خبرگزاری کار ایران

رئیسی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

سهم خانواده‌های بدون خودرو از یارانه سوخت باید پرداخت شود/چرا عدالت مالیاتی اجرایی نشد؟/اشتغال در اولویت برنامه‌های دولت ما خواهد بود/ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد جیب دلالان شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۲۵۸

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید از میان ایده‌های مختلف راهی را در پیش بگیریم که سهم آن بخش از مردم که خودرو ندارند و از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند هم پرداخت و رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخاباتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری طی سخنانی در خصوص یارانه نقدی و پرداخت آن به مردم، گفت: یارانه براساس قانون باید پرداخت و ما هم تصمیم مان این است که پرداخت شود؛ منتها باید عالانه پرداخت شود، ما یک یارانه پنهان و یک یارانه آشکار داریم. در کشور خانواده هایی داریم که خودرو ندارند و برخی بیش از دو یا چند خودرو دارند، در چنین شرایطی اگر یارانه سوخت را حساب کنیم این ناعدالانه است، یکی از محورهای مهمی که داریم اجرای عدالت در عمل است.

وی افزود: نکته دیگر این است که درصدی از این صندوقی که به عنوان خزانه دوم دولت است، این باید مطابق قانون هدفمند کردن یارانه ها ۳۵درصد در اختیار ارتقا تولید باشد؛ آنچه ما اطلاع داریم این بخش حمایت از تولید پرداخت نمی شود، حتما بنای ما این است که ۳۵ درصد قانونی را در اختیار تولید قرار دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان داشت: نکته دیگر یک دخل و خرجی در این حساب وجود دارد این باید شفاف شود، یعنی خیلی شفاف و روشن پیش روی مردم باشد ما به شفاف سازی عقیده داریم و بر این باوریم که دولت باید در ویترین قرار گیرد. این اتفاق می‌تواند هم از تخلفات احتمالی جلوگیری کند، هم اعتماد مردم را نسبت به دولت و دولتمردان افزایش دهد.

وی افزود: مثلا یک عددی را برای قیمت واقعی سوخت حساب می‌کنند، بعد میزان یارانه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد هم باشد روشن شود و بعد سازوکار در اختیار مردم قرار گرفتن این یارانه باید روشن شود. چراکه بخشی از جامعه از آن هیچ استفاده‌ای ندارند. در این رابطه سه چهار طرح و ایده مطرح است یک طرح را دانشگاه شریف کار کرده است، یک طرح را در مجلس مطرح کرده بودند؛ ما باید راهی را این میان این ایده ها در پیش بگیریم که سهم آن بخش از مردم که خودرو ندارند و از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند هم پرداخت و رعایت شود.

رئیسی درخصوص اصلاح ساختار مالیاتی کشور بیان داشت: چرا در جهت شفاف سازی و اجرای عدالت که اجرای عدالت در مالیات خیلی مهم است، عمل نشد؟ برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است که همه داده ها به این سامانه داده شود، روند کار اقتصادی روشن شود، فعالیت ها شفاف شود و این سامانه هوشمند بتواند عمل کند و یک عدالت مالیاتی اجرایی شود؛ تا وقتی ما به این عمل نکنیم شاهد تداوم وضع کنونی خواهیم بود.

وی ادامه داد: درباره فرار مالیاتی از ۷۰هزار میلیارد تا سه برابر آن عددهای مختلفی مطرح می‌شود، من اینجا نمی‌خواهم به اعداد مختلف بپردازم اما حداقل می‌توان گفت به اندازه مالیات دریافتی، ما فرار مالیاتی داریم. اکنون پرونده هایی را با ارقام سنگین درخصوص فرار مالیاتی به قوه قضائیه فرستاده‌اند. ما باید در کشور سازوکاری را تعریف کنیم که فرار مالیاتی به صفر برسد. اکنون فردی که در فروشگاه خرید می‌کند همزمان با دریافت کالا مالیات پرداخت می کند، کارمندها همزمان با دریافت حقوق مالیات فعالیت می‌دهند. این عدالت مالیاتی که باید تا الان اجرایی می‌شد چرا اجرایی نشده است؟ چرا اجازه دادند که یک عده سرمایه مردم را استفاده کنند و مالیات را به کشور نپردازند که ما امروز در انتخابات نشسته ایم در باره آن صحبت می‌کنیم.

رئیسی در پاسخ به سوالی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و کمک به معیشت قشر کم درآمد گفت: اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی درست بود یا خیر بحث دیگری است اما اینکه این ارز وارد سفره مردم شده است یا خیر؛ خیر این پول وارد جیب دلالان شد. قرار بود خوراک دام و طیور با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شد و گوشت سر سفره مردم قرار می‌گرفت اما نشد و در نهایت صدای مردم درآمد. این مشکلی بود که ایجاد شد اما آنچه باید اتفاق می‌افتاد این بود که نظارت دقیق صورت می‌گرفت تا فشار صورت نمی‌گرفت. بالاخره دولت باید از سفره مردم حمایت کند اما به جای اینکه این مبلغ را به وارد کننده بدهیم به مصرف کننده بدهیم. پس به نظر ما یا باید نظارت سازمان یافته باشد یا پول را در اختیار مردم قرار دهیم. ما باید مدیریت بر زنجیره تامین و تولید کالا به ویژه کالاهای اساسی داشته باشیم که این زنجیره وجود ندارد و دلال‌ها دستشان وارد کار می‌شود. ما باید حتما در کشور نظارت داشته باشیم.  من معتقد نیستم دولت باید در بازار دخالت کند بلکه هدایت، حمایت و نظارت وظیفه دولت است. ما باید قدرت خرید مردم را با بالابردن درآمد بالا ببریم. ایجاد اشتغال به افزایش درآمد کمک می‌کند. الان دغدغه ما دغدغه مردم و سفره مردم است. 

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: اشتغال از اولین اقدامات دولت خواهد بود تا جوانان بیمار را بر سر کار بیاورد. ما با افزایش تولید می‌توانیم اشتغال خود را افزایش دهیم. ما باید اصلاح سازوکارها را با ایجاد بانک اطلاعاتی داشته باشیم. چند درصد از ظرفیت تولید کشور ما معطل است؟ به جرات می‌گویم ۴٠ درصد ظرفیت تولید در کشور ما معطل است. من وارد استانی که می‌شوم اول با کارآفرین‌ها دیدار می‌کنم. گاهی می‌بینم مشکل پیچیده نیست و تنها با نشستن و صحبت کردن مسأله حل می‌شود. ٧٠ درصد ظرفیت اقتصاد کشور ما می‌تواند فعال شود و اشتغال ایجاد کند. الان ۴٣ درصد جوانان فارغ‌التحصیل ما بیکار هستند که می‌توانیم در مدت چهار سال با نگاه اجرایی می‌توانیم این رقم را به ١٠درصد کاهش دهیم.

رئیسی درباره مسکن گفت: کاهش هزینه مردم در گروه کاهش هزینه مسکن است،  بخش جدی هزینه مردم مسکن است.

وی تاکید کرد: سالی یک میلیون مسکن باید ساخت در طی ۴ سال ۴ میلیون مسکن باید ساخت به جوان ها گفتیم ازدواج کنید مسکن با ما .

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید در سال بهینه شود آیا انجام شده است.

وی گفت: کلا سالی ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می شود و ما ۷۰۰ هزار  عقب مانده‌ایم و ما این کار را خواهیم کرد و حتی بیشتر هم تولید خواهیم کرد.

رئیسی درباره مبارزه با فقر گفت: زدودن فقر مطلق جز الویت های مهم دولت خواهد بود  و دولت با سازمان های که این کار را انجام می دهد همکاری کند.

وی تاکید کرد ما باید بتوانیم هزینه های مسکن، سلامت را کاهش دهیم و مسائلی که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد کسب و کار مردم است که باید سامان دهی شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور کارهای بسیاری می توان انجام داد به شرط این که برنامه،  کارنامه و جدیت داشته باشیم.

وی در خصوص نوسانات بازار سرمایه نیز اظهار کرد: اشکالی که در بورس ایجاد شد این بود که آگاهی دادن به مردم با مدیریت جدی انجام نشد و با تاکید دولت برای هجوم به بورس تبلیغ شد. بورس سازوکار نظارتی دارد؛ چرا سازوکار نظارتی بورس درست عمل نکرد؟ ما در بورس صندوق توسعه و تثبیت داریم که این صندوق‌ها کارشان این است که از این ضررها جلوگیری کند. حقوقی‌های بورس چه کردند؟ شرکت‌های حقوقی در بورس داریم که حضورشان در بورس تاثیرگذار است و حضور آنها باید کنترل و نظارت می‌شد. بازار بورس رها نیست بلکه بازرس کنترل شده است و مردم با اعتماد به دولت به بورس هجوم آورند. مگر کسر بودجه دولت باید از بورس تأمین شود؟

رئیسی ادامه داد: بورس یکی از منابع مهم برای تامین تولید در کشور است اما این پول اگر به طرف تولید می‌رفت این نوسانات و دغدغه‌ها را شاهد نبودیم. بورس برای جبران کسر بودجه دولت نیست. امروز باید صندوق بیمه‌ای یا صندوق جبران خسارت برای این عزیزان بگذاریم. حتماً دولت باید تصمیم بگیرد تا صندوقی فراهم کند که سهام اندک مردم را تامین کند. منابع صندوق قابل تامین است.

وی اضافه کرد: آقایان بارها از صندوق توسعه ملی استفاده کردند. صندوقی‌ که خسارت را تضمین کند باید فراهم شود که هم صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت می‌توانند این کارایی را داشته باشند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مبارزه با فساد نیز گفت: مردم شاهد بودند که ما در قوه قضاییه در مبارزه با فساد خط قرمز نشناختیم. من راهبردی دارم مبنی بر اینکه هر پرونده‌ای که روی میز باشد نسبت به مقامی و وابسته به هر قدرت و ثروتی بدون هیچ گونه چشم پوشی رسیدگی شود و نتایج رسیدگی‌ها به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد. مردم دیدند که ما که در این دو سال چه کردیم.

وی با بیان اینکه می‌توان در کشور اجرای عدالت کرد، افزود: ما معتقدیم می‌توان مشکل کشور را حل کرد؛ مشکل کشور، حزب بازی، جناح بازی و حزب بازی است و اگر جدیت باشد، بسیاری از امور حل خواهد شد. اگر نظام مالیاتی، صادرات و واردات درست شود، نوبت به رسیدگی قوه قضاییه نمی‌رسد.

رئیسی بیان کرد: یکی از انگیزه‌های من از حضور در عرصه انتخابات این است که ما شاهد تولید پرونده نباشیم. سازوکارهایی داریم که در این بسترها فساد تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: ما حتما به رانت و فساد خاتمه خواهیم داد. همه دولت باید حس مبارزه با فساد بگیرد. سامانه‌های به هم پیوسته‌ای که بتواند نظارت بر پول و کالا کند، باید در کشور فعال شود. یعنی باید بر بانک مرکزی، سازمان بنادر و وزارت اقتصاد نظارت شود. ما معتقدیم همه قراردادهای دولتی باید به پشت ویترین بیاید؛ به جز مسائل امنیتی هیچ موضوع محرمانه‌ای نداریم. در قوه قضاییه حساب خاصی بود و من به محض ورود به قوه قضاییه این حساب خاص را پشت ویترین گذاشتم و شفاف‌سازی کردم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز