاید گزارش بدهد کدام طرح را اجرا کرده است؟ شمایی که می‌گویید موفق بودیم در مذاکرات؛ تحریم را دو برابر کردید و دلار تا سی هزار تومان گران شد. این کارنامه شما در سیاست خارجی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را استفاده نکردید و همه‌ی آنها را بخاطر مذاکره با سه کشور نادیده گرفتید.

جلیلی درباره جلوگیری از بروکراسی طولانی و فاسد کشور اظهار داشت: روز اول انتخاب آقای روحانی با ایشان جلسه داشتم و گفتم اگر می‌خواهیم اهداف خود را دنبال کنیم راهش این است که ماشین دولت را راه بیندازید؛ این مشکلات که در ماشین دولت دارد شما را به مقصد نمی‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه نیست که ساختارها را تغییر دهیم بلکه باید ساز و کارها را فعال کنید، گفت: بستگی دارد که بخواهیم کشور را به شکل روزمره اداره کنیم یا اینکه می خواهید برای دستگاه‌های‌تان مأموریت تعریف کنید. باید به این نتیجه برسند که این ماشین خودش را به ما نمی‌رساند مگر اینکه بگویید تک‌تک دستگاه‌ها مجبورند این میزان شغل را ایجاد کنند اما اگر قرار نباشد به نتیجه برسند طبیعتاً کار خودش را می‌کند؛ نکته دوم این است که به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده امروز به ضرس قاطع می‌گویم امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان وجود دارد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه قاطعانه عرض می‌کنم که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد، گفت: بیانیه FATF می‌گوید اگر دو مورد باقی مانده را امضا هم کنید تازه باید تصمیم بگیریم که مرحله بعدی برای شما چیست. می‌گویند نمی‌توانیم پولمان را برگردانیم؛ الان ۱۲ میلیارد دلار روابط اقتصادی با عراق وجود دارد که ده میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی است. چرا بخش خصوصی می‌تواند اما دولت نمی‌تواند؟

وی با اشاره به دیدارش با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور اظهار داشت: می‌گفتند ما هیچ مشکلی نداریم اگر دولت بگذارد با کشورهای خارجی به خوبی رابطه خواهیم داشت. برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم؛ نباید هر روز برویم از سرمایه ملی هزینه کنیم و نتیجه نگیریم.

جلیلی با بیان اینکه کسی می‌تواند این مسائل را درست پیش ببرد که هم روابط بین‌الملل را بشناسد و هم توانایی کشور را، خاطرنشان داد: رئیس‌جمهور هم به مسائل جهانی باید وارد باشد و هم برای تعاملات اقتصادی ماموریت داشته باشد و الا با یک بهانه هم می‌توان کار نکرد. یک دستور رئیس‌جمهور وقتی به پایین می‌رسد، یک کارشناس در یک اداره می‌تواند مانع از اجرای آن شود؛ در شورایعالی امنیت ملی ده‌ها جلسه برای هماهنگی وزرا داشتیم و می‌دانیم مشکلات ساختار اداری چیست. هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور باشد؛ به هیچ بهانه‌ای نباید اجازه داد که کشور را معطل نگه دارند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر امروز صحبت از گرانی و مشکل مسکن و بیکاری می‌شود، نگاه ما به چهار سال آینده نگاه فرصت محور است و با اداره روزمره مسائل کشور حل نمی‌شود؛ جهش امروز برای کشور و استفاده حداکثری برای فرصت‌ها ممکن و یک ضرورت است. این ضرورت را باید فهم کرد و لازمه آن این است که قبلاً مطالعات آن راجع به نظام بانکداری، سلامت، مبانی تولید، اینکه ما نه تنها مشکل قطعی برق نداشته باشیم، بلکه صادرات برق داشته باشیم و اینکه روستاهای ما چگونه باید هر کدام یک سلول جهش کشور باشند و حداقل نه اینکه حداکثر به آنها خدمات رسانده شود، بررسی شده باشد. 

وی افزود: ۲۷ درصد جمعیت کشور امروز در روستاها هستند با یک نگاه حداکثری باید به‌آن توجه و نگاه کرد تا این زمینه‌ها را ایجاد کرد که کشور را جهش بدهند.

وی با تاکید بر اینکه اگر صحبت از جهش می‌کنیم، باید برای تک تک دستگاه‌ها در زمینه اشتغال و ارزآوری ماموریت تعریف کنیم، تصریح کرد: از روز ابتدای دولت باید این ماموریت‌ها آغاز شود؛ نه اینکه تازه بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم و برنامه‌ بریزیم. من می‌گویم باید برای چهل و نه دستگاه روستا برنامه تعریف کنیم و روستا سلول جهش کشور است؛ آقای همتی می‌گویند شما به روستائیان توهین می‌کنید؛ این توهین است؟

جلیلی بیان کرد: آقای همتی می‌فرمایند دویست کشور عضو FATF هستند؛ خود ما هم عضو هستیم، برنامه مشترک هم اجرا کردید و او نپذیرفته است؛ آقای همتی شما حتی نمی‌دانید ما همین الان عضو اف‌ای‌تی‌اف هستیم.چرا به جای FATF از داخل کشور طلب کارید؟

وی خطاب به همتی تصریح کرد: ما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را اجرا کردیم اکنون به جای اینکه از آنان مطالبه کنید که چه شد، از ملت طلب‌کارید؟

جلیلی در بخش پایانی و جمع‌بندی انتخابات با بیان اینکه صحبت از انتخاب رئیس‌جمهور برای ایران می‌کنیم، ایران با همه‌ی ظرفیت‌هایش به ما می‌گوید چهارسال آینده نیازمند جهش است و این جهش با یک جهاد بزرگ محقق می‌شود.

وی افزود: صحبت از رئیس‌جمهوری می‌کنیم که باید بداند رئیس همه جمهور است و همه مردم را باید در بر بگیرد و همه حقوق آنها را و نه بخشی از آن را محقق کند رئیسی که باید بداند در بدنه دستگاهی که در راس آن قرار می‌گیرد، چه خبر است. باید بتواند محیط داخلی منطقه‌ای و بین‌المللی را بفهمد تا به هر بهانه کار را تعطیل نکند.

وی با بیان اینکه نباید مسائل را تقلیل داد بلکه باید نگاهی حاکم شود که به دنبال جهش کشور است، گفت: باید رویکردها را از اینکه حل آب خوردن کشور را نیز به دیگران وابسته بدانیم، به رویکردی تبدیل کنیم که مستقل از جناح‌ها و بازی‌های سیاسی به دنبال پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد.

جلیلی با اشاره به سخنان امام علی(ع) تاکید کرد: خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه تلاشی برای فزونی ثروت؛ بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را آشکار سازیم و اصلاح را در سرزمین‌های تو برقرار سازیم تا بندگان ستم‌دیده تو ایمن گردند و حدود الهی برپا شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز در محضر خدا، امام و شهدا و در محضر شما مردم، صادقانه برنامه‌ای که در هشت سال نوشته‌ایم را به شما تقدیم می‌کنیم و برای تحقق آن نیازمند حضور تک تک شما در پای صندوق‌های رای هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز