خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتا در گفت‌وگو با ایلنا:

گره‌گشایی از تحریم‌ها بخشی از مشکلات مذاکرات وین است/ پیش از انتخابات مشکلی حل نخواهد شد/ ایرانیان، ایالات متحده را غیرقابل اعتماد می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۱۱۳

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا گفت: انتخابات ایران قطعاً بر مذاکرات وین تأثیرگذار خواهد بود زیرا مقام‌های آمریکایی نمی‌دانند که آیا «توافق» آنها در ماه آینده امکان تصویب دارد یا خیر. با این وجود آمریکایی‌ها مذاکره‌کنندگان پیچیده‌ای هستند. آنها چیزهای زیادی درباره واقعیت‌های سیاست ایران می‌دانند.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکاست. وی در گفت‌وگو با ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد روند احیای برجام پرداخت.

هر دو طرف در حال مذاکره برای رسیدن به بهترین موقعیت ممکن در مذاکرات هستند

ویلیام بیمن در ابتدا با اشاره به برگزاری نشست‌های وین گفت: این مذاکرات مثل چانه‌زدن برای یک فرش در بازار است. هر دو طرف در حال مذاکره برای رسیدن به بهترین موقعیت ممکن در مذاکرات هستند. این امر تاکنون نتیجه‌ای رسمی نداشته است و هر یک از طرفین فعالیت‌هایی را در خارج از جلسه انجام می‌دهند که به منظور تلاش برای مجبور کردن طرف مقابل به حرکت نزدیک‌تر به موقعیت مطلوب هر یک از طرفین انجام شده است. این اصول مذاکرات است، اما هیچ یک از طرف‌ها قصد ندارند هر آنچه را که می‌خواهند بدست آورند.

گره‌گشایی از تحریم‌ها بخشی از مشکلات مذاکرات وین است

بیمن در مورد احتمال احیای برجام بعد از هفته آینده وین افزود: قطعاً این احتمال وجود دارد. ادامه مذاکرات نشانه خوبی از عزم همه طرف‌ها برای دستیابی به توافق است. لغو کلیه تحریم‌ها غیرممکن است؛ زیرا طی ۴۰ سال گذشته ده‌ها تحریم علیه ایران اعمال شده است، از زمان دولت ریگان. گره‌گشایی از این تحریم‌ها بخشی از مشکلات این مذاکرات است.

این استاد دانشگاه راحت‌ترین انتخاب برای حذف فوری تحریم‌ها، تحریم‌های اضافی اعمال شده توسط رئیس‌جمهور ترامپ پس از خروج از برجام است، عنوان کرد: این تحریم‌ها با تحریم‌هایی که با خروج از برجام اعمال شد متفاوت است. علاوه بر این، تحریم‌های قدیمی‌تر اعمال شده توسط رؤسای‌جمهور بوش، کلینتون و ریگان وجود دارد. یک صفحه ویکی پدیا به این موضوع اختصاص یافته است.

برجام فقط برای اطمینان از انطباق ایران با NPT طراحی شده است

وی در مورد احتمال احیای برجام گفت: من خوشبینم که برجام احیا خواهد شد. خیلی خوب است ایالات متحده بسیار صبور و در تمایل خود به احیای برجام بسیار ثابت است. گفته شد، شرایط در ۶ سال گذشته تغییر کرده است و این باید مورد توجه قرار گیرد. لطفاً بخاطر بسپارید که ایران از قبل با استفاده از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) ۱۹۷۰، تولید سلاح هسته‌ای را نفی کرده است. برجام هم یک معاهده نیست. این یک «توافق‌نامه» است که برای اطمینان از پایبندی ایران به NPT، از جمله پروتکل‌های بازرسی اضافی که تقریبا همه امضاکنندگان ان‌پی‌تی NPT با آن توافق کرده‌اند، طراحی شده است. بنابراین برجام فقط برای اطمینان از انطباق ایران با NPT طراحی شده است، نه چیز دیگر.

بر اساس ان‌پی‌تی، ایران کاملاً مجاز به غنی‌سازی اورانیوم است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران دلیلی ندارد که تعهدات خود را انجام ندهد، گفت: چند مورد بحث‌برانگیز وجود دارد. یکی با حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم ارتباط دارد. بر اساس ان‌پی‌تی، ایران کاملاً مجاز به غنی‌سازی اورانیوم است، همانطور که ۱۹ کشور دیگر بدون هیچ اعتراضی از سوی ایالات متحده یا سایر کشورها این کار را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: ایالات متحده همچنین باید به ان‌پی‌تی پایبند باشد، بنابراین این امر شامل تصویب حقوق ایران توسط ایالات متحده هم است. موارد کم‌اهمیت‌تر دیگری نیز وجود دارد، اما ان‌پی‌تی سند اساسی است که برجام بر آن استوار است. تا زمانی که ایالات متحده و ایران به ان‌پی‌تی پایبند باشند، هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که ایران به الزامات برجام بازنگردد.

دولت قدرتمند بایدن اجازه ندهد اسرائیل کوچکترین توانایی تأثیرگذاری بر مذاکرات را داشته باشد

این استاد دانشگاه در مورد مخالفت‌های اسرائیل با برجام گفت: اسرائیل کاملاً از نظر حقوقی نه در برجام و نه در ان‌پی‌تی جایگاه قانونی ندارد، زیرا اسرائیل امضاکننده هیچ یک از آنها نیست. تنها قدرت اسرائیل، قدرت سیاسی اعطا شده توسط ایالات متحده به دلیل نفوذ بر سیاست ایالات متحده است. دولت قدرتمند بایدن باید از منافع ایالات متحده پیروی کند و اجازه ندهد اسرائیل کوچکترین توانایی تأثیرگذاری بر مذاکرات را داشته باشد.

تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، هیچ مشکلی حل نخواهد شد

وی هم‌چنین گفت: معتقدم تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اگر نامزدهای ریاست‌جمهوری در ایران، از جمله محافظه‌کارترین کاندیداها، در این مورد اظهارنظر کنند، این مساله کمک می‌کند. اما در نهایت، همه‌چیز در مورد سیاست خارجی ایران باید توسط  رهبری ایران تأیید شود. نظر رهبری ایران در این مذاکرات تعیین‌کننده است.

بیمن ادامه دارد: ایالات متحده هنوز می‌خواهد درباره برنامه موشکی ایران (که طبق مقررات سازمان ملل و برجام کاملاً قانونی است)، حمایت ایران از حزب‌الله و حماس و برخی نگرانی‌های حقوق بشر و زندانیان مذاکره کند. گذشته از کاهش تحریم‌ها، ایران خواهان مذاکره درباره شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا و گسترش همکاری‌های بشردوستانه و زیست‌محیطی است.

انتخابات ایران بر مذاکرات تأثیرگذار خواهد بود

آمریکایی‌ها چیزهای زیادی درباره واقعیت‌های سیاست ایران می‌دانند

وی در مورد تاثیر انتخابات بر مذاکرات گفت: بله، انتخابات ایران قطعاً بر مذاکرات تأثیرگذار خواهد بود زیرا مقام‌های آمریکایی نمی‌دانند که آیا «توافق» آنها در ماه آینده امکان تصویب دارد یا خیر. بسیاری از افراد مدعی هستند که رئیسی در حال حاضر در نظرسنجی‌های عمومی جلوتر است، با این وجود آمریکایی‌ها مذاکره‌کنندگان پیچیده‌ای هستند. آنها چیزهای زیادی درباره واقعیت‌های سیاست ایران می‌دانند. آنها صبور هستند، اما اکنون نیز تمایلی به ارائه تعهدات محکم ندارند زیرا هیچ تضمینی برای احترام گذاشتن به این تعهدات توسط دولت جدید ایران ندارند.

ایرانیان ایالات متحده را به اندازه دوره ترامپ غیرقابل اعتماد می‌دانند

این استاد دانشگاه عنوان کرد: همچنین باید بگویم که با توجه به تجربه رئیس‌جمهور ترامپ، ایرانیان ایالات متحده را به همان اندازه غیرقابل اعتماد می‌دانند. با این حال، دولت بایدن تمام تلاش خود را برای نشان دادن همبستگی و اطمینان به کار می‌گیرد تا به ایران اطمینان دهد که به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز