خبرگزاری کار ایران

سعید جلیلی در برنامه "رئیس‌جمهور با مردم:

دولت به جای علاف بودن باید فعال باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۱۹۵

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم، تصریح کرد که در یک پیچ تاریخی هستیم. در چند قرن گذشته هربار که خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی مانع ما شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در برنامه تلویزیونی "رئیس جمهور با مردم" از شبکه یک سیما، با بیان اینکه ایران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب‌ها و ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است، گفت: ما یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. امروز بعد صدها سال شخصیت‌هایی داریم که به مرزهای دانش نزدیک شده‌اند.

وی افزود: از ابن سیناها تا کاظمی آشتیانی‌ها، از خواجه نصیرها تا شهید شهریاری‌ها و فخری‌زاده و از سربداران تا قاسم سلیمانی‌ها. ما راه درازی آمدیم و در یک پیچ تاریخی هستیم. در چند قرن گذشته هربار که خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان خارجی مانع ما شدند. جریان‌هایی هم از داخل را همراه خود کردند و به خدمت گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی رل شروع کرد اما علیه او فضاسازی شد. ما در دوره‌های مختلف شخصیت‌هایی داشتیم که کشور را به افق‌های بلند رساندند اما توسط جریان‌های سرسپرده غرب کنار زده شدند. آخرین جنایت آنها ترور سردار دلها شهید سلیمانی و دکتر فخری‌زاده بود.

جلیلی با بیان اینکه اگر ما امروز می‌خواهیم مسائل روزمره خود را حل کنیم به یک نگاه تمدنی و بلندمدت نیاز داریم و ما امروز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران نیازمند هستیم، یادآور شد: در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، بیکاری و مشکلات مسکن وجود دارد. البته هشت سال پیش هم این مشکلات را داشتیم ولی این مشکلات کمتر بود. در انتخابات سال ۹۲ بنده پاسخ‌هایی را به مردم دادم و از همین دوربین گفتم که چگونه می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد. البته بنده کلید در نیاوردم و وعده‌های ۱۰۰ روزه ندادم و گفتم که کشور ما ظرفیت‌هایی دارد و توانایی‌هایی دارد و ما اگر آن ظرفیت‌ها را به خوبی به کار بگیریم و برنامه داشته باشیم، می‌توانیم بسیار موفق شویم.

وی افزود: کشور ما نباید معطل و علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی کنند و یا نکنند و ما همان زمان گفتیم که برخی از مسیرها که دنبال می‌شود راه به جایی نمی‌برد و مردم امروز می‌بینند که روندی که طی شده آیا درست بوده و آیا آن وعده‌ها انجام شد یا خیر.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رویکرد غلط و عملکرد ضعیف نمی‌تواند کشور را به قله‌ها برساند. رویکرد غلط به این معناست که ما یک رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم که مسائل امروز را حل کنیم و برای روزهای آینده برنامه نداشته باشیم. بنده خودم مذاکره کننده بودم و به هیچ وجه مخالف مذاکره نیستم اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفت‌وگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است. اگر ما امتیاز دهیم و وعده‌های بدون تضمین بگیریم، رویکرد غلطی است.

وی با بیان اینکه  امروز تحریم‌ها دو برابر و قیمت دلار هفت برابر شده است. نباید علاف و منفعل باشیم. ما می‌گوییم که دولت به جای علاف بودن باید فعال باشد و باید همه ظرفیت‌های کشور را به فعالیت در بیاورد، تصریح کرد: ما در این هشت سال، کار، فعالیت و آسیب‌شناسی کردیم و همچنین نظرات موافق و مخالف را شنیدیم و سعی کردیم از همه جناح‌ها استفاده کنیم و به یک برنامه رسیدیم و آن برنامه به ما جهش را نشان داد.

 وی گفت: حق مردم ما این است که یک وعده را باور کنند. امروز مردم در نظرسنجی‌های مختلف موضوعات و مشکلات اصلی خود را مطرح کردند. بیکاری یکی از مشکلات اساسی است و از کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید برنامه خود را در زمینه اشتغال ارائه دهد. 

جلیلی درباره برنامه‌های خود در حوزه اشتغال، گفت: ما با برآورد، فرصت‌های کشور متوجه شدیم که اگر می‌گوییم اشتغال، امروز کشور آماده یک جهش در تولید را دارد و این جهش در تولید می‌تواند یک اشتغال در سطح خودش را ایجاد کند و ما برای این کار معتقدیم که یک طرح های پیشرانی باید شکل گیرد تا موتور تولید و جهش و اشتغال فراوان در کشور ایجاد شود. 

وی تصریح کرد: رئیس جمهور باید همه دستگاه‌ها را بسیج کند و برای آنان مأموریت در جهت بهبود وضعیت اشتغال تعیین کند. بله فقط مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیست و همه وزارتخانه‌ها باید پای کار بیاید. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جهش تولید بدون افزایش صادرات و تعاملات گسترده با جهان امکان‌پذیر نیست. دولت علاف و معطل، دولتی است که تمام فرصت‌ها را در ارتباط با چند کشور و در یک موضوع خاص خلاصه کند و در این شرایط تعامل سازنده با جهان شکل نمی‌گیرد. 

وی تاکید کرد: یبیش از ۲۰۰ کشور در جهان داریم و باید با همه کشورها بتوانیم تعامل داشته باشیم و مناسبات قوی برقرار کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تولید ما افزایش یابد که در آن شرایط اشتغال گسترده ایجاد می‌شود. زمانی که جوانی، سال‌های عمر خود را در دانشگاه می گذراند، حق او و کشور است که از وی نهایت استفاده برده شود. ما امروز هزاران میلیارد تومان در دستگاه‌ها صرف بودجه مراکز پژوهشی می‌کنیم و آیا امکان پذیر نیست که این اقدامات توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه ها انجام شود؟ 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان‌اینکه امروز کشور ما به پزشک بیشتری نیاز دارد و باید پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته افزایش یابد. اگر ما می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، باید بروکراسی های ظالمانه و امضاهای طلایی که وجود دارد و مانع کارآفرینی در کشور می‌شود را برداریم، گفت: نفت و گاز، ظرفیت و مزیت نسبی ماست و وظیفه رئیس جمهور و دولت است که در این زمینه فعال باشند تا این اهرم در دست خودمان باشد نه اینکه در دست دشمنان ما قرار گیرد. 

وی گفت: ظرفیت صنایع پایین دستی پتروشیمی ما بسیار زیاد است و اراده می خواهد تا ما از این ظرفیت به خوبی و در جهت بهبود اشتغال استفاده کنیم. ما بررسی کردیم که چگونه می‌توان از پتروشیمی، صنعت، کشاورزی و بخش های دیگر ارزآوری کرد و معطل فروش نفت نبود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما امروز در عرصه کشاورزی فرصت‌های بسیار بزرگی داریم و با یک نگاه منصفانه می‌توان ظرفیت‌های کشور را فعال کرد، تاکید کرد: اگر بحث مافیای واردات مطرح می‌شود، این یک واقعیت است و گزارش‌های گمرک موجود است و همه دیدیم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی گل مصنوعی و سنگ پا و کالاهایی وارد کشور شد که هیچ‌گونه ضرورتی نداشت. 

وی گفت: مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشد؟ پس چرا قیمت مرغ افزایش یافت و کالاها با قیمت کم به دست مردم نرسید؟ کجای کار ایراد دارد؟ 

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: یکی از راه‌های رفع تحریم‌ها مذاکرات است و همه این موضوع را مطرح می‌کنند و باید دنبال شود. اما این تنها راه نیست و یکی از راه‌های ماست. زمانی ما می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم که دست مان پُر باشد و برنامه‌ای داشته باشیم که تحریم‌ها را از اساس خنثی کنیم.

وی  خاطرنشان کرد: زمانی که دشمنان به دنبال تحریم بنزین ما هستند ما باید اهرم این تحریم را از دست آنان خارج کنیم و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم برداریم. ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه داریم و ما باید دشمن را از تحریم ها پشیمان کنیم و جنگ اقتصادی اقتضائات خودش را دارد و ما باید کاری کنیم که دشمنان به التماس بیفتند و این مسئله راه و برنامه دارد. این مسئله کاملا شدنی است و ما می‌توانیم کاری کنیم که دشمنان از تحریم ما پشیمان شوند.

 وی درباره راهکار برون رفت از تورم، گفت: ما باید یک برنامه جدی در این زمینه داشته باشیم و این برنامه یک روزه نوشته نمی شود و نیازمند یک برنامه عمیق و طولانی است. با بودجه ریزی صحیح باید این موضوع را دنبال کرد.متوسط تورم در کشورهای دنیا زیر پنج درصد است اما کشور ما تورم ۵۰ درصدی دارد. حل این مشکل اراده می خواهد و این کار مستلزم اراده جدی در مقابله با کسانی است که نفع شان در این تورم‌هاست. 

جلیلی تاکید کرد: کسانی که عهده‌دار کاری می‌شوند، نباید اجازه دهند که نه تنها رقبای آنان بلکه رفقای آنان به جیب مردم دست درازی کنند و این مسئله اراده جدی می خواهد و مسئولان برای مبارزه با رانت خواری ابتدا باید این مبارزه را با افراد هم جناح خود انجام دهند. 

وی اضافه کرد: امروز ۲۵ درصد جمعیت ما در روستاها هستند و هر روستا می تواند یک سلول پیشرفت کشور باشد. اگر مشکلات ۴۰ هزار روستای کشور حل شود، هر روستای ما می‌تواند به جهش کشور کمک کند. این مسئله سازوکار و برنامه می‌خواهد. ما امروز نه تنها می توانیم کشور را اداره کنیم، بلکه می‌توانیم یک جهش بزرگ در کشور داشته باشیم. ۸ سال کار کردیم و تجربه های زیادی را بررسی کردیم و حالا وقت عملیات است و جهاد بزرگ برای جهش ایران در دستور کار ما است. 

این سیاستمدار اصولگرا با بیا اینکه کاملاً رویکرد غلطی است که ما از راه ها و توانمندی های مختلف که ملت ما دارند، بخواهیم صرفا به یک راه اکتفا کنیم و یک توانمندی را دنبال کنیم، تصریح کرد: اینکه ما به دست خودمان روی سرمایه‌های کشور بتن بریزیم و در ازای آن پوزخند تحویل بگیریم، رویکرد غلطی است. امروز نتیجه چه شد؟ زمانی که توافقی می‌شد، شهروندی اظهار خوشحالی می‌کرد و می گفت که دلار ارزان می شود که کاملا حق داشت چرا که به وی وعده داده بودند و گفته بودند که ما با توافق این کار را خواهیم کرد اما چه شد؟ چرا این مسیر جواب نداد؟ 

وی اظهار داشت: در اقتصاد نابسامانی هایی چون گرانی و بیکاری داریم. دولت نباید منفعل، علاف و معطل باشد. فعال بودن اقتضائاتی دارد و این اقتضائات، باور، اراده و برنامه است. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید باور داشت، این است که راهبرد های حداقلی جواب نمی دهد و در شأن ملت ایران نیست و مردم ایران یک نقش تمدنی با انقلاب اسلامی باید در جهان ایفا کنند. کشور نباید فقط اداره شود و اینکه برخی از افراد فقط به دنبال اداره کشور و حل برخی از مسائل باشند، ایران بزرگ را به جهش و قله نمی‌رساند. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی افرادی مانند رزم آرا می‌گفتند که ایرانیان نمی‌توانند حتی یکی لولهنگ بسازند و این مسئله جای تاسف دارد که در داخل کشور چنین ادبیاتی را از افرادی می‌شنویم. برخی از افراد ظرفیت ایرانی را در ساخت آبگوشت بزباش خلاصه می‌کنند و یا اینکه می‌گویند که حد ما صادرات پوست بز است. این مسائل به معنای باور نداشتن است و ناشی از یک نگاه غلط و حداقلی است. ما می‌گوییم که کشور را نباید فقط اداره کرد و باید کشور در چهار سال آینده جهش پیدا کند. ما به این مسئله باور داریم چرا که در ۸ سال گذشته ۱۲۰ سفر انجام دادیم و به اقصی نقاط کشور رفتیم. بیش از هزار جلسه با متخصصان، اصناف، مدیران و اساتید دانشگاه از جناح‌های مختلف برگزار کردیم. 

وی بیان کرد: ما روز به روز بیشتر به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کارها شدنی است اما برخی از افراد نمی توانند. ما می‌گوییم که می شود و می توانیم چرا که کشور ظرفیت جهش را دارد. 

عصو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سال ۹۲ و پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور، بنده در همان مقطع و در جمع ستاد انتخاباتی مان گفتم که کار ما تازه شروع شده است و ما دولت سایه را تشکیل دادیم و گفتیم اگر رقبای ما رأی می آورند، وظیفه ما این است که تحولات کشور را سایه به سایه دنبال کنیم. 

وی افزود:  ما گفتیم که اگر کار خوبی صورت می گیرد، باید کمک کنیم و آن کار را تایید و تقویت کنیم. در مقابل گفتیم که اگر کار ناقصی انجام می شود، باید کمک کنیم که آن کار تکمیل شود. همچنین برنامه ما این بود که اگر کار خطا و اشتباهی صورت می‌گیرد، کمک کنیم تا آن کار تصحیح شود. ما در این ۸ سال کارگروه‌هایی را متشکل از جوانان این مرز و بوم، اساتید برجسته کشور، مدیران با سابقه و با کفایت و همه اصناف تشکیل دادیم و از آنان مدد گرفتیم. ما سعی کردیم روند کشور را سایه به سایه دنبال کنیم و هر جا به نقطه نظری رسیدیم که کمک می کرد، به‌ کمک دولت می‌رفتیم. اگر کار خوبی بود، تایید می‌کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز