خبرگزاری کار ایران

زاکانی:

اقتصاد دستوری و محل آرزوهای کسی نیست/ ۸۰ درصد قراردادهای کشور رانتی است/ بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۲۷۵

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آن چیزی که وعده می‌دهیم جهش تولید است و آن چیزی که برخورد می‌کنیم، فساد است. متاسفانه در کشور ما ۲۰ درصد قراردادها شفاف و ۸۰ درصد رانتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی درباره برنامه‌های اقتصادی خود گفت: در نگاه دقیق اسلامی در هر جامعه‌ای، فرهنگ زیرساخت همه چیز است اما در جوامع غربی اقتصاد زیرساخت است.

وی گفت: سیاست و امنیت، سیاست خارجی پایدار و اولویت و ضرورت مطرح است. امروز اقتصاد ما شبیه به بیماری دولتی است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اقتصاد دستوری و محل آرزوهای کسی نیست.

وی تاکید کرد: قرار است ما به ام‌المسائل بپردازیم و وعده جدی اساسی من این است که به جهش تولید بپردازم.

زاکانی گفت: کلاف سردرگم اقتصاد ما عدم تولید است. کشورمان بیش از ۶ درصد امکانات جهان را دارا است و اساس حرکت این است تولید اولویت باشد و موانع را برداریم

وی ادامه داد:  به صورت جدی با مفاسد اقتصادی و بوروکراسی غلط برخورد خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: آن چیزی که وعده می‌دهیم جهش تولید است و آن چیزی که  برخورد می‌کنیم، فساد است. متاسفانه در کشور ما ۲۰ درصد قرار دادها شفاف و ۸۰ درصد رانتی است.

وی خاطرنشان کرد: خلاء استراتژی صنعتی در کشور ما به شدت احساس می‌شود، فرصت برای ما فناوری‌های نوین، معادن و بافت‌های فرسوده است.

زاکانی گفت: از دارا بودن رتبه ۷ معدن جهان به رتبه ۲۰ سقوط کرده‌ایم. ما روی عظمتی از نعمت قرار داریم. هر کشوری سواحل مکران را داشت بی‌نیاز از هرچیزی بود اما امروز مشاهده می‌‌کنید کار به کجا رسیده است.

این نماینده مجلس درباره تورم گفت: تورم محل درآمد دولت است، در ۲۵ سال اخیر تورم دورقمی بوده و این افتخار نیست.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد. ما موضوع تورم را خوب می‌شناسیم اینکه بعضی‌ها وعده می‌دهند، تورم در کوتاه‌مدت مهار می‌شود، موجب رکود اقتصادی خواهد شد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت‌ها که کم می‌آورند پول چاپ می‌کنند و دولت آقای روحانی هم همین کار را انجام داد و باعث شد نقدینگی زیاد شود به وضعیت فلاکت‌بار امروز بیفتیم.

وی ادامه داد: با رونق بالای تولید است که می‌شود مهار تورم را انجام داد

زاکانی درباره صادرات کشور گفت: ما مواد خام خود را به ترکیه می‌دهیم او استفاده خودش را از آن می‌کند اما ما زحمتش را می‌کشیم. مردم عزیز، ما در کشور بسیار دارایی داریم و اگر فعال شود از سایر کشورها باید بیایند در کشورمان کار کنند ما روی در، گوهر و طلا نشسته‌ایم اما قدری از آن نمی‌دانیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تامین نقدینگی تولیدکنندگان گفت: دولت به خاطر کسب بودجه پول پر قدرت تولید کرده است و نقدینگی ایجاد کرده و همین امر موجب ایجاد تورم شده است و بنگاه‌ها با مشکل نقدینگی رو‌به‌رو شوند.

وی ادامه داد: دولت رقیب تولید شده است و بانک‌ها هم رقیب دولت هستند. بانک مرکزی باید به وظایف خودش را انجام دهد بعداز پیروزی یک بانک مختص تولید راه اندازی کنیم.

زاکانی درباره خاصیت بانکی که قرار است احداث کند، گفت: بانک‌های خصوصی آویزان بانک‌های دولتی هستند و بانک‌ها دولتی هم چسبیده به بانک‌های مرکزی است. بانک‌ها بیشتر کار بنگاه‌داری انجام می‌دهند.

وی درباره برنامه‌هایش برای مدرنیزه کردن صادرات گفت:‌ یکی از مشکلات جدی ما مسائل میان صادرات و صادرکننده است. با صادرکنندگان که صحبت می‌کردم می گفتند امسال فقط توانسته‌اند ۶۰ میلیون دلار فرش صادر کنند.

وی ادامه داد: همیشه اصرار بوده است که صادرات به نوعی باشد که با زمان‌بندی ارز صورت گیرد. صادرکننده‌ای می‌گفت من دارم صادرات انجام می‌دهم اما به دلیل آن که سررسید پرداخت ارز رسیده است ما را محاکمه می‌کنند، این درست نیست.

زاکانی بیان کرد:‌ با صادر کنندگان به چین صحبت می‌کردم می‌گفتند ۳۰ درصد مردم چین نمی‌دانند با پول‌های خود چه کنند و آن‌ها هم عاشق جنس چینی هستند.

وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب و تاثیر آن بر اقتصاد و به طور موردی بورس گفت: باراز سرمایه را به بانک ترجیح می‌دهم و بانک را در جای خودش اصلاح می‌کنیم. همان‌طور که امروز در هر خیابان چند بانک مشاهده می‌کنیم دیگر در هر خیابان کارگزاری مشاهده می‌کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مقصر اصلی وضعیت امروز بازار سرمایه دولت است که بدون آموزش مردم را وارد بورس کرد و سبب شرایط سختی شد که به راحتی نتوانستیم به ثبات برگردیم.

وی ادامه داد: بخشی از این وضعیت به حقوقی بازمی‌گردد که بازار را داغ کردند و بعد سود خودشان را کردند.

زاکانی تاکید کرد:‌ باید سیاست‌های پایدار داشته باشیم و حتما دولت این را دنبال می‌کند.

وی درباره اتفاقات در بازار ارز بیان کرد: با نرخ دستوری بازار ارز را نمی‌توان اداره کرد، ما در بودجه، بودجه ارزی و دلاری جدا نمی‌کنیم، بازار ارز شفاف هم نداریم که با افزایش نظارت‌ها می‌توان رانت بی‌نظیر این بازار را از میان برداشت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره سازمان توسعه تجارت گفت:‌ بی‌رمقی این سازمان کلافه‌کننده است و این سازمان است که در مسئله سیاست خارجی باید بجنبد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز