خبرگزاری کار ایران

جلیلی در برنامه رادیویی صدای جوان:

ساختار دولت نیاز به اصلاح جدی دارد/باید سالی یک میلیون خانه ساخته شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۱۵۱

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهور آینده باید اهتمام جدی در اصلاح ساختار اقتصادی و اجرایی دولت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رادیویی صدای جوان با اشاره به سوابق تحصیلی و اجرایی خود در دانشگاه امام صادق، وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در  شورای روابط راهبردی در پاسخ به اینکه در چه حوزه‌هایی دولت نیاز به تحول و اصلاحات اساسی دارد تا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند، گفت: نکته اصلی که در دولت خیلی نقش مهم دارد، خود ماشین دولت است؛ سال ۹۲ که با آقای روحانی رقیب بودم، نسبت به اداره کشور دو نگاه متفاوت داشتیم که در ۸ سال اداره کشور نیز این را نشان دادند؛ بعد از انتخابات وقتی برای تبریک به دیدن آقای روحانی رفتم به ایشان گفتم ماشین دولت نه من را آنجایی که می‌خواهم می‌برد و نه شما را؛ 

وی افزود: این ماشین ضعیف، کند و خرابی است که فقط هزینه می‌برد و فایده ندارد و ما را جایی نمی‌برد. ساختار دولت نیاز به اصلاح جدی دارد اکنون نیز رئیس‌جمهور آینده باید اهتمام جدی در اصلاح ساختار اقتصادی و اجرایی دولت بگذارد. برخی از کارهایی که در سال‌ها انجام شد مثل برخی اقدامات و سفرهای استانی خوب بوده اما کافی نیست، لذا دولت آینده باید کار جدی باید برای اصلاح این ماشین و سرعت بخشیدن به آن انجام دهد.

جلیلی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در هشت سال گذشته داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که امروز کشور شرایطی دارد که می‌تواند در چهار سال آینده تنها اداره نشود بلکه جهش داشته باشد. این جهش نیازمند این است که ماشین شتاب لازم را داشته باشد و اولویت در اصلاح ماشین دولت است و باید به‌آن بپردازیم تا کندی‌های آن گرفته شود و چیزهایی که مانع این کار می‌شود، گرفته شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه کلان خود برای مدیریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: فضای مجازی امروز یکی از بهترین فرصت هایی است که برای نسل امروز و جوانان وجود دارد؛ یک فرصت بسیار بزرگ است که با آن می توان به خیلی از موضوعاتی که گفته شد، شتاب داد. باید از ابزار آن استفاده کرد و فضای مجازی برای نسل ما این ویژگی را دارد و ابزار بسیار ارزشمندی است که سرعت، کیفیت و دقت را در مسائلی که مد نظر داریم، افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: دولت باید برای این موضوع برنامه داشته باشد و نمی توان آن را همنگونه رها کند؛ وقتی می‌گویند دولت آن را ها کند؛ به معنای بگیرد و ببند و مسدود کردن نیست و اتفاقا اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از جوانان می‌توانند از آن استفاده حداکثری کنند. امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان ما اشتغال است؛‌ خود فضای مجازی یک فرصت برای ایجاد اشتغال است. کشور هند سالی ۸۰ میلیارد دلار (البته آمار مربوط به چند سال پیش است) فقط درآمد از طریق فضای مجازی داشته است. دولت آینده باید برای این موضوع برنامه داشته باشد تا جوان از این عرصه استفاده کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:  باید در این موضوع با جوانان صداقت داشت و سوالی جوانان ما این است که اگر ما بیاییم فضای مجازی را می‌بندید و اتفاقاً من می‌گویم برخی از این محدودیت‌ها توجیهی ندارند،‌ اینکه اینستاگرام باز است اما توییتر بسته است در حالی که یک کار ویژه دارند. باید به این موضوع توجه کرد اما عده ای نیز دوست ندارند با این ابزارها به جایگاه خانواده آسیب وارد شود و به همه جای دنیا به این موضوع توجه می‌شود.

وی درباره روند پیری جمعیت در کشور اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این موضوع به عنوان یک مسئله جدی و راهبردی مورد توجه قرار دارد . جوانی جمعیت یکی از مولفه‌های مهم قدرت است و پیشرفت مبتنی بر نیروی انسانی است. لذا مسئه‌ای بسیار جدی در کشور است که در این سال‌ها به آن صورت که باید به آن توجه نشده است. جوان می‌گوید من می‌خواهم ازدواج کنم و یا زوجی می‌گوید که دوست دانرد فرزندان بیشتری داشته باشند، اما مهم است که شرایط آن فراهم شده باشد. یکی از بحث‌هایی که در قانون اساسی ما آمده این است که این مسئله وظیفه دولت است. در ۸ سال گذشته ساخت مسکن به نصف و حتی کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی سالی ۷۵۰ هزار واحد ساخته می‌شد اما الان به حدود ۳۵۰ هزار واحد رسیده است؛ در حالی که ما سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج داشتیم و اکنون به ۵۰۰هزار ازدواج رسیده است؛ ارتباط این آمار با هم چیست؟ یعنی با کاهش تولید مسکن ازدواج کاهش پیدا کرده است بنابراین  باید برای مسکن جوانان برنامه داشته باشیم.

این سیاستمدار اصولگرا با اشاره به بررسی ها و جلسات متعددی که در زمینه مسکن داشته اند، گفت: باید سالی یک میلیون خانه ساخته شود و امکاناتی را فراهم کنیم که جوانان ما بتوانند ازدواج کنند؛ مهمترین آن شغل است یکی از طرح‌های ما این است که در حوزها مختلف حتی حوزه‌های علوم انسانی شغل ایجاد کنیم. باید شغل لازم برای افراد فراهم شود و بعد به تبع آن می‌توان ازدواج و فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

جلیلی درباره توجه به همه نقاط کشور و استان‌های محروم، اظهار داشت: رئیس جمهور رئیس جمهور همه شهر‌ها است نه اینکه فقط رئیس جمهور تهران و یا شمال تهران؛ باید ساختار اجرایی ما شکلی باشد که اگر برنامه‌ای را می‌گذاریم، به طور مثال می‌خواهیم برای جوانان مسکن بسازیم باید تمام کشور و بخش‌ها را شامل شود؛ اگر می‌گویم فلان فرصت را در زمینه تحصیلی، اقتصادی فرهنگی، سیاسی و هنری و حتی ورزشی قرار دهد برای همه کشور باشد؛ یکی از هنرها و چه بسا وظیفه رئیس جمهور همین موضوع است.

وی درباره استان‌های مرزی و بحث قاچاق کالا گفت: یکی از فرصت‌های استان‌های مرزی فرصت همسایگی و مرزنشینی آنهاست . در هشت سال گذشته در پایانه‌های مرزی حضور پیدا کردم (به ویژه در استان‌های غربی کشور) چرا مردم ما به ویژه جوانان باید کولبر باشند؟ در غرب کشور با صادراتی که انجام می‌دهند، تولید ما می‌تواند ارتقا پیدا کند؛ سفری به بانه داشتیم و مردم از مسئولان گله‌مند بودند. جوانان ما نشسته بودند تا باری بیاید و آنها زحمت بارکشی آن را انجام دهند یا اینکه کولبری انجام دهند. طرح مفصلی داریم که مرزنشینان ما که حدود ۷ میلیون نفر هستند به صادرکنندگان کشور تبدیل شوند و اقتصاد کشور را فعال کنند. 

وی در پاسخ به اینکه نخستین دستور که در جایگاه ریاست جمهوری صادر می‌کند چیست؟، گفت مجموعه ای از احکامی را که رئیس جمهور در روز اول مسئولیتش می‌تواند امضا کند  بررسی کرده‌ایم؛ این مجموعه تهیه شده که انشاالله در روز اول ریاست جمهوری مجموعه آنها امضا و ابلاغ می‌شوند.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره سیاست دولت برای حل مسکن و تبدیل کردن مسکن از کالای  سرمایه‌ای به  کالای مصرفی، گفت: مسئله بحث اقتصاد مسکن است و فقط مباحث فنی آن نیست؛ اگر می‌خواهیم به مسکن سامان دهیم باید مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود. یعنی کسی برای اینکه پولدارتر شود یا برای سرمایه‌گذاری به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه نکند. اما به لحاظ فنی نیز باید مسکن تامین شود. در هشت سال گذشته متاسفانه کاهش ساخت مسکن بودیم از ۸۰۰ هزار تا به ۳۵۰ هزار واحد رسیده است، این آمار خیلی بد است. باید برای ساخت مسکن برنامه داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال حدود ۸۰۰ هزار ازدواج داریم یعنی باید به همین میزان بتوانیم مسکن تامین کنیم تا زوج‌ها بتوانند در آن قرار بگیرند، همچنین چند سال عقب افتادگی داریم که باید برای آن نیز برنامه داشته باشیم؛ از سویی مسکن‌های فرسوده وجود دارند که باید تجدید ساخت شوند، مسکن روستایی را هم داریم. برای همه آنها باید یک برنامه دقیق داشت. ما فکر می کنیم بر اساس برنامه‌ای که داریم حداقل باید یک میلیون مسکن در سال ایجاد کنیم. برنامه‌هایی وجود دارد مثل مسکن مهر، که به نظر می‌رسد موفقیت خوبی داشت اما حتماً ایرادهایی داشته که باید تصحیح و تکمیل شده و ایرادات آن برطرف شود. می‌توان به برنامه ایراد داشت اما نمی‌توان کل موضوع را تعطیل کرد؛ چیزی که در چند سال پیش در مقاطعی صورت گرفته است. ما فکر می‌کنیم ساخت مسکن برای مردم در شکلی که قابل وصول باشد، با رفع ایرادات می‌تواند کمک کند.

وی درباره برنامه خود درباره توانمندسازی کشور در جهت رفع تحریم‌های دشمنان گفت: تنها اهرمی که دشمن امروز علیه ما دارد تحریم است؛ امروز خود او می‌داند که دیگر گزینه نظامی و فشارهای سیاسی جواب نمی‌دهد؛ آخرین اهرم تحریم بود. دولت باید برنامه داشته باشد برای اینکه این اهرم را برای همیشه از دست دشمن خارج کند. زمانی می‌گوید با گفت‌وگو تحریم‌ها را کم می‌کنم که آنهم یک مسیر است؛ یک زمانی گفته می‌شود که تحریم را دور میزنم و اما زمانی می‌گویند که تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم. مثل این می‌ماند که وقتی کسی به شما میگوید من به شما بنزین نمی‌فروشم شما یا دور میزنید و بنزین را می‌خرید یا میگویید با او گفت‌وگو می‌کنم و امتیاز می‌دهم و بنزنی را از او می‌خرم؛ یک زمانی شما اهرم تحریم بنزین را با تولید بنزین و حتی صادرات از آن‌ها می‌گیرید.

جلیلی ادامه داد: برنامه بسیار جدی داریم که تحریم‌ها بی‌اثر شود، در کنار اینکه گفت‌وگو کنیم و تحریم ها را دور بزنیم؛ اما راه اساسی بی اثر کردن تحریم ها است؛ با کمک جوانان متخصص فکر می‌کنیم در عرصه بی اثر کردن تحریم‌ها ما فرصت‌های خوبی داریم که دشمن را به زانو در خواهد آورد. یعنی این اهرم را برای همیشه از دست او خارج می‌کنیم یعنی همان کاری که جوان‌های ما در دفاع مقدس کردند و برای همیشه دشمن را ناامید کردند که با حمله نظامی نمی‌توانند و جرأت حمله به ما ندارند. در بحث فشار اقتصادی و تحریم نیز ما باید یک برنامه جامع داشته باشیم که دشمن را برای همیشه از اینکه بخواهد اهرم تحریم را در دست بگیرد به عقب برانیم. برای این کار ما یک برنامه جامع داریم و فکر می‌کنیم در یک مدت ۴ ساله می تواند محقق شود به گونه ای که در بسیاری از عرصه ها دشمن را پشیمان کند.

وی درباره تعطیلی کارخانه‌ها اظهار داشت: همه ۳۱ استان کشور را در ۸ سال گذشته بازدید کرده‌ام و بسیاری از شهرها سر زده‌ام. بسیاری از شهرک‌های صنعتی های شکل گرفته و اما تعطیل شدند؛ طبیعتاً یک دلیل آن تامین مالی است. اکثر آنها می‌گویند که بانک‌ها تسهیلات اختصاص نداده‌اند و آنها نتوانستند تولید را ادامه دهند. از سویی روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول انجام می‌شود این خلق پول کجا می‌رود؟ خیلی از آنها گفتند که ما تولید کرده‌ایم اما قاچاق واردات غلط صورت گرفته و ما نتوانستیم در رقابت با خارج و کالای خارجی جنس خودمان را دنبال کنیم. پس دولت چه کاره است؟ باید از موانعی که به تولید‌کننده آسیب می‌زند، جلوگیری کند.

وی درباره اشتغال جوانان گفت: یک جوان اگر با موفقیت در ۲۸ سالگی دکترا می گیرد و ۱۰ سال از عمر خودش را می گذارد که علاوه بر هزینه که دولت می‌گذارند خود فرد هم هزینه‌ةای زیادی می‌‌کند؛ طبیعتا باید یک شغل متناسب با آن تحصیلات داشته باشد. دولت باید فکری برای آن داشته باشد حتی برای علوم انسانی باید برنامه داشته باشد چه برسد به علوم فنی و مهندسی؛ در همین زمینه یکی از بحث هایی که داشتیم این بود که رقم‌های بالایی چند هزار میلیارد تومان که صرف پژوهش‌هایی می شود را همین دانش آموخته های رشته انسانی  انجام دهند؛ اما پژوهش ها به دستگاه‌ها می‌رود و معلوم نمی‌شود چگونه انجام می‌شوند و خروجی مشخصی هم ندارند.

جلیلی درباره برنامه اقتصاد کلان خود برای رسیدن به اقتصادی شکوفا و قوی در برابر تهدیدهای اقتصادی گفت: در سال ۹۱ جمله ای را خیلی تکرار می‌کردم و به آن باور داشتم و آن «آزاد کردن ظرفیت‌های کشور» بود. نگاه ما این بود که اگر کشور می‌خواهد به صورت پایدار و کلان پیشرفت کند و به نقطه مطلوب برسد، راهش این است که ظرفیت‌های کشور را آزاد کنیم و اجازه ندهیم که آنها از مسیری که دارند منفعل یا منحرف شوند. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور رشد پیدا کند و ظرفیت آن به کار گرفته شود باید به نیروی جوان کشور توجه شود؛ در ۸ سال گذشته در دولت سایه این مسائل را دنبال می‌کردیم. ما فکر می‌کنیم اگر به فرصت‌ها توجه شود می‌توانیم یک جهش بزرگ ایجاد کنیم. نیاز به برنامه دارد اما برنامه کاغذ است و باید روی زمین به نتیجه برسد آن زمان ما می‌توانیم در اقتصاد کشور تحول بزرگی ایجاد کنیم.

وی افزود: کار دولت این است و مهمتر از وزارتخانه‌ها کار رئیس‌جمهور این است که اگر برای دستگاه‌ها ماموریتی تعریف می‌کند این نباشد که بگویند وزیر ضعیف بود، بلکه باید آنها را هم افزا کند و هر روز آنها را بررسی کند که چه میزان از آن برنامه کلان محقق شده است. نمی‌شود گفت که وزیر مسکن به من توجه نکرد ۴ ساله وقت مردم تلف شود رئیس‌جمهور اگر برنامه‌ای را ارائه می‌کند باید آن را اداره، بازخواست و بعد به نتیجه برساند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: یکی از مسایلی که در کشور ما زیاد مطرح می‌شود این است که ما در الگوی مصرف مصرف خوبی نداریم و خیلی اسراف می‌شود؛ گفته می‌شود در انرژی و مسائل دیگر مصرف زیادی داریم و مصارف ما از استانداردهای جهانی بالاتر است. اول از همه خود دولت قبل از اینکه بخواهد برای مردم تجویز کند، باید الگوی مصرف خودش را اصلاح کند؛ شاهد هستیم خود بخش‌های دولتی بیشترین اسراف‌ها را انجام می‌دهند و بیشترین مصرف‌های غلط وجود دارد. در عرصه‌های مختلف اگر خود دولت نتواند برای مردم در مصرف الگو باشد چگونه می‌خواهد از مردم بخواهد که الگوی مصرف شان اصلاح کنند. کرونا در کنار بدی‌هایی که داشت بسیاری از هزینه هایی که تحت عنوان همایش و غیره انجام می شد و لیست‌های بلندبالایی از هزینه ها را با برگزار شدن مجازی همایش‌ها کاهش داد. 

وی با اشاره به سفر خود به آلمان در فصل گرما گفت:‌ در آنجا وقتی خیلی هواگرم بود پنجره را باز کردند و از وسایل سرمایشی استفاده نکردند. پس اصلاح الگوی مصرف را باید کارگزاران دولت از خودشان شروع کنند و مردم از آن الگو بگیرند.

وزیر خارجه پیشین ایران درباره شرایط کرونایی و حضور دانش‌آموزان در مدارس تاکید کرد:‌  همانطور که گفتم کرونا نشان داد که می‌توان از فضای مجازی یک استفاده حداکثری داشته باشیم؛ یکی از آنها از در حوزه آموزش و پرورش است؛ اگر به هر حال شرایط کرونا بخواهد به شکلی ادامه پیدا کند که تماس‌های حضوری کماکان برای کشور ضرر داشته باشد، باید هم همچنان تکیه بر این باشد که از فضای مجازی به بهترین شکل در آموزش و پرورش استفاده شود. یکی از موضوعاتی که این جا اهمیت پیدا می‌کند عدالت در این عرصه  و در استفاده از دستگاه ها و ابزاری که برای فضای مجازی به کار برده می شود، است. ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان دچار محرومیت باشند که وظیفه دولت است و آن را تامین کند نه اینکه آن را احاله به خانواده دهد. اگر می‌گویم آموزش و پرورش رایگان است اینجا نیز باید حتما آن را تامین کنیم. از طریق فضای مجازی می‌توانیم آموزش و پرورش را در مناطق محروم تامین کرد.

وی درباره مهار تورم اظهار داشت: تورم وقتی پیش می‌آید که پول از کالا بیشتر تولید شود؛ باید ببینیم مشکل اصلی تورم چیست؟ از سال 52 تا سال 92 ارزش پول کشور 58 هزار برابر کم شده است، یعنی تا سال ،98 42هزار برابر ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است در حالی که تولید ملی ما 1.7 برابر بیشتر یا نهایتا ده برابر هم است. تورم ثمره این مسئله است. بانک های ما روزانه 2هزار میلیاد تومان خلق پول می‌کنند و راه اصلی مبارزه با تورم مبارزه با خلق پول است.

جلیلی درباره اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه باید آن را خوب فهمید تصریح کرد: معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که با دنیا تعامل نداشته باشیم، بلکه باید با دنیا تعامل گسترده داشت اما سازنده؛ یعنی اگر ما می‌خواهیم صادرات داشته باشم باید تولید بالا داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه معطل بیگانگان نباشیم نه اینکه با بیگانگان ارتباط و تعامل نداشته باشیم. یکی از ایرادات که ۸ سال گذشته داریم این است که تعامل با خارج گسترده نبوده و تعاملی کوتاه با چند کشور و موضوعات خاص بود که فایدهای هم برای کشور نداشت. مثلاً صادرات به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نسبت صادرات به کشور افغانستان یک دهم بود؛باید متکی بر داخل تولید را زیاد کنیم و بتوانیم آن تولید را صادر کنیم؛ اقتصاد مقاومتی یعنی معطل بیگانه نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز