خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی در رادیو ایران:

اولویت اقتصادی دولت من ایجاد ثبات است/ همه زوایای کشور را می‌شناسم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۶۶۱

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز گرانی و مشکلات اقتصادی ثبات ذهنی مردم را بهم ریخته است؛ به همین دلیل اولین چیزی که به آن می پردازیم، ثبات اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه شمارش معکوس رادیو ایران گفت: بنده پزشک متخصص جراح سر و گردن و گوش و حلق و بینی هستم. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی هستم. کودکی من در انقلاب و نوجوانیم در جنگ گذشت که افتخار جانبازی هم دارم. ٢٠ سال است که سابقه کار اجرایی و سیاست ورزی دارم. رییس دانشگاه و قائم مقام وزیر و مشاور وزیر شدم. ۵ سالی است که عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هستم. آخرین سمتم در مجلس هم نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بوده است. 

وی ادامه داد: به عنوان کسی که تقریبا همه زوایای کشور را شناخته و در حوزه‌های مختلف نظام نقش داشته‌ام، فکر می‌کنم یکی از کسانی هستم که اشراف نسبی و قابل قبولی از همه موضوعات کشور دارم.  

وی در بخشی از سخنان خود گفت: نام دولت من دولت سلام و شعار دولت من ثبات و آرامش است. امروز گرانی و مشکلات اقتصادی ثبات ذهنی مردم را بهم ریخته است؛ به همین دلیل اولین چیزی که به آن می‌پردازیم، ثبات اقتصادی است. سال ۹۹ تورم به حدود پنجاه درصد رسید و این بسیار عجیب بود، البته آنچه مردم حس می‌کنند بیش از این است.

وی افزود: چرا این تورم به وجود می‌آید؛ یکی بحث بحران کسری بودجه با خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی است؛ با توجه به اینکه درآمد دولت کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، به قرض گرفتن از بانک مرکزی اقدام کرده‌اند و حجم نقدینگی زیاد می‌شود. 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور در چند سال گذشته نیم درصد بوده است که بر اساس این نرخ باید پایه پولی یک درصد افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه این نرخ ۲۷ درصد است که از این لحاظ جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم، این پول بیشتر در حقوق و دستمزدها استفاده شده به جای اینکه به سدسازی و کارهای عمرانی پرداخت شده باشد. نقدینگی کشور در سال‌های اخیر ۳۱۳۰ همت شده است که ۴ برابر شده است که از این مقدار ۱۷ درصد پول است و بقیه شبه پول است. 

وی افزود: در دنیا پول و شبه پول قابل تبدیل به هم نیستند اما در ایران این اتفاق رخ داده است؛ با ۵۱ پروژه ای که داریم  می‌خواهیم در ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص برنامه دولت خود برای ایجاد اشتغال گفت: اشتغال و تولید دو روی سکه هستند که برای اشتغال برنامه ضربتی کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت داریم و می‌خواهیم افراد فاقد شغل که علاقمند به کار هستند را دو ساله شغلی برایشان ایجاد کنیم که در این زمینه بسته ای را تهیه کرده ایم تا بتوانند حقوق قابل قبولی را دریافت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با بیان اینکه در حوزه کشاورزی آسیب‌های زیادی داریم، گفت: ما در این حوزه برنامه‌های تحولی بنیادین داریم تا بسته های غذایی ارزان قیمت به دست مردم برسد. از جمله مشکلات بخش کشاورزی مهارت، تامین نقدینگی و اراضی کوچک برای کشاورزی است که برای حل همه آنها برنامه داریم. دهقانان ما به صورت سنتی کار می‌کنند و زنجیره کشاورزی کامل نیست از سوی دیگر مشکل جدی آب داریم البته چون قیمت ها در کشور ما ارزان‌تر است مسائل قاچاق کشاورزی را نیز داریم.

وی افزود: مسئله اصلی در بخش کشاورزی این است که یک مدیریت واحد در این بخش نداریم باید این بخش را به مدیران زنجیره‌ای بسپاریم که بر این اساس در برنامه‌هایی که داریم کشور را به ۵٠ قسمت تقسیم کرده ایم که مدیرانی برای آن منصوب می‌کنیم و مدیران کار را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که داریم باید محصولات کشاورزی در بورس عرضه شود؛ برای حمایت از کشاورزان خرید تضمینی را نیز در نظر گرفته ایم و یارانه نیز پرداخت خواهیم کرد، البته نباید تعرفه‌ها به گونه‌ای باشد که تولیدکننده ضرر کند در بخش آب کشاورزی نیز برنامه‌های جدی داریم. در حال حاضر ما صندوق پرداخت خسارت به کشاورزان را داریم؛ باید مقدمات عدم ضرر و زیان کشاورزان را فراهم کنیم که در این زمینه به الگوی کشت نیاز داریم که باید در کنار بیمه قرار گیرد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص امنیت غذایی گفت: من یک پزشک هستم و سلامت مردم برای من مهم است؛ برنامه ما این است که غذای کافی و سالم به مردم برسد، یک بسته غذایی ماهانه ٣٠٠ هزار تومانی را طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن غذای کافی به مردم برسد. ما برای از بذر تا سفره برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ بسته غذایی تهیه کرده‌ایم که هیچ ایرانی گرسنه نماند برنامه داریم که تا سال ١۴٠۴ به صادر کننده مواد غذایی تبدیل شویم.

وی ادامه داد: باید زنجیره‌ای از صنایع تشکیل شود که هم شغل ایجاد کند و هم قابلیت صادرات داشته باشد و برای کشور ارزآوری داشته باشد. نگاه به تولید در کشورمان جهانی و حرفه‌ای نیست؛ ما باید کالا و خدمات بفروشیم نه اینکه نفت خام و سنگ خام بفروشیم و باید دانش فنی تولید کنیم نباید وارد کننده ماشین‌آلات باشیم بلکه باید تولید کننده آن باشیم که این کار از طریق شرکت های دانش‌بنیان قابل تحقق است. در بخش حمل و نقل هوایی و دریایی و همچنین مخابرات الکترونیک نیز برنامه‌هایی تدوین شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه مدل اداره شهر، کشور گفت: در این طرح هر منطقه اختیار هیات وزیران را دارد و هر شهر پایتخت است که بر این اساس ۴٨۵ پایتخت خواهیم داشت و هر شهری پایتخت یک موضوع می‌شود و آن را دنبال می‌کند.

وی همچنین کار دولت را خوب گوش کردن حرف ها و سپردن کار به کارشناسان دانست و گفت: دولت نباید یک طرف دعوای کارشناسی باشد، دولت باید مصرف کننده نظرات کارشناسان باشد. دولت باید مسئله را طرح کند و کارشناسان نظر بدهند و نظریه غالب شکل بگیرد و دولت آن را استفاده کند. اگر چه محدودیت های خارجی زیادی داریم که بر اقتصاد اثر گذاشته است اما باید ناوگان اداری خود را نوسازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز