خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی در نخستین مناظره انتخاباتی:

مسئولان ما به جای حفاظت از ارزش پول ملی مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند/ با ایجاد دو قطبی کاذب می‌خواهند بی‌برنامگی خود را بپوشانند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۸۷۲

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئولین ما به جای حفاظت از ارزش پول ملی مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند. پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد و مسئولینی هم که به طور مستفیم وظیفه پاسخگویی دارند وظیفه را به گردن دیگری می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین مناظره انتخاباتی که با موضوع «اقتصاد» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص تقویت ارزش پول ملی و ضررهای هنگفت به پشتوانه اقتصادی کشور، گفت: در چند سطح می‌توان بحث کرد وقتی از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم روی دیگر سکه کنترل تورم است البته مساله بعدی ما بحث حکمرانی ریال است.

وی افزود: مسئولین ما به جای حفاظت از ارزش پول ملی مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند. پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد و مسئولینی هم که به طور مستفیم وظیفه پاسخگویی دارند وظیفه را به گردن دیگری می‌اندازند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما بسته مفصلی در دولت سلام تعریف کرده‌ایم که در ۵۱ برنامه مستقیما به مساله حفظ ارزش پول ملی می‌پردازد. بخش عمده‌ای از کسری بودجه کشور با خلق تورم در حال تامین است که مالیات دائمی از سوی مردم پابرهنه به سمت دولت و طبقه مرفه است که در ۴۰ سال گذشته مرتبا ادامه داشته است. وقتی داریم از مساله تورم صحبت می‌کنیم باید در خصوص کنترل قیمت‌ها صحبت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم مناظره و در نقد سخنان سایر نامزدها گفت: در زمانی که دیگر آقایان در حال صحبت بودند من فکر می‌کردم مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند انتظار شنیدن چه سخنانی دارند احتمالا به دلیل مشکلات مالی و آینده فرزندانشان می‌خواهند برنامه‌های اقتصادی را بشنوند؛ 

وی افزود: اینکه بحث از مناظره اقتصادی انحراف پیدا میکند به این معنی است که آقایان برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند و با ایجاد دو قطبی کاذب می‌خواهند بی‌برنامگی خود را بپوشانند. من دو سالی است که با جوانان نشسته‌ام و تحت عنوان دولت سلام برنامه نوشته‌ایم و می‌توانم پاسخ همه سوالات را بدهم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مساله ما مدیریت است اما مهم‌تر از مدیریت ساختارهای استضعاف‌گری است. من چند عدد می‌گویم در ۸ سال گذشته نقدینگی به ازای سرانه ۴۰۰ میلیون است. الان بزرگترین رانت داده شده در کشور وام بانکی است برای اینکه معمولا نرخ تسهیلات کمتر از نرخ تورم است. در همین ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به یه دهک جامعه داده شده است. ۷۰ درصد وام به تهران و ۲۰ درصد به ۲۵ استان داده شده است. این چنین است که مشکلات خوزستان و بشاگرد پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: باید این منابع در ترکیه تبدیل به آپارتمان شود؟ حالا یا این ساختار را حفظ کنید و مدیریت عوض شود اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید به سمت اصلاحات ساختاری عمیق برویم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم و در تشریح برنامه اقتصادی خود برای اداره کشور گفت: در ۴ دقیقه نمی‌شود برنامه اداره کشور را گفت؛ سیستم اداره کشور ما فرسوده است و در زمان انقلاب امام یک سری نهاد انقلابی ایجاد کرد اما برخی ساختارها با انقلاب تغییر نکرد. الان زانوی دولت بر گردن مردم است. دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند. ما معتقدیم باید یک دگردیسی اتفاق بیفتد و این را گام بندی کردیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی ما بحث تورم و گرانی است. طراحی کردیم طی چهارسال تورم ۱ رقمی شود. طراحی کردیم مساله اشتغال و مسکن جوانان حل شود. وزارت خانواده طراحی کرده‌ایم و ۵۰۰ میلیون تومان به جوانان برای ازدواج و اشتغال و جهیزیه خواهیم داد. ما ۷ میلیون نفر داریم که یا شغل ندارند یا شغل کاذب دارند.

وی افزود: مساله بعدی حل و فصل مساله بورس است که قسمت مزمن آن در مجلس در حال حل است و باقی را با سه دستور العمل به سمت بهبود خواهیم برد. بطور کلی بر روی هزینه خانوار ایستادهایم و این خوراک را در بستههای ۳۰۰ هزار تومانی طراحی کرده‌ایم و بر روی هزینه مسکن  بهداشت و درمان و حمل و نقل ایستاده‌ایم که برای همه این‌ها برنامه داریم.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال خود در خصوص مدیریت واردات بی‌رویه به کشور که مانع تولید داخلی است، گفت: ما الان متاسفانه شاهد مافیای در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت ارز و مجوز در حال تهدید تولید هستند. یک دولت مسئول باید هدفش این باشد که از تولید و اشتغال داخلی حمایت کند. به طور عملی راه‌های مختلفی به وجود آمده که واردات تولید را تهدید می‌کند که یک بخش قاچاق از مبادی رسمی یعنی مناطق آزاد است و همچنین با اعطای ارز راه واردات را باز می‌گذاریم. دولت مسئول نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از واردات محدود باید برای کنترل قیمت استفاده کند و نباید بگذارد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود. ما به طور مجزا بخش‌های مختلف را آزاد گذاشته‌ایم که واردات داشته باشند باید مدیریت را برای مدیران بگذاریم تا توسط اختیاراتی که تفویض شده به دولت مرکزی پاسخ دهند.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم نخستین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص بیکاری و مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی، گفت: من وقتی می‌گویم ساختارها استضعاف‌گر هستند، بین دهک‌های اقتصادی و مناطق مختلف نتیجه‌اش مهاجرت روستائیان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است. ۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها برای ما اصلاحات ارزی را طراحی کردند و نظام برنامه‌ریزی‌ای را طراحی کردند و درآمدهای نفتی در شهرها افزایش پیدا کرد؛ درآمد و شغل افزایش پیدا کرد و ما یکی از سریع‌ترین جابجایی جمعیت در جهان را داریم.

وی افزود: الان ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد جمعیت ما روستایی شده است که نتیجه بازتولید نابرابر منابع است. الان در کشورهای دنیا بالاترین مالیات بر تولید را داریم و دهک اول بشترین دریافتی را دارد. الان جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستا ندارند چرا که رفاه شهر در روستا نیست. ما باید شیب‌بندی منابع را به شکلی انجام دهیم که سرمایه‌ها به روستاها بروند. ما باید طوری عمل کنیم که هر شهرستان، خودش یک مرکز باشد. ما نظام سودده را برای این موضوع طراحی کرده‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی نخستین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: من جوانترین نامزد انتخابات هستم و جوان‌ها آرمان‌گرا هستند و دوست دارند تحولات عمیقی اتفاق بیفتد. مردم از ما می‌پرسند که چرا هر انتخاباتی می‌گذرد مشکلات تکرار می‌شود؟ مشکل گرانی، مشکل بیکاری، مشکل معیشت مردم، مشکل مرغ و تخم مرغ چرا حل نمی‌شود؟

وی افزود: حقیقتا ما با جمعی از دوستانمان سه سالی است مخصوصا بعد از بیانیه گام دوم به این جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد و این مشکلات قدیمی است؛ من یک پزشک و یک جراح هستم؛ ما یک بیماری مزمن را با مسکن درمان نمی‌کنیم. وقتی ما ۵۰ سال تورم داریم، وقتی نرخ بیکاری بالا داریم؛ وقتی برنامه‌ریزی ما آثار موقت دارد به ما می‌گوید که باید برویم کارهای اساسی تری انجام دهیم؛ بله برای موضوعات اضطراری باید حتما دستور العمل داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما در مجموعه کتاب‌های دولت سلام حتی این را اراده کرده‌ایم که در دولت اعتماد ۱۹ برنامه دقیق را ذکر کرده‌ایم. حتی پروژه‌های این برنامه را هم که ۲۱۳ تا است را ذکر کردیم. ما نیاز داریم رویکردها را تغییر دهیم؛ ما باید نگاه‌ها را به مردم تغییر دهیم. دولت سلام آمده است که حاکمیت مردم را تعمیق دهد. آمده است مردم سالاری را نهادینه کند. قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است. دولت باید به مردم پاسخگو باشد و مردم بتوانند در مواقع خطا با آن برخورد کنند.

وی تاکید کرد: وقتی به سراغ سربازی می‌رویم می‌گوییم این خلاف مسیر استارتاپ‌ها است. وقتی سراغ مدیریت غلط کرونا می‌رویم به دلیل این است که چندپارچگی در مدیریت دولت باعث این مشکلات شده است. امروز می‌بینید که مردم گرفتار هستند. ما باید مسائل ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز