خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه «جان اف کندی» در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن با وجود مخالفت اسرائیل برای مذاکره با ایران مصمم است/ تنش در نوار غزه مذاکرات وین را با چالش مواجه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۱۵۵

استاد دانشگاه جان اف کندی تاکید کرد: اروپا، آمریکا را برای توافق با ایران تحت فشار قرار می‌دهد اما تنش اخیر میان اسرائیل و فلسطین مذاکرات را با چالش مواجه می‌کند.

متیو باوم استاد ارتباطات جهانی و علوم سیاسی دانشگاه جان اف کندی است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد احیای برجام پرداخت.

اروپا برای احیای برجام آمریکا را تحت فشار قرار داده است

متیو باوم در ابتدا گفت: به طور کلی دولت بایدن خیلی مشتاقانه می‌خواهد نسخه‌ای از توافق هسته‌ای را که دولت اوباما مذاکره کرده بود، دوباره احیا کند. اروپایی‌ها نیز به شدت آمریکایی‌ها را برای انجام معامله تحت فشار قرار می دهند. 

تنش میان اسرائیل و فلسطین مذاکرات را با چالش مواجه می‌کند

وی در ادامه به تنش در نوار غزه اشاره کرد و گفت: شعله‌ور شدن درگیری‌های اخیر اسرائیل و فلسطین ممکن است کمی مذاکرات را به چالش بیندازد. بنابراین فکر می‌کنم احیای برجام اکنون دشوارتر خواهد بود، زیرا هر زمان که درگیری شعله‌ور شود، طرفین را از یکدیگر دور می‌کند.

بایدن علیرغم مخالفت اسرائیل مایل به انجام مذاکره با ایران است

این استاد دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم دولت بایدن علیرغم مخالفت اسرائیل مایل به انجام مذاکره با ایران خواهد بود، اما احتمالاً تا زمانی که وضعیت آرام و تثبیت نشود این فرایند به طول خواهد انجامید. 

باوم گفت: هنوز هم فکر می‌کنم که در نهایت  یک توافق نهایی وجود دارد، زیرا همه طرف‌ها به طور کلی این توافق را می‌خواهند و در واقع رئیس‌جمهور بایدن به وضوح این توافق‌نامه را می‌خواهد چراکه در دوران دولت اوباما نقش اصلی در مذاکره داشت.

خوش‌بینم که توافق جدیدی صورت خواهد گرفت

وی یادآور شد: من انتظار دارم اکنون ایالات متحده به دنبال گسترش مفاد توافق نامه باشد، شاید مدت زمان آن را تمدید کند. اما خواهیم دید که چگونه در نهایت این توافق احیا می‌شود. بنابراین، من با احتیاط خوش‌بین هستم که توافق جدیدی صورت خواهد گرفت، البته شاید با نسخه اولیه یکسان نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز