خبرگزاری کار ایران

زاکانی دربرنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری:

در دولت اقدام و اصلاح ظرف یکسال امکانات را فراهم می‌کنیم تا مجوزهای ساخت و ساز صادر شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۷۳۲

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:ما مالیات بر خانه‌های اعمال می‌کنیم و در دولت اقدام و اصلاح ظرف یکسال امکان می‌دهیم مجوزهای ساخت و ساز صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نوسانات بازار ارز گفت: به نظرم مهم‌ترین کاری که ناظر به بازار ارز می‌افتد این است که کارشناسی انجام دهیم. 

وی ادامه داد: هنگامی که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی بسته شد در هیات دولت روحانی تاکید بر ۳ هزار ۸۰۰ تومان بود و آقای صیف ۴و هزار ۸۰۰ تومان نظرش بود و میانگین ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفتند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: شرایط قابل پیش بینی است و ما مانند سایر کشورها می‌توانستیم با ارز قابل تبدیل خودمان کارها را انجام دهیم اما نکردیم این تصمیمات سیاست‌زده و بدون دقت است.

وی افزود: دولت اساساً برای داشته‌های خودش ارز قائل نشد و در سال ۹۸ آن ارزی که باید به دست مردم نرسید و دست دلال‌ها رسید. فاجعه آنجاست که دولت توجه به بازار و نداشت. 

زاکانی بیان کرد: مشکل کشور تعارض منافع، خودباختگی و لختگی است و همین امر باعث شده است ریشه امنیت و سرمایه‌گذاری زده شود.

وی افزود: بخشی از بازار دنبال خرید ارز است که سرمایه‌اش آب نشود چرا که از سال ۹۸ ، ۳۵ درصد سرمایه ملی آب شده است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت و بانک مرکزی همه باهم هستند. نوع نگاه غلط به ازر باعث می‌شود مردم نگاهی دیگر به بازار سرمایه داشته باشد.

وی درباره اینکه با ازر ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موافق است یا خیر گفت: این ارز رانت است و نتیجه‌اش این است که دست دلال‌ها باز شود من حذفش می‌کنم و سر سفره مردم می‌آورم. 

زاکانی گفت: بازار ارز دستوری نیست، کارشناس علم اقتصاد مانند مواجهه با یک موجود زنده تصمیمش را در کل پیکر آن می‌بیند.

وی درباره ساخت مسکن و گرانی آن در کشور گفت: اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم وضع مسکن آنقدر خراب است که وزیر سابق مسکن می‌گوید یک مسکن نساخته است. 

زاکانی بیان کرد: سالانه مردم ۳۰۰ و ۵۰ هزار مسکن می‌سازند و در کنار آن ما ۲/۶ خانه خالی داریم و اگر امروز در تهران یک نفر بخواهد خانه خریداری کند، باید ۵۸ درصد حقوقش را بدهد و در شهرستان ۲۸ درصد حقوقش را بگذارد اما مردم عمر نوح ندارند‌.

وی افزود: ما مالیات بر خانه‌های اعمال می‌کنیم و در دولت اقدام و اصلاح ظرف یکسال امکان می‌دهیم مجوزهای ساخت و ساز صادر شود. 

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما ۱۲۰ هزار بافت فرسوده داریم و در ۹ پیشرانی که در دولت تعریف کرده‌ام یکی از آن‌ها مسکن است که خواهیم ساخت. 

وی تاکید کرد: برای زوج‌های جوان و کسانی که مشکل دارند مسکن استیجاری ارزان قیمت می‌سازیم و اگر ما دید صنعتی‌سازی نداشته باشیم همان سالی ۳۰۰ هزار مسکن را خواهیم داشت. عمده منابع این کار باید یک بازآفرینی در دادن محل هدفمندی یارانه‌ها داشته باشیم و تسهیلات بانکی را به این سمت سوق دهیم

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کالاهای اساسی و معیشت مردم به ویژه دهک‌های کم‌درآمد اظهار داشت: این مسئله دو جهت دارد، یعنی یکی اینکه بتوانیم اقشار ضعیف را در اقتصاد شریک کنیم؛ به طور مثال برای این موضوع طرحی تنظیم شده به اسم اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهایی که بدون خودرو هستند. میزان عددی که ما امروز در کشور خودرو داریم حدود ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد است؛ اشخاص حقیقی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و افرادی که از دو خودرو بالاتر دارند حدود ۶ درصد هستند، جای اینکه قیمت بنزین تغییر کند یعنی همان ۳ هزار تومان و ۱۵۰۰ تومان بماند اما به خانوارهایی که خودرو را ندارند، ۱۵ لیتر به بنزین اختصاص دهیم.

وی افزود: افراد می‌توانند آن را به دولت واگذار کنند و دولت آن را صادر کند و این چهل میلیون نفر که بنزین را دریافت می‌کنند می‌توانند خودشان آن را در بازار به راحتی آب خوردن بفروشند. خاصیت این کار این است که مردم را در دایره انرژی، نوع مصرف و قیمت‌ها شریک می‌کند که خودشان قیمت‌گذاری کنند. این طرح فقط برای بنزین است و از اول مهر قابل اجرا است منبعی هم که لازم دارد برای یک سال ۹۳ هزار میلیارد است که دو هزار میلیارد آن از همان ۶ درصد گرفته می‌شود چون بنزین را بیشتر مصرف می‌کنند؛ همچنین  از قانون تقسیم ۷ هزار میلیارد تومان به دست می‌آید.

زاکانی با بیان اینکه همین کیک موجود اقتصاد را می‌توان تقسیم کرد، بیان داشت:  نکته دوم دادن «بن کالا» بن کالا است، آن هم نه به شکل کوپن بلکه می‌توان مبتنی بر کارت هوشمند افراد آن را شارژ کرد. اینگونه افراد را از زنجیره تولید دلالی حذف می‌کنیم و آنها می‌توانند به حال خودشان از هر مغازه‌ای که خواستند کالا دریافت کنند و ماه به ماه کارت شارژ شود که یارانه نقدی با دقتی که می‌توان نسبت به موضوع مالیات داشت پرداخت شود؛ چهار میلیون و نیم خط فقر است و ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر هستند که کمتر از ۴ میلیون و نیم درآمد دارند؛ در حالی که همین الان بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد و همچنین مبلغ معوقات مالیاتی ۳۷۰ هزار میلیارد تومان است. ما می‌توانیم کارت افرادی را که ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارند شارژ کنیم. 

وی تصریح کرد: برای کسانی که جویای اشتغال هستند و دولت به آنها آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد و توانمندسازی می‌کند؛ ما مکلف هستیم که برای آنها شغلی در نظر بگیریم. امکانی را برای افراد بگذاریم که با آبرو زندگی کنند که بخش زیادی از آن از راه درآمد‌ فرارهای مالیاتی است.

این نماینده مجلس درباره خصوصی‌سازی اظهار داشت: ما در سه دهه هفتاد هشتاد و نود و در در سه مقطع خصوصی سازی کردیم که همه آن با مسئله همراه بود؛ وقتی خصوصی‌سازی انجام می‌شود باید اهداف عمده را مد نظر قرار می‌دهیم که عمده‌ترین آن  سبک سازی دولت با واگذاری است اما ما همیشه از سر گشاد شیپور می‌زنیم و دولت‌ها خصوصی سازی را برای هزینه خودش انجام داد. 

وی ادامه داد:‌ در دهه هفتاد، هشتاد و نود متاسفانه خصوصی سازی با تعارض منافع و مفسده همراه بود و همین امکان و شرایط باعث شد به درستی انجام نشود. همین الان امکانات بیش از چند صد هزار میلیارد تومان واگذار شده که باید استیفا شود و حقوق ملت بازگردد.

زاکانی با اشاره به بند ۴۲ قانون اساسی و قانون مصوب امروز در قوه قضاییه،‌گفت:‌این اجازه وجود دارد که آنها را باز گردانیم؛ آنهایی که غیر قانونی هستند را بررسی مجدد می‌کنیم و باز می‌گردانیم. بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه نفر رسیده است در حالی که حقوق‌بگیران کشور ما از بازنشستگان تا کارمندان حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌گیرند؛ این عرصه را با مقررات، شفافیت و نفی تعارض منافع و ایجاد کارایی و کارآمدی می‌توان انجام داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز