خبرگزاری کار ایران

مهرعلیزاده در گفت‌و‌گو با رادیو جوان:

در شرایط تحریم هم امکان بهبود اقتصاد وجود دارد/ میانگین سنی مدیران من ۴۵ سال خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۷۰۵

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز کرده و تاثیر فشارهای آمریکا را از بین ببرد.

به گزارش ایلنا، محسن مهرعلیزاده روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیو جوان در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که تمهیداتی در همه حوزه‌های اقتصادی از جمله تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بیاندیشیم که با فشارهایی که از بیرون به ویژه در نتیجه سیاست‌های خصمانه آمریکا به کشور تحمیل می‌شود، بتوانیم با اتکا به توانمندهای داخلی، استقلال اقتصادی خودمان را حفظ کنیم و تحریم‌ها وفشارها را بی اثر کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما قابلیت مقاومت در مقابل فشار اقتصادی خارجی را دارد، تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا می توانند کند کننده مسیر باشند ولی هرگز نمی‌توانند مانع کار ما باشند. کشور ما از نظر نیروی انسانی نخبه و ماهر است. منابع خدادادی و موقعیت جغرافیایی در جایگاه خوبی قرار دارد و می‌توانیم کشوری مستقل و ثروتمند از نظر اقتصادی بدون فروش نفت باشیم و راه رسیدن به این هدف هم عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این فعال اصلاح طلب، ایجاد اشتغال کارآمد و امید به آینده کاری برای همه اعضای خانواده را از جمله برنامه های خود عنوان کرد و افزود: کمک به تامین مسکن خانوارها و تسهیل فعالیت های فرهنگی و دینی و اجتماعی خانوارها برای برخورداری از یک زندگی برازنده و شرافتمندانه از جمله برنامه های من است.

مهرعلیزاده درباره وضعیت کنکور در کشور گفت: اصرار برای حفظ کنکور یک اصرار بیهوده است و ظرفیت های دانشگاه های ما این امکان را فراهم می کنند که با روش های آموزشی نوینی که در دنیا وجود دارد، افراد بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند اما این کار نیازمند یک کنترل جدی است تا افرادی که توان ادامه تحصیل ندارند از همان ابتدای راه از این کار منصرف شوند و وقتشان هدر نرود.

وی، لغو تمامی بخشنامه های متعدد و متعارض و متناقض در مسیر تولید را ترمز اشتغال نامید و افزود: مساله فعالیت بانک های اقتصادی که مانع کار واحدهای کوچک است؛ تقویت استارتاپ ها، لغو یارانه کارخانه های بزرگ  و اختصاص منابع حاصل از آن به جوانان کارآفرین از جمله برنامه هایی است که می تواند به بهبود اشتغال در کشور کمک کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برداشتن موانع تولید نیز گفت: روز اول بخشنامه ها و قوانینی که ترمز تولید هستند را یکجا لغو می کنم و یکی دو بخشنامه کلی که راه تولید را باز کند ابلاغ خواهد شد و با این کار معتقدم در بازه زمانی یکی دوماهه وضعیت تولید بهتر خواهد شد.

مهرعلیزاده در خصوص رسیدگی به اقشار آسیب پذیر نیز تصریح کرد: برای ۵ دهک پایین جامعه، یارانه ها را ۵ برابر می کنم و بعد از یک ماه تا یک ماه و نیم از شروع دولت، این طرح را عملیاتی خواهم کرد به طوری که موجب کسری بودجه دولت هم نشود.

وی از تنظیم یک لایحه برای لغو سربازی جوانان در صورت پیروزی خبر داد و گفت: اگر لغو سربازی هم امکانپذیر نباشد سربازی را تخصصی می کنیم و حتی سربازان خواهند توانست در بخش خصوصی به عنوان یک فرد متخصص سربازیشان را بگذرانند.

این فعال سیاسی، پدیده قاچاق ارز و کالا در کشور را ناشی از وجود رانت دانست و افزود: بدون تحمیل هزینه به مردم باید شفافیت اقتصادی ایجاد کنیم و اقتصاد آکواریومی را جایگزین اقتصاد گاوصندوقی کنیم.

مهرعلیزاده خواهان تحول ساختاری در گمرک، تقویت نظارت های تشکل های بازرگانی و اتاق های اصناف برای جلوگیری از قاچاق کالا شد و گفت:  باید بخش خصوصی کارآفرین و استارتاپ‌ها را فعال و از ارتقای کیفیت تولید داخلی حمایت کنیم.

وی بر اصلاح ساختار بودجه کشور تاکید کرد و افزود: ایجاد انضباط مالی به شکل عام به ویژه انضباط مالی در بودجه و تخصیص منابع بر اساس معیار کارآیی و عملکرد از برنامه های من است زیرا بخشی از بودجه نتیجه چانه زنی نمایندگان شورای اسلامی است و اگر ۵۰ درصد لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس با نیازهای واقعی توسعه کشور انطباق داشته باشد، وقتی به مجلس می رود این میزان انطباق به کمتر از ۲۰ درصد می رسد.

این اقتصاددان خواستار حذف مبنای هزینه کرد از نظام بودجه ریزی و جایگزین کردن کارآمدی مراکز هزینه ها شد و گفت: مداخله دولت در امور اجتماعی و اقتصادی باید کاهش یافته و هزینه های دولت کم شود و به جای آن جایگاه دولت از تصدی گری به حکمرانی ارتقا یابد.

مهرعلیزاده، تقویت نظارت اجتماعی بر عملکرد دولت و ایجاد اعتماد در مردم و پاسخ گویی به مطالبات واقعی آنها را دستور کار دولت خود عنوان کرد و افزود: لازم است مدیریت مالی و پولی کشور از هم تفکیک شده و اقتصاد با هدف مبارزه با انحصار رقابتی شود.

وی با بیان اینکه به اندازه ۷۰۰ میلیون بشکه نفت در سال، تلفات انرژی داریم، گفت: با اجرای کامل قانون هدفمندسازی یارانه ها و جلوگیری از تخصیص ناعادلانه منابع انرژی و صرفه جویی انرژی در کارخانه های بزرگ، می توان در دوره چهارساله ریاست جمهوری، چهار میلیون شغل ایجاد کرد.

این فعال اصلاح طلب، خام فروشی را یکی از مشکلات اساسی کشور ارزیابی کرد و افزود: صنایع فرآوری تبدیل مواد خام را با تسهیلات ویژه وجایزه های صادراتی و تسهیل قوانین و تثبیت بخشنامه ها تقویت خواهم کرد. 

مهرعلیزاده با بیان اینکه ۶۰ درصد ظرفیت تولید کشور در بنگاه های اقتصادی کوچک راکد است، گفت: زمانی که استاندار خراسان بودم برای کاهش ناامنی ناشی از حضور اشرار وابسته به طالبان در مرزها، ایجاد شعبه خراسان ایران خودرو را در این منطقه پیگیری کردم تا مرزداران کشور در منطقه بمانند و امنیت پایدار ایجاد شود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی ترویج ارزش های انقلاب اسلامی در میان جوانان نیز تصریح کرد: اسلام را با عملکردمان به جوانان معرفی کنیم تا عملکرد ما منتسبین به انقلاب اسلامی باعث مایوس شدن آنان از این ارزش ها نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برخوردهای سلیقه ای دولت های مختلف بدون پیروی از یک برنامه مدون ملی را آفت سیاست های اجرایی کشور دانست و گفت: تاب آوری اقتصاد کشور به خاطر اجرای ناقص سیاست های اقتصاد مقاومتی کاهش یافته و از طرف دیگر خط فقر گسترش پیدا کرده است. 

مهرعلیزاده، کاردانی و امیدوار بودن به آینده را از ویژگی های مدیران خود عنوان کرد و افزود: میانگین سنی مدیران من ۴۵ سال خواهد بود. بانک اطلاعاتی از مدیران و فعالان سیاسی و اقتصادی کشور از هر گروه و زبان و قومی را تهیه خواهم کرد و جوانان کارآمد را بدون توجه به جناح و قومیت و زبان و دیگر مسائل و تنها بر اساس سوابق رتبه بندی و به کار خواهم گمارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز