خبرگزاری کار ایران

جلالی:

دریای خزر منطقه راهبردی برای تضمین صلح است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۵۹۱

سفیر ایران در روسیه گفت: دریای خزر به عنوان منطقه راهبردی به کانونی برای رقابت سازنده، همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت‌های خزری برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، همایش خزر ۲۰۲۱ راه های توسعه پایدار» روز پنج شنبه مورخ ۶ / ۳ / ۱۴۰۰ در دانشگاه دولتی آستراخان برگزارشد .

این همایش با هدف ایجاد فضایی مشترک برای نمایندگان حوزه علوم و آموزش، انستیتوهای توسعه، محافل بازرگانی، شرکت های صنعتی، شرکت های نوپا و سرمایه گذاران از روسیه و کشورهای خارجی و همچنین مقامات دولتی کشورهای حوزه خزر در راستای دستیابی به توسعه پایدار و تحکیم جایگاه منطقه کلان خزر برگزار شده بود . 

موضوعات تخصصی همایش مشتمل بر همکاری در حوزه علوم و آموزش، جوانان، آینده، آموزش در عصر دیجیتال، فناوری دریایی ، بهره‌برداری از منابع، آموزش پزشکی، بیوتکنولوژی کشاورزی و  اولویت های توسعه پرورش آبزیان بود  

در افتتاحیه همایش استاندار آستراخان، رئیس دانشگاه دولتی آستراخان و کنسول های مقیم  به شکل حضوری و رئیس آژانس فدرال در امور کشورهای مشترک المنافع به شکل برخط سخنرانی کردند و پیام کاظم  جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه نیز توسط سرکنسول ایران در آستراخان به شرح زیر قرائت شد : 

باسمه تعالی

دریای خزر به عنوان منطقه راهبردی به کانونی برای رقابت سازنده، همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت‌های خزری برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است.کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی مشترکی هستند.در پرتو تعامل و همکاری کشورهای ساحلی تاکنون اسناد پنچ جانبه میان کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه های مختلف همچون؛ حفاظت از محیط زیست دریایی، آب و هواشناسی، پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه، علوم و فناوریو امثال آن به امضا رسیده است که در مقام مقایسه با سایر حوزه های آبی مشابه در جهان، از لحاظ تعداد اسناد و موضوعات همکاری بی‌نظیر است. نهادهای دانشگاهی و علمی جمهوری اسلامی ایران ، همواره از ابتکارات علمی حمایت  کرده اند ، افزایش همکاری های علمی و تحقیقاتی بین موسسات علمی و تحقیقاتی کشورهای ساحلی خزر یک فرصت مهم برای ارتقای دانش و فناوری میان کشورهای ساحلی خواهد بود که زمینه توسعه پایدار، گسترش مناسبات و ارتباطات و رونق اقتصادی کشورهای منطقه خزر را به ارمغان خواهد آورد. در این زمینه اقدامات بسیار خوبی ؛ در زمینه تبادل اطلاعات در حوزه‌های علوم مربوط به دریای خزر، ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر، تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاههای عضو این اتحادیه انجام شده است. 

عزم کشورهای ساحلی خزر بر همکاری های علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای ساحلی دریای خزر به منظور تامین رفاه مردم و صلح و ثبات در منطقه جدی است و در این راستا، در حال حاضر یکی از اسناد مهم در دست بررسی توسط پنج کشور ساحلی، تدوین موافقتنامه تحقیقات علمی دریایی در خزر است. این سند، اولین موافقتنامه علمی در دریای خزر با هدف تعیین چارچوب همکاری در تحقیقات علمی دریایی بین دولت های ساحلی این دریا خواهد بود. 

از برگزار کنندگان همایش علمی خزر ۲۰۲۱ سپاسگزارم و برای کلیه شرکت کنندگان در این همایش علمی پیروزی، سربلندی و توفیقات بیشتر را آرزومندم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز