خبرگزاری کار ایران

همتی در سومین مناظره انتخاباتی:

اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند/ این جمع ۵ نفره دو سال نگذاشتند FATF تصویب شود/ مردم را صغیر فرض نکنید این جا کره شمالی نیست/ مدت‌ها قبل از ریزش بورس به رییس‌جمهور و رهبری نامه نوشتم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۵۳۹

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه گرانی‌سازی می‌شود معنی ندارد. اصلا تورم عامل گرانی است. در اروپا مبارزه با گرانی وجود ندارد. چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ خودمان را به راه دیگری نزنیم آقای رییسی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در پاسخ به این سوال که راهکار شما درباره تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، بیکاری و مسکن چیست؟ گفت: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد حداقل ۵ درصد نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نه می‌شود اشتغال ایجاد کرد ما در ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی‌مان حداقل نیم درصد بیشتر نبوده است.

وی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری شیب منفی و نزولی داشته است و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنی ندارد. دوستان درباره روبناها صحبت می‌کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خود را دارد علم اقتصاد به ما می‌گوید محیط سرمایه‌گذاری باید امن باشد و برمبنای سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بین مردم عادلانه تقسیم کنیم.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه گرانی‌سازی می‌شود معنی ندارد. اصلا تورم عامل گرانی است. در اروپا مبارزه با گرانی وجود ندارد. چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ خودمان را به راه دیگری نزنیم آقای رییسی. تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را بر هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است. یک کشور در دنیا نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی با دنیا رشد داشته باشند.

همتی خاطرنشان کرد: تحریم خیلی مهم است برنامه‌های من در خصوص همین مواردی که در سوال بود تدوین شده است. من برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم برای اعاده رشد ۵ درصد و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲ درصد برنامه دارم اما در این مدت زمان کم فرصت نمی‌شود بیان کنم.

وی ادامه داد: همین که دوستان می‌گویند چرا از علت‌های دیگر صحبت نمی‌کنید، من می‌گویم بدون دنیا زندگی یعنی چه؟ اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید اگر هم بلد باشید نتیجه آن می‌شود رشد ۸ درصدی به رشد منفی و صفر تبدیل می‌شود. هزینه آن را مردم می‌دهند. بگویید به مردم که یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم و پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند پول شان را از AFC بگیرند.

همتی ادامه داد: سالانه ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌کنیم. جناب آقای رییسی به عنوان سرگروه این ۵ نفر بفرمایید اگر قدرت در دست تندروها بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من می‌گویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتر اتفاق خواهد افتاد. برجام راه‌حلی بود که آقای ظریف با حمایت مقام معظم رهبری ایجاد کرد اما شما مردم بگویید و مردم حق دارند بدانند که چرا برجام هیچ نفعی نداشت؟ اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند.

همتی خاطرنشان کرد: ۳۵۰ هزار میلیارد ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است و ما نباید از کنار این به راحتی بگذریم. فکر می‌کنید همین‌طوری به راحتی اقتصاد کشور با مشکل مواجه شده است. این مشکلات چرا ایجاد شده به این دلیل که دولت کسری بودجه پیدا کرده است. چرا دولت کسری بودجه پیدا کرده است؟ به این دلیل سالی ۵۰ میلیارد دلار درآمد کشور به دلیل تحریم کم شده است. چرا ما باید بگوییم این‌ها نیست خواهش می‌کنم به این موارد توجه کنید این کاسبان تحریم اجازه نمی‌دهند سرمایه ‌خارجی در کشور وارد شود. ترامپ و مخالفان تحریم باهم زدند زیر مذاکره برجام.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مطمئنم که حتما یک دولت عاقل و با پشتوانه حمایت رهبری تحریم‌ها را بردارد. من فکر می‌کنم شما نمی‌خواهید اصلا سرمایه وارد کشور شود نمی‌خواهید برای جوانان شغل ایجاد شود. مردم می‌خواهند اما فکر کنم کسانی که در ستاد شما هستند آقای رییسی و شبانه روز فعالیت می‌کنند، این‌ها مخالف برجام هستند، مخالف FATf هستند این جمع پنج نفره دو سال نگذاشتند FATF تصویب شود و گفتند روابط با کشورهای خارجی لازم نیست. معلوم است که وضع کشور این می‌شود ونرخ ارز بالا می‌رود. برای گران‌سازی کالاها من هم اقتصاد خوانده‌ام برنامه‌دارم و برای حتی کشورهای همسایه که حاج قاسم عزیز توانست امنیت آنها را تامین کند برنامه گسترش روابط خارجی دارم.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی من عربستان و امارات دشمن نیست. خودروساز باید پیشرفت کند اما باید بتواند با خودروساز خارجی رقابت کند و این طور نیست که پراید را به قیمت فورد بفروشد. خاک ریزهای این جنگ تحریمی در خانه مردم است. روزانه چند نفر به خاطر نبود داروهای خاص جان خود را از دست می‌دهد؟ آقای رییسی شما و همه دوستان‌تان که با FATF  مخالفت کردید گل به خودی زدید و با تندروی در زمین ترامپ بازی کردید. من خواهش می‌کنم توجه کنید تعامل با خارج و دفاع از منافع ملی اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

وی خطاب به جلیلی گفت: جناب جلیلی شما یک دهه کشور را با یک بیانیه خوانی در مذاکرات معطل کردید از آن موقع تا حالا ۸۰ درصد جی دی پی کشور عقب مانده است. من فکر می‌ کنم شما از مسائل بین‌المللی مطلع نیستید شما می‌گویید بدون توجه به آنها کارها را انجام دهیم . بهترین دوستان ما چین و عراق هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند ما چه چیزی را خودمان باید حل کنیم؟ چین و عراق پول‌های ما را نمی‌دهند و می‌گویند تا مذاکرات به نتیجه نرسد پول را نمی‌دهیم و با شما ارتباط برقرار نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: شما می‌گوید با افتخار می‌توانیم تحریم را دور بزنیم بله این بیکاری و این وضعیت معیشت مردم نتیجه کارهای شما است. دنیا بدون مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند. آن ۲۰ درصد اضافی هم که هزینه می‌کنیم برای همین است.

وی خطاب به زاکانی گفت: آقای زاکانی به عنوان پلیس بد می‌خواهند پوششی چند جمله را بگوید که من هم گفته ام پاسخ ایشان را نمی‌دهم.

همتی درباره بورس گفت: مدام می‌گویند شما نماینده دولت هستید اما این دولت من را از کار برکنار کرده. دوستان برای رد گم کنی از نقش بانک مرکزی در بورس می‌گویند. هم وزیر اقتصاد و هم رقبا در جامعه در این مدت بی اخلاقی کرده‌اند تاکنون نیز نگفته‌ام اما من مدت‌ها قبل از ریزش بورس به رییس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشتم و هشدار دادم که مردم را به بورس دعوت نکنید. این نامه الان پیش من است.

وی ادامه داد: ایشان فرموده‌اند جناب آقای رییس‌جمهور این هشدار رییس کل مهم است کسان دیگری هم شبیه به آن را مطرح کرده‌اند. مقتضی است فکر جدی در این خصوص شود. بعد از آن چه شد همه دوباره مردم را به بورس دعوت کردند. وزیر اقتصاد گفتند مشکلی نیست حبابی وجود ندارد.

وی ادامه داد: چند هزار میلیارد در بورس سود بردند. این افراد چه کسانی هستند؟ در طول یکسال سه بار رییس بورس را تغییر دادید، مقررات را بالا و پایین کردند. دخالت افراد سیاسی نائب رییس در بورس وجود داشت. آن موقع مجلس دخالت کرد و بعد گفت سه روزه حل می‌کنم چرا حل نمی‌کند مشکل بورس به بانک مرکزی ربطی ندارد.

همتی تصریح کرد: مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد بالا و پایین رفتن بورس هم به دلیل تعلل وزارت اقتصاد در فروش اوراق بود.

وی درباره ۱۱ نفری که منابع بانکی را گرفته‌اند، گفت: این ۱۱ نفر که منابع بانک‌ها را بردند در ده سال گذشته منابع را گرفتند. من محکم ایستادم و ۲۵ هزار میلیارد از این ۹۰ هزار میلیارد را کم کردم لیست ۱۱ نفر را به آقای رییسی می‌دهم اگر صلاح دانستند به مردم اعلام کنند.

همتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش‌های خانواده است، سیاست اصولی نظام بهره‌گیری از ظرفیت عظیم زنان در حل مشکلات کشور است در عین توجه به ارزش های خانواده است جنابعالی چگونه می‌خواهید این شرایط را ایجاد کنید؟ گفت: بحث زنان و فعالیت‌هایشان بسیار مهم است. در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند. واقعیت این است که آن حدی که باید شان و جایگاه آنان باشد در جامعه ما به آن توجه نمی‌شود خیلی از این زنان تحصیلکرده هستند. خیلی از این زنان نیاز به کار دارند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اول باید امنیت اجتماعی لازم را برای حضور زنان دولت فراهم کنیم و فرصت برابر به آنها بدهیم تا در اجتماع مشارکت داشته باشند چه فعالیت اجتماعی داشته باشند چه شغل داشته باشند و چه فعالیت ورزشی انجام دهند. مشکل ما در این زمینه این است که تعداد اشتغال یا فرصت شغلی ایجاد شده فرصت شغلی برابری نیست، یعنی ۳۰ درصد هم نیست یکی از سیاست‌های من این است که این کار را انجام دهم.

همتی ادامه داد: زنان کارآفرین نیز مشکلات بسیاری دارند و ما تلاش می‌کنیم این مشکلات را برطرف کنیم. همچنین زنان سرپرست خانوار مشکل دارند بخشی از این زنان از دهک سه هستند و در این طرحی که دارم به این سه دهک پایین به هر خانوار یک میلیون تومان می‌دهم اما این مبلغ را از طریق هدفمند یارانه نه چاپ پول که به بودجه دولت اضافه شود، می‌دهم برنامه وسیعی را برای زنان دارم.

وی ادامه داد: زنان خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور باشند.

همتی با بیان اینکه جناب با آقای رییسی دو سال است که تبلیغ می‌کنند، گفت:  حضرتعالی حرف رمزی گفتید اینترنت امن می‌آورید، مردم شما می‌دانید اینترنت امن یعنی چه؟ به نظر می‌آیداینیستا گرام بسته شود شما به جای اینستاگرام برای هر نوع کسب و کاری باید به دنبال مجوز از آقایان باشید وچند میلیون شغل از بین برود. تعارف را کنار گذاشته‌اند و می‌گویند اینترنت را طبقه‌بندی کنیم یعنی چه اینترنت را طبقه‌بندی کنید  یعنی جیره‌بندی کنید؟

وی ادامه داد: مردم را صغیر فرض نکنید این جا کره شمالی نیست. می‌دانید چرا هر روز آقای جهرمی این وزیر شجاع ما را به دادگاه احضار می‌کنند؟ چرا نماینده شما در شورای فیلترینگ رای به بسته شدن اینستاگرام داده‌اند. طبری می‌گوید ویلاها را در لواسان دوستانش به او داده‌اند اما الان دوستان کجا هستند؟ آقای رییسی چرا این افراد هنوز آزاد هستند.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رییسی آیا فکر می‌کنید مردم نمی‌دانند سوابق شما چیست؟ در کمیسیون انتصابات به انتصاب قضات زن ترتیب اثری داده نشده است. نسبت  شما با افکار آقای علم‌الهدی چیست دقیق بفرمایید مخالف افکار آقای علم‌الهدی در حوزه زنان هستید یا خیر؟ الان زنان در دادگاه‌‌ها چقدر زیر فشار هستند؟ شما حتی در مناظره قبل نگفتید موافق گشت ارشاد هستید یا خیر؟ همین الان بگویید موافق هستید یا مخالف.

همتی با بیان اینکه در این مناظرات جای روستاییان خالی است، گفت: البته وقتی مشاور آقای رییسی برای ایشان شهر به شهر تبلیغ می‌کند و آقای جلیلی ترک موتور او می‌نشیند به روستاییان عزیز توهین می‌کند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم نگاه آقای رییسی به روستاییان مانند نگاه‌شان به کارمندان است. انگار روستایی یا کارمندان واژه تحقیر آمیز است مردم عزیز اجازه ندهید این نگاه ارباب و رعیتی در ایران حاکم شود. ملت ما انقلاب کرد که این نگاه‌ها نباشد.

وی ادامه داد: از شما گندمتان را خوب نمی‌خرند چراکه این تیم که در مجلس هستند پول آن را به رایگان دادند به رانت‌خواران برای قیر. من برنامه جامعی برای روستا و اقتصاد روستا دارم. تضمین می‌کنم گندم شما را به نرخ روز می‌خرم نه به نرخ تحمیلی که معمولا رایج است. انبارهای گسترده برای نگهداری محصولات کشاورزی راه می‌اندازم تا مجبور نشوید محصولات‌تان را به زیر قیمت بفروشید.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: جناب آقای رییسی گفتند بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ سود را پایین بیاورد من با ابزار قوه قضاییه می‌توانم اما باید پرسید چرا تاکنون پایین نیاورده‌اید. آقای رییسی اقتصاد مانند دادگاه و زندان نیست.پیرزن و پیرمرد بازنشسته که پولشان را در بانک گذاشته‌اند و سود آن را می‌گیرند و زندگی‌شان را می‌چرخانند چگونه باید زندگی کنند. فکر می‌کنم در باره این مسائل باید فکر اساسی کرد. ریشه تورم را باید خشکاند اینگونه کشور و اقتصاد را مانند زندان نمی‌توان اداره کرد کشور پیچیدگی بسیار دارد.

وی خطاب به قاضی‌زاده هاشمی گفت: ایشان گفتند رییس ستادم خانم است خانمی که در ستاد شما است همین شخصی نیست که گفت بیل گیتس با واکسن می‌خواهد ۱۵ درصد جمعیت جهان را از بین ببرد. من از بهترین متخصصان کشور و تجربه‌‌های موفق جهان برای اداره و حل مسئله کرونا استفاده می‌کنم. واکسیناسیون کرونا را تا پایان سال در سراسر کشور انجام می‌دهم همچنین ساماهنه شفاف کرونا را در ماه اول آغاز دولت راه‌اندازی خواهم کرد.

همتی در بخش پایانی سومین مناظره گفت: ۶ ماه تمام براندازان خارجی و تندروهای داخلی من را تخریب کردند. برخی مشکلات اقتصادی را گردن من انداختند. من چیزی نگفتم همه آقایان حاضر در این جلسه می‌دانند که من با دست تقریبا خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیدم اما به روی خودشان نمی‌آورند. من می‌دانستم اگر وارد صحنه انتخابات شوم تخریب‌ها صد برابر خواهد شد. اما با خود گفتم ممکن است هیچ وقت نتوانم خودم را ببخشم لذا دو ساعت مانده به پایان ثبت‌نام در صحنه حاضر شدم.

وی با اشاره به روحانی گفت: آقای روحانی در دوران تعامل رییس جمهور خوبی بود اما هیچ کسی نمی‌دانست در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد هیچ کسی ترامپ و کارهایش را پیش بینی نمی‌کرد روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی آنطور که باید عمل کند تیم ناهماهنگ اقتصادی، اعتماد به آدم‌هایی که خیر ایشان را نمی‌خواستند در کنار همین گروه از آقایانی که در این جا نشسته‌اند سنگ‌‌اندازی کردند. باید قبول کنیم وقتی مردم خشمگین هستند رییس جمهور نباید بخندد و بگوید من هم جمعه متوجه شدم.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم سه سال است که آقایان تخم یاس و ناامیدی در جامعه می‌کارند. به شما القا می‌کنند که رای شما هیچ تاثیری ندارد دشمن خارجی و تندروهای داخلی از رییس جمهور می‌ترسند چرا که بازی‌شان برهم می‌خورد. با جوانان ما چه کار کرده‌اند که از دوازده سال پیش تاکنون که می‌گفتند رای من کو شد رای بی رای. ما در انتخابات‌مان اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود، که وقتی زمین خوردیم دوباره بلند نشویم بیایید دوباره باهم یار دبستانی را بخوانیم.

وی ادامه داد: قول می‌دهم کشور را از این پیچ خطرناک رد کنم، قول می‌دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم. نمی‌گذارم کسی بخاطر معیشت شرمنده خانواده‌اش شود این کاری است که من بلدم.

همتی تاکید کرد: از تاجزاده و جنیدی تا صفایی فراهانی، از فردوسی‌پور تا علی دایی تا آذری جهرمی از طیب‌نیا و پزشکیان تا فرجی‌دانا و کرباسچی از مسجد جامعی و ظفرقندی تا محمد جواد ظریف همه می‌توانند در کنار من باشند من هیچ ترسی ندارم نه برادرانم فاسدند، نه همسرم نه پسرم و نه دخترانم من به هیچ کسی باج نداده و نخواهم داد به من اعتماد کنید روز رای گیری بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد قدرت خودتان را به همه کسانی که نمی‌خواهند خوشحالی شما را ببیند نشان دهید به همه کسانی که می‌گویند اگر اینجا مشکل دارید جمع کنید بروید. این جا ایران ماست و ما می‌مانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز